Op zoek naar een Pultec-stijl equalizer voor je 500-frame? Wellicht is deze Lindell Audio 6X-500 wel een goede 500-module voor je. Het bevat een low-shelving filter en high-shelving filter, passief uiteraard. Geheel in Pultec-traditie levert deze equalizer een dikke punchy bodem met zijdenzachte top, met amper faseverschuivingen. Perfect om heel globaal je klankkleur te sturen, zowel op bussen als op individuele tracks.
Altijd al je eigen portable channel-strip willen samenstellen? Het kan, met een 500-frame en wat 500-modules. En zoiets is best handig, want waarom moet je bouwen op merk x dat zelf een pre-amp, equalizer, en compressor uitzoekt? Dat uitzoeken zou je juist zelf willen, en dan kun je de Lindell Audio 503-POWER wel gebruiken. Dit is een frame waarin je drie units aan 500-modules kunt plaatsen. Eenmaal ingericht kun je het geheel in de meegeleverde gig-bag transporteren, bijvoorbeeld naar een opnamelocatie. Het is een zeer degelijk frame, met goede bescherming van de componenten en vergulden XLR-connectoren.
Van de equalizers die Pultec heeft gebouwd is de EQP-1a een hele bekende, tegenwoordig wisselen ze nog immer voor goudgeld van eigenaar. Moet toch een raar idee zijn, de keuze tussen een auto en een equalizer. En misschien hoef je die keuze niet echt meer te maken, aangezien je ook kunt kiezen voor de Lindell Audio PEQ-501A. Deze kleine 500-module zorgt voor grote prestaties in de studio. De lage tonen kunnen enorm zijn, terwijl de hoge tonen heerlijk 'smooth' kunnen zijn. Ook erg handig is een bypass-schakelaar, waarmee je makkelijk kunt vergelijken wat de equalizer nu eigenlijk doet met je signaal. Tel daarbij op de vintage 1731-opamp, en de magie van je audio is compleet!
Als je een FET-compressor zoekt voor je 500-rack, dan heb je bij Lindell Audio wel wat keuze. Je zou voor de 7X-500 kunnen gaan, of zelfs voor de stereovariant, de 77X-500. Of wellicht zou je voor deze Lindell Audio 7X-500VIN willen gaan, een 500-module gelijkend op de reguliere 7X-500, maar dan met een 'Vintage' toevoeging: dual OPA-versterkers. Zo krijg je dus een gewilde compressor-sound uit de jaren 60 in je 500-rack! Bediening is zeer simpel: drie snelheden voor attack en release, drie ratio's en drie frequenties voor de side-chaining HPF. De meeste tijd zul je waarschijnlijk doorbrengen met de mix-draaiknop, waarmee je dan het genuanceerde midden zoekt tussen compressie en het droge signaal. In ieder geval: een waarachtig mooie compressor voor engineers die weten wat ze doen!
In een ver verleden maakte het bedrijf PulTec naam met equalizers, en dat werden legendarische equalizers. De huidige generatie die een 500-frame wil vullen met een Pultec-stijl equalizer zou eens naar de Lindell Audio PEX-500 kunnen kijken. Dit is een kleine module waar echter wel de essentie in zit waarmee de originele Pultec bekend werd. Ook deze equalizer omvat een mix van frequentie-boosters (bell-model) en frequentie-cutters. Een aantal frequenties is te kiezen, maar die frequenties zijn wel met beleid gekozen, en bewijzen zich al vele decennia. Ook de fameuze low-end-trick kun je toepassen met deze 500-module. Ervaren engineers kennen deze truc wel, doch voor wie net komt kijken: het zorgt voor een lekker dikke bottom-end. Kortom, alle redenen om deze module toe te voegen aan je 500-arsenaal.
Een equalizer komt altijd van pas, met name als ze zo ontzettend muzikaal klinken als de Lindell Audio RE-51. Deze 500-module heeft een dubbele breedte, maar daar krijg je wel wat voor terug. Om te beginnen een modderdikke bodem; vet en punchy, met drie frequenties om uit te kiezen. Overigens krijg je ook nog een 80 Hz HPF erbij voor wat extra nuance, en natuurlijk om laag gerommel buiten de deur te houden - bijvoorbeeld in een spraakopname. Bij de hoge tonen is 't ook al feest: dit unit staat voor een zijdenzacht top-end. Kortom, een zeer fraaie EQ om bijvoorbeeld te in een eigen custom channel-strip te plaatsen.
De Lindell Audio PEX-500 is een fraaie equalizer in 500-formaat, bovendien eentje die de befaamde Pultec equalizer nabootst. Maar er is nóg een equalizer die je zou kunnen overwegen: 't is deze Lindell Audio PEX-500VIN. Eigenlijk hetzelfde ding, maar gebouwd rondom een vintage OPA1731-versterker, wat natuurlijk ook weer voor een vintage kleuring van je signaal zorgt. Verder biedt deze EQ precies wat je ervan verwacht: shelves, boosts en ondersteuning voor de bekende 'low-end-trick'. De frequenties voor de diverse filters zijn niet erg talrijk, maar ze zijn wel heel goed en muzikaal gekozen - net als op 't origineel. Kortom, als je de meerwaarde van deze vintage-versie kunt bekostigen, dan is 't weldegelijk een interessantere keuze om te maken!
Lindell Audio staat bekend om zijn accurate modellen van viintage gear, zoals dus ook deze Lin76; een eveneens zeer accurate en betaalbare versie van de befaamde Amerikaanse compressor/limiter. De transformatoren zijn overigens in de USA gemaakt en de hele unit geeft je direct die 'viintage' feel en klank. Alle ratio-instellingen zijn overgenomen van de klassieker, zoals 4:1, 8:1. 20:1 en zelfs de 'all-button' compressor ratio. Verder vind je variabele attack en release times met een ultra-fast attack optie. Ook de vintage style VU-meters ontbreken niet voor het monitoren. Kortom, de Lin76 van Lindell Audio geeft je direct het timbre en de nuances die zo geliefd waren en nog steeds zijn van de originele units uit de jaren 60 en 70. Geef jouw studio die vibe, maar dan voor een fractie van het geld van de klassieke FET compressor/limiter!
Functioneel lijkt de Lindell Audio 6X-500VIN wel wat op de 6X-500. Het verschil - anders dan de kleurstelling - zit 'm in de Vintage 1731 versterker. Het geeft je een wat ouder sausje bovenop de toch al zo prettige equalizer. We hebben 't dan ook over een Pultec-stijl equalizer, dus: passief, amper faseverschuivingen, breed inzetbaar en present bij zo ongeveer iedere engineer in hardware of software. De lage tonen zijn dik, warm en punchy. De hoge tonen zijn 'smooth', zijdenzacht, je zou ze zelfs magisch mogen noemen. Kortom, als je bezig bent om een 500-frame in te richten - je eigen channelstrip! - houd deze EQ dan in je achterhoofd!
Wellicht heb je de Lindell Audio 7X-500 al langs zien komen op deze plek. Dat is een compacte FET-compressor, die z'n inspiratie uit de legendarische 1176-compressor haalt, en door z'n enkele 500-formaat in elk 500-frame is te plaatsen. Nu kan 't zijn dat je er twee zou willen, bijvoorbeeld als je je twee drum-overheads identiek wilt behandelen, of gewoon als compressor op een willekeurige stereo mixbus. Tja, je zou tweemaal de 7X-500 kunnen kopen en ze hard links/rechts inzetten. Maar is deze Lindell Audio 77X-500 dan niet de veel makkelijker optie? Het is hetzelfde ding, maar dan stereo!
Mobiele recording-engineers willen nog weleens een rijkelijk gevuld 500-frame bij zich hebben. En zo vreemd is dat niet: hun eigen keuzes in een rack, geen consessies, alles met de hand samengesteld. Er zou bijvoorbeeld een Lindell Audio 7X-500 in zo'n frame kunnen zitten. Dan krijg je een FET-compressor die qua klank z'n inspiratie haalt uit de klassieke 1176-compressor - en wie wil die nou niet! Het is een compressor die graag subtiel te werk gaat met een 4:1-ratio, maar ook als een lompe rock 'n roller te keer kan gaan met z'n 100:1-ratio. Kortom, een zeer degelijk stukje hardware voor met name de mobiele recording-engineer.
Met een Lindell Audio 506 POWER MK2 krijg je een 500-frame waarin je zes units aan 500-modules kwijt kunt. Typisch richt je zo'n frame in met het idee om een eigen channel-strip te maken. Zelf je eigen pre-amp kiezen, zelf je favoriete equalizer en compressor kiezen, en daarmee krijg je dus een uniek channel-strip. Daarbij krijg je nog een gigbag erbij ook, zodat je met deze 506 op locatie een klankbron kunt opnemen. Een heel aardig kenmerk van dit frame is de Feed-switch, waarmee je - zonder kabels - een kanaal in een ander kanaal kunt mixen.
Wellicht heb je in je hoofd het idee al een tijdje rondspoken: een eigen channel-strip. Een 500-frame gevuld met individueel en zorgvuldig uitgezochte pre-amps, equalizers en compressors welke je precies die specifieke klankkleur geven die je uit een kant-en-klare channelstrip niet zou krijgen. De Lindell Audio 510-POWER MK2 is zo'n frame, en dit model biedt plaats aan tien 500-units. Da's best wel wat als je bedenkt wat je in een opname zoal nodig hebt. Maar denk dan ook eens aan het dubbele aantal modules voor een stereo opname. Of, doe eens gek, waarom één equalizer als er ruimte is voor misschien wel drie equalizers, voor meer keuze? Met tien units aan ruimte is dit hoe je over deze materie na kunt denken. Een zeer potent frame, deze 510 MK2, met fantoomvoeding, dSub en XLR en een schakelsysteem waarin je een ander kanaal kunt voeden zonder kabels.