Een goede MIDI-controller voor in je studio, da's eigenlijk altijd wel bruikbaar. De ESI Xjam MIDI-controller bijvoorbeeld, een product in een degelijke aluminium behuizing. De controller kan dus tegen een stootje, en dat maakt 'm ideaal voor mobiele toepassingen. Er zitten zestien backlit pads op, elk met z'n eigen aftertouch - effectief polyfone aftertouch dus. Er zijn zes encoders welke eindeloos ronddraaien. Dat laatste betekent in feite dat een draaiknope altijd 'op de goede plek' staat, en dat is weer handig in combinatie met een plugin. Een belangrijk deel van een hedendaagse controller is het pakket meegeleverde software. Dat zit bij deze Xjam wel goed; twee stuks DAW (instappers) en een audio-editor (eveneens instapper).
Deze ESI cosMik 10 cardioïde condensatormicrofoon vind je tevens in de U22 XT cosMik Set, maar kan ook los worden aangekocht. Hij is ideaal voor podcasting, het opnemen van vocalen en elektrische en akoestische gitaar. Veel microfoons in dit prijssegment houden maar weinig detail over tijdens de opnamen - echter, de cosMik 10 blijft gedetailleerd, dynamisch en de subtiele nuances blijven van de geluidsbron blijven geheel intact. Ook de lage eigen ruis is ongekend, waardoor de microfoon al snel geschikt is voor universele toepassingen en geschikt voor de meeste (thuis)studio's. De cosMik 10 wordt standaard geleverd met een XLR-kabel, windschermschuim en een tripod-statief.
Een USB-microfoon is altijd handig om te hebben. Je htb geen audio interface nodig en kunt op die manier toch opnemen, meetings bijwonen of podcasts maken. Bovendien krijg je met de cosMik uCast van ESI een bundel software erbij geleverd. Je plugt de cosMik uCast gewoon direct in je Mac of PC middels de meegeleverde USB-kabel (USB-C en USB 2.0). Ook wordt iOS ondersteund, dus je kunt gewoon je iPhone of iPad gebruiken met de juiste adapter (niet meegeleverd). Het cardioïde opnamepatroon zorgt voor kristal heldere opnamen terwijl achtergrondgeluid tot een minimum beperkt blijft. Bediening van de cosMik uCast is kinderlijk eenvoudig; je hebt aan de voorzijde de beschikking over een input gain en een output volume regelaar. Ook het dempen van je stem is eenvoudig, terwijl je het signaal van de computer gewoon hoort. Met de meegeleverde software is het mogelijk om de hardwarematige monitoring te bedienen.
Planet 22c van ESI is een zeer compacte netwerk audio interface voorzien van twee analoge in- en uitgangen en beschikt over een Dante ethernet-poort. Op deze wijze kun je hoge resolutie audio streamen binnen je studionetwerk. Een sample rate tot 96 kHz wordt namelijk ondersteund en vanwege zijn mobiele afmetingen kun je hem overal inzetten waar een hoge kwaliteit audio over een Dante-netwerk vereist is. Gebalanceerde audiosignalen voor thuisgebruik (-10 dBv) als professioneel gebruik (+4 dBu) worden ondersteund. De Planet 22c maakt het eenvoudig traditionele mixers, studiomonitoren en andere analoge apparatuur te verbinden met de Dante-wereld. Vanwege de lineaire frequentierespons en de uitstekende audiokwaliteit is de Planet 22c zelfs in te zetten om metingen te verrichten. Je kunt de Planet 22c voeden vanaf het netwerk via de netwerkkabel (Power over Ethernet) of middels de meegeleverde voedingsadapter. Verder is het mogelijk de Planet 22c te integreren in een
De Planet 22x van ESI is een audio interface die het Dante netwerkprotocol ondersteunt. Dit betekent dat je hoge resolutie audio kunt streamen over het netwerk. Door de hogere bandbreedte van het netwerk gaat dit razend snel. Daarnaast is de Planet 22x zeer compact en dit maakt hem bij uitstek geschikt voor het opnemen op locatie en voor in de kleinere studio's. De interface bezit uitstekende AD/DA-converters en preamps en kan opnemen in 96 kHz / 24-bit. Verder beschikt hij over zowel twee gebalanceerde in- als uitgangen en een hoogwaardige hoofdtelefoonversterker die trapsgewijs is in te stellen. De Planet 22x verkrijgt zijn voeding via de meegeleverde voedingsadapter of via PoE (Power over Ethernet). Hij wordt geleverd met een softwarebundel, waaronder Dante Virtual Soundcard.
De ESI U108 bezit maar liefst 10 preamps waarop je even zoveel microfoons kunt aansluiten voor een multi-audiosessie. Een gepatenteerde technologie, genaamd DirectWIRE-technologie, vormt de basis voor een erg lage latency. Het stuurprogramma dat hierop gebaseerd is, ondersteunt WDM, ASIO 2.0, CoreAudio en DirectSound. Verder vind je twee XLR-connectoren aan de voor- en acht XLR-connectoren aan de achterzijde van de U108. Elke microfoon is te voorzien van +48 Volt fantoomvoeding en het input-niveau wordt via een LED getoond. Additioneel zijn er twee Hi-Z ingangen geplaatst voor instrumenten als elektrische gitaren en keyboards. De acht outputs zijn gebalanceerd uitgevoerd met 6.35 mm TRS jack-connectoren. Met de gebundelde software kun je bovendien direct aan de slag!
De U168 XT van ESI is een uitgebreide audio interface die 16 analoge in- en 8 uitgangen bezit. Deze zijn overigens allemaal gebalanceerd uitgevoerd (TRS) en kunnen dus stereo signalen ontvangen. Naast de analoge aansluitingen, biedt de interface mogelijkheden voor digitale connecties in de vorm van S/PDIF/RCA en ondersteunt hij opnamen tot 96 kHz. Je kunt jouw condensator- of dynamische microfoon inpluggen aan de voorzijde van de U168. Op het voorpaneel vind je namelijk 4 gecombineerde XLR/TRS-ingangen, waarvan er 2 zijn uitgerust met een hogere impendantie (Hi-Z). Voeding verkrijgt de interface door de meegeleverde stroomadapter. De U168 werkt zowel op Windows- als op Mac-systemen en functioneert probleemloos door middel van de ASIO 2.0 en CoreAudio stuurprogramma's.
Als jouw computer een vrij PCIe-slot heeft dan kun je deze gebruiken om de fraaie Maya44 eX geluidskaart van ESI te installeren. Maak studiokwaliteit opnamen in een audioresolutie van 24-bit in 96 kHz waarbij je de beschikking hebt over vier in- en vier uitgangen. Tevens beschikt de audiokaart over fantoomvoeding om je condensatormicrofoon van spanning te voorzien. Ook wanneer je direct je gitaar wenst in te pluggen om bijvoorbeeld op te nemen met amp simulators dan is de Maya44 eX hiervoor prima in te zetten. Hij beschikt namelijk over een Hi-Z instrumentingang. De low-latency driver in de vorm van een EWDM-stuurprogramma maakt het mogelijk om zonder hoorbare vertraging op te nemen en te monitoren.
De GIGAPORT eX van ESI is niet zo maar een audio interface. Zo beschikt hij over acht onafhankelijke outputs en biedt hij volledige ondersteuning voor 7.1 surround sound. Allemaal in een audioresolutie van 24-bit/192 Khz. Ook zijn de stuurprogramma's geoptimaliseerd voor Windows-systemen en onder macOS is niet eens een stuurpogramma nodig vanwege de CoreAudio-ondersteuning. De twee ingebouwde stereo hoofdtelefoonuitgangen bieden soelaas wanneer je twee verschillende versies van een mix wilt beluisteren. Tevens kun je de acht uitgangen splitsen over vier verschillende stereo-kanalen. Door zijn compacte formaat is de GIGAPORT eX bijzonder geschikt voor mobiele gebruikers. De snelle USB-C (3.1) interface wordt gevoed door je laptop of desktop-systeem wat alleen maar bijdraagt aan het mobiele karakter van de interface.
De UGM192 gitaar interface van ESI is met recht een mobiele interface te noemen. Hij is nog geen 10 cm lang en 7 cm breed, maar beschikt over een hoge kwaliteit Hi-Z gitaaringang en neemt op in 24-bit/192 kHz audio. Daarnaast is het mogelijk dynamische of condensatormicrofoons voorzien van een 6.35 mm jack-aansluiting in te pluggen. Voor condensatormicrofoons is er fantoomvoeding aanwezig. Het tevens mogelijk de UGM192 aan te sluiten op smartphones of tablets die voorzien zijn van USB-audio. Op de achterzijde bevindt zich een stereo output waarop je een hoofdtelefoon kunt aansluiten om de audio te monitoren. De UGM192 is perfect voor het opnemen op locatie of wanneer de ruimte die je beschikbaar hebt beperkt is. Je neemt hem eenvoudig mee en kunt te allen tijde aan projecten werken. Het is zelfs mogelijk de interface te voeden met een los verkrijgbare accu als je volledig mobiel wenst te werken.