Waarderend organiseren - k. ahaus - hardcover (9789078440260)
Gelling publishing
Appreciative Inquiry: co-creatie van duurzame verandering
Dit boek geeft een praktische en levendige schets van AI in de Nederlandse en Belgische praktijk. Appreciative Inquiry(waarderend onderzoeken) staat voor een positieve kijk op verandering in organisaties.Meer betrokkenheid, meer succes en een duurzamer resultaat.
Waarderend Organiseren, Appreciative Inquiry: co-creatievan duurzame verandering, is geschreven door managers, consultants en wetenschappers en bestemd voor allen die zich willen verdiepen in de achtergronden en praktische toepassingen van AI.
Met een voorwoord van David L. Cooperrider
Appreciative Inquiry
Wat werkt: AI als proces
Lets get started
AI in de farmacie
Appreciative Teambuilding
Wall of Wonder
Kwaliteit door een positieve bril
Grootschalige verandering op positieve leest
De kracht van verhalen
Waarderend omgaan met verschillen
Pleidooi tegen de aanpassing
Een vrolijke adviseur AI op de schop
Dwalen door verhalen
De scheppende kracht van AI
Een verborgen droom
David Cooperrider over Waarderend organiseren:
"Dit is een baanbrekend boek, rijk gevuld met casestudies, verhalen, instrumenten en praktische suggesties. En het is het eerste gezaghebbende werk over Appreciative Inquiry dat verschijnt in de Nederlandse taal en dat geschreven is op de Nederlandse en Belgische context."
Het standaardwerk Waarderend Organiseren is het eerste gezaghebbende werk over Appreciative Inquiry en is door auteur Joep C. de Jong uitgereikt aan David Cooperrider, grondlegger van de methodiek.
Waarderend Onderzoek is een filosofie en methode voor het vormgeven van toekomst-perspectieven, die maximale ruimte geeft aan de kwaliteiten en sterkten van mensen in organisaties en andere samenwerkingsverbanden. Aldus David Cooperrider.
Waarderend Organiseren is een baanbrekend boek, rijk gevuld met casestudies, verhalen, instrumenten en praktische suggesties.
Waarom waarderen? Waarom zou je als manager of als medewerker in een bedrijf de moeite nemen om positief, waarderend naar de organisatie en naar de mensen om je heen te kijken? Waarderend organiseren (appreciative inquiry) gaat verder dan alleen jezelf of een ander een plezier willen doen. Het gaat niet om de ontkenning van tekortkomingen, omdat je niet eerlijk naar problemen zou willen kijken... Het gaat erom dat je voor de voortgang, de ontwikkeling en vernieuwing van je bedrijf een aanpak kiest die écht werkt. Een aanpak die zo goed werkt omdat hij optimaal aansluit bij de manier waarop individuele en groepen mensen functioneren. Appreciative Inquiry Wat is appreciative inquiry? In goed Nederlands vertaald praten we over waarderend onderzoeken. Het is een zienswijze en een methode om mensen actief te laten deelnemen aan het samen onderzoeken van praktijksituaties en verandermogelijkheden. De benaderingvan Appreciative Inquiry is positief waarderend met aandacht voor wat werkt en wat door mensen wordt gewaardeerd. Met appreciative inquiry doorloop je een proces waarbij je samen met anderen op een open en onderzoekende manier een thema, onderwerp of situatie onderzoekt. Daarbij focus je op wat er werkt, wat mensen belangrijk vinden en wat door hen wordt gewaardeerd. Je ontwikkelt een toekomstvisie waarin groei, verandering en verbetering besloten liggen en formuleert acties om deze toekomstvisie te realiseren. Wat maakt Appreciative Inquiry zo krachtig en populair in de praktijk? * De principes en de methode zijn simpel te begrijpen en door iedereen toe te passen; * Het proces van Appreciative Inquiry spreekt meerdere kwaliteiten in mensen aan: participeren, samenwerken, verbeelden, denken en doen; * Appreciative Inquiry richt zich op hoop en perspectief voor de toekomst en niet op problemen in het nu; * De aanpak genereert in korte tijd veel enthousiasme en energie in (groepen) mensen en stimuleert hen in actie te komen en verantwoordelijkheid te nemen voor wat ze belangrijk vinden. Iedereen kan op een waarderende manier situaties onderzoeken, alleen of met anderen. Appreciative Inquiry wordt op vele terreinen en onderwerpen toegepast en er komen dagelijks nieuwe bij. Om er enkele te noemen: verandermanagement, wijkvernieuwing, coaching en counseling, onderwijs, ontwikkelingswerk, auditing, kwaliteit, strategieontwikkeling, leiderschap, kerk en samenleving, innovatie en gezondheid. Handboek Appreciative Inquiry In 2009 kwam het boek Waarderend Organiseren (Robbert Masselink en Rombout van den Nieuwenhuis) uit, een boek dat momenteel wordt beschouwd als het standaardwerk over Appreciative Inquiry. De theorie van Appreciative Inquiry wordt er uitgelegd, en ook worden er veel praktijk-ervaringen met appreciative inquiry in beschreven. Twee jaar later verscheen het Waarderend Werkboek, (Robbert Masselink en Jelmer IJbema) waarin veel oefeningen staan die tijdens het Appreciative Inquiry-proces kunnen worden gebruikt. In december 2013 is daar het vervolg op Waarderend Organiseren en het Waarderend Werkboek: het Handboek Appreciative Inquiry. Vol met nieuwe, actuele praktijkverhalen over de toepassing van Appreciative Inquiry, opgetekend door AI-specialisten uit veel verschillende werkvelden. Robbert Masselink nam opnieuw het hoofdredacteurschap voor zijn rekening, samen met Joep de Jong.
Overheid, werkgevers en werknemers moeten meer investeren in duurzame inzetbaarheid van werknemers om langer doorwerken te stimuleren en mogelijk te maken. Daarvoor moet er anders gekeken worden naar de loopbaan van werknemers. Er zal tijdig en méér geïnvesteerd moeten worden in bij- en omscholing van (oudere) werknemers, zodat werknemers ook later in hun carrière makkelijker van baan kunnen wisselen.
Er gaat wettelijk geregeld worden dat werkgevers én werknemers werk maken van het 'sduurzaam inzetbaar's houden van werknemers. Dat kan bijvoorbeeld door werknemers standaard periodieke bij- en omscholing aan te bieden en mensen die hun werk niet meer vol dreigen te houden tijdig voor te bereiden op een andere baan, zowel binnen als buiten het eigen bedrijf. Nog meer dan tot nu toe is de noodzaak aanwezig van de inzet van belangrijke (personeels-) instrumenten, zoals:
strategisch human resource beleid, loopbaanbeleid, competentiemanagement, levensfasebewust personeelsbeleid, arbeidsomstandighedenbeleid, verzuimbeleid en vitaliteitbeleid c.q. gezondheidsmanagement.
In dit leerboek komen al deze aspecten aan de orde, met daarbij mogelijke voorbeelden voor het opzetten van het daarbij behorende beleid en waarnodig verwijzingen naar naslagwerken en internetsites. De bedoeling daarbij is dat het een handzaam instrument is voor degene die zich bezig houden met personeel en organisatie, communicatie, medezeggenschap, veiligheid en gezondheid. Is tevens een uitstekend hulpmiddel bij opleidingen.
Leren in verbondenheid - corinne dekker-draaijer - paperback (9789078440888)
Gelling publishing
Dit boek beschrijft een haast ideale vorm van samen leren waarin een groep professionals zich aan elkaar verbindt om elkaar te ondersteunen in vernieuwing van ieders praktijk. Daarbij is een belangrijk oogmerk dat iedere deelnemer de aanmoediging en de veiligheid ervaart om persoonlijk te groeien. De verandering van de samenleving wordt daarbij niet als druk ervaren, maar vormt een motivatie om te innoveren. Dit alles met het oog op de kwaliteit van het onderwijs voor de kinderen van vandaag en de wereld van morgen. Dit boek is ontstaan uit een jarenlange praktijk van samen onderzoek doen in professionele leergemeenschappen naar nieuwe vormen van onderwijs. Die praktijk werd bepaald door de noodzaak om te veranderen in tijden van transitie. Omwille van de leerlingen op de basisscholen werd die verandering ingezet, maar leerkrachten en Pabostudenten moesten mee in deze vernieuwing. Het gaat in dit boek om professionele leergemeenschappen waarin verbetering van het onderwijs samen opgaat met de persoonlijke ontwikkeling van de leerkrachten. De auteurs zijn werkzaam in het basisonderwijs en verbonden aan een Pabo en Universiteit. Zij hebben ervaring als groepsleerkracht, coach, docent, lerarenopleider en onderzoeker. De professionalisering van (aanstaande) leerkrachten is het oogmerk waarmee het boek geschreven is. De praktische inslag maakt het eenvoudig toepasbaar in andere contexten.