De al in 1979 uitgebrachte Maxon OD808 was een van de eerste pedalen die de buizenversterker-overdrive nabootste. Bovendien is het circuit dat Maxon hiervoor ontwikkelde, het meest gebruikte, meest geïmiteerde en meest geprezen overdrive-circuit ooit! Het produceert een vloeiende, romige, maar bovenal natuurlijke en milde crunch die het originele karakter van uw gitaar uitstekend weet te bewaren. Wie dé klassieke jaren '70 overdrive-sounds wil, heeft dus eigenlijk maar één keus...Het geheim van de natuurlijke OD808 overdriveDat de Maxon OD-808 overdrive (die ook als cleane boost te gebruiken is) zo natuurlijk klinkt, komt doordat het binnenwerk geen apart clipping-deel bezit. De vervorming wordt namelijk direct gegenereerd door het versterker-deel van het pedaal. Dit belangrijke kenmerk, net als de rest van het ontwerp, is rechtstreeks overgenomen uit de OD808 van dertig jaar terug. Alleen de sterke ruis-gevoeligheid, waar de oude
Maxon heeft het klassieke OD808 pedaal verder ontwikkeld, het resultaat is deze OD808X. Ten opzichte van zijn voorganger zijn er een aantal belangrijke veranderingen doorgevoerd. Zo heeft hij een bredere frequentierespons, op een hoog volume behoudt u een helder klankkarakter, daarnaast is het pedaal gevoeliger voor definitie in uw spel. Uiteraard levert hij de vertrouwde overdrive tone waar de originele OD808 bekend om staat.Maxon OD808X: Verbeterd recept biedt u nog meer tonale mogelijkhedenDe OD808X levert u een arsenaal aan tonen. Gebruik hem voor een subtiele boost van uw signaal, een crunchy randje, een mooie sustain of als een high-gain pedaal voor al het ruigere scheurwerk. Zelfs bij hogeoversturing blijft de originele klank van uw gitaar goed behouden, dit maakt het geluid zeer natuurgetrouw. Met een output level van +5 dB snijdt de OD808X goed door de mix heen. Een overdrive voor de gitarist die net dat beetje extra power nodig heeft.Geroemd onder
De meeste gitaristen houden van het idee van compressie op hun instrument. Het nadeel is vaak dat de meeste compressor-pedalen het gitaargeluid erg kleuren waardoor er bijna niets meer overblijft van de klank van uw gitaar. Andere veelvoorkomende problemen met compressor-pedalen zijn dat het geluid van de aanslag wordt beïnvloedt en dat ze vaak erg veel ruis geven. Het is de bedoeling met de Maxon CP101 compressor deze problemen de wereld uit te helpen. Omdat het pedaal een trage, soepele reactietijd heeft wordt uw aanslag niet beïnvloedt, wat zorgt voor een natuurlijk gevoel als u uw instrument bespeelt. De ratio van 4:1 zorgt ervoor dat de compressor subtiel werkt en dus niet uw hele toon verandert.Strak geluidOmdat de Maxon CP101 Compressor zo subtiel en transparant zijn werk doet zou u bijna vergeten dat u het effect aan heeft staan. Zodra u het pedaal uitschakelt zult u wel degelijk het vreschil merken met het bewerkte signaal. Als het gitaargeluid
Heel wat pedalen zijn gebaseerd op de klassieke Maxon OD808 overdrive en de nieuwere, eveneens succesvolle OD9. Er is nu echter de ultieme modernisering in de vorm van de Maxon OD9 Pro+. Met zijn zeer grote dynamische bereik heeft deze variant minder compressie dan de OD9 en biedt hij een gebalanceerdere respons over het gehele frequentiegebied. Bovendien ligt er hier minder nadruk op het middenbereik en klinkt het pedaal, met de 6 dB hogere output, ook nog eens twee keer zo luid!De boost-schakelaar van de Maxon OD-9 Pro+Een opvallend nieuw kenmerk van de Maxon OD9 Pro Plus is de boost-schakelaar. Hiermee krijgt dit pedaal uit de Nine-serie allereerst een 3 dB boost in de mids en worden de trebles en bassen iets teruggebracht. Daarnaast wordt de overdrive 10 dB krachtiger, wat zorgt voor dikkere, meer verzadigde klanken. Ook wordt het geluid nu meer gecomprimeerd, wat van pas komt als u een loeiende lead-toon wilt die goed door de mix heen komt. Al met al een zeer
De Maxon RTC600 is een buizencompressor van een hoge kwaliteit. Het is net alsof de beste studio buizencompressor in een stompbox is gebouwd. Er wordt in dit pedaal gebruikt gemaakt van Maxon's gepatenteerde DBX compressie circuit. Ditzelfde circuit wordt ook gebruikt in de CP9 Pro compressor van Maxon. Dit circuit geeft een transparante compressie met zeer weinig ruis, zelfs op extreme standen. Met de RTC600 klinkt uw gitaar nog steeds als uw gitaar, alleen met wat compressie toegevoegd voor een strakker geluid. De buis is voor het compressie circuit geplaats. Hierdoor kunt u maximaal gebruik maken van het warme buizengeluid zonder dat uw volume extreem omhoog gaat. De attack en release knoppen maken het mogelijk dat er verschillende soorten compressie uit de RTC600 te halen zijn. Het pedaal beschikt over veel headroom en is daardoor in alle denkbare situaties toepasbaar. Aan de voorkant van uw versterker, in de effectsloop en zelfs als stand-alone buizencompressor in een
Een equalizer is misschien niet zo sexy als een zwoele overdrive of een romantische modulatie, maar vergist u zich niet. Als de Maxon GE601 grafische equalizer juist gebruikt wordt dan kan hij een breed palet aan bruikbare geluiden aan uw gitaar-setup toevoegen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk met dit pedaal een humbucker als een single coil te laten klinken of een passieve basgitaar als een actieve. En dit is nog maar het begin, de GE601 is wellicht een van de meest veelzijdige pedalen van Maxon. De zes sliders vertegenwoordigen vijf verschillende frequenties (100 Hz, 200 Hz, 400Hz, 800 Hz, 1.6 KHz en 3.2 KHz) en één slider om het geheel harder of zachter te zetten. Als u de equalizer op nul laat staan is het ook mogelijk (door de 'level'-slider omhoog te schuiven) de Maxon GE601 als een clean-booster te gebruiken.CircuitAls u uw gitaar aansluit op de Maxon GE601 wordt het signaal op een unieke manier bewerkt. Na een lage impedantie
De klassieke Maxon SD9 Sonic Distortion (uit de Nine-serie) heeft een ware cult-status verworven. Het pedaal - met zijn superieure JRC4558 IC-chip - levert een waaier aan distortion-geluiden, van punchy overdrive tot knetterende fuzz. De SD-9 bezit ook opvallend minimalistische circuits, die zo veel mogelijk van het karakter van uw gitaargeluid behouden. En toch heeft u een waanzinnige 42 dB gain onder uw voet zitten, voor een krachtige solo-boost, evenals een low boost/cut-tone control!De hoge kwaliteit effecten van MaxonMaxon - ooit begonnen als fabrikant van gitaarelementen - is beroemd om zijn hoogwaardige en innovatieve effectpedalen. Zo is het bedrijf verantwoordelijk voor de legendarische TS-808 en TS9 Tube Screamers, die in de jaren '70 onder de naam Ibanez werden uitgebracht. Tegenwoordig specialiseert Maxon zich in vintage effecten, waaronder erg gewilde analoge delays en klassieke overdrives. Heel wat professionele gitaristen maken dan ook gebruik van
Net als de geliefde OD-808 van Maxon, biedt de Maxon OD-9 (uit de Nine-reeks) een natuurlijke, milde overdrive. Hij bootst daarmee de sound van een buizenversterker na, met behoud van de eigenlijke gitaarklank. Deze meer vloeiende distortion ontstaat doordat het vervormde signaal gegenereerd wordt door het versterker-deel van het pedaal en niet door een afzonderlijk circuit. Het unieke en klassieke ontwerp, met JRC4558 IC-chip, is al door heel wat fabrikanten geïmiteerd!De boost van de Maxon OD9 overdriveDe Maxon OD-9 levert niet alleen een geweldige overdrive, maar ook een uitstekende clean versterking. Uw gitaar krijgt deze boost door de drive-knop van het ingeschakelde pedaal op nul te laten staan. Bovendien is het verbeterde circuit stiller dan ooit! En schakelt u het pedaal uit, dan zorgt de True Bypass ervoor dat het originele gitaarsignaal volledig intact blijft. Dit overtuigende overdrive-pedaal is overigens ook nog eens zeer robuust gebouwd!De
Het Maxon ASC10 chorus pedaal ziet er uit als een simpel effect pedaal. Onder de moterkap heeft dit choruspedaal echter veel kracht en maakt u met dit pedaal grootse, ruimtelijke geluiden. In de stereo-modus komt dit grootse, ruimtelijke effect nog beter naar voren. Het klinkt dan echt alsof er een tweede gitaar met u meespeelt. De parameters voor de snelheid en diepte van het effect gaan verder dan normale knoppen. Hierdoor kunt u meer extreme geluiden maken die een twaalfsnarige gitaar simuleren of een zeeziek rotary-speaker geluid.True bypassDe Maxon ASC10 beschikt over een input en twee outputs. Het pedaal heeft daardoor de mogelijkheid om stereo uit te sturen, naar twee versterkers. Het is ook mogelijk om mono, over één versterker te spelen met dit pedaal. Het effect zal intenser zijn en minder breed dan in de stereo-modus. Dit pedaal, zoals alle effecten van Maxon, is true-bypass en kleurt uw geluid dus niet in de bypass-stand.
De OOD9 gebruikt hetzelfde circuit als de OSD9, het allereerste Maxon pedaal. Omdat niet alle originele componenten nog in productie zijn heeft Maxon de NOS 741 Op Amps vervangen met de nog wel verkrijgbare NJM (JRC) 4558's. Het resultaat is dat de OOD9 dezelfde warme klank heeft als de OSD9, maar dan met net wat meer aanwezigheid in de hoge frequenties. Dat maakt het pedaal bruikbaar om een donker klinkende gitaar of versterker wat sprankeling in het hoog te geven. De overdrive is zeer dynamisch en reageert goed op uw aanslag. Het pedaal werkt prima als een stand-alone distortionpedaal of om uw versterker tot het randje te laten gaan, maar kan ook erg goed samenwerken met andere overdrive pedalen om bijvoorbeeld wat hoog toe te voegen. De Organic Overdrive van Maxon produceert een milde overdrive die uw originele gitaargeluid niet in de weg zal zitten.Het merk MaxonMaxon is in de jaren 60 opgericht als maker van gitaarelementen. Eind jaren 60 is het bedrijf
Het eerste wat opvalt als u de Maxon PAC9 aanzet is het volle en immense chorus-effect dat uit dit pedaal komt. De speciale IC-chips die in de Maxon PAC9 zitten, worden voornameljk gebruikt in High-End audio apparatuur. Met de PAC9 beschikt u dus over een High/End geluidskwaliteit in een compact stompbox formaat. Als dit effect wordt vergeleken met andere choruspedalen dan klinkt de chorus intenser en het effect is meer aanwezig in een mix. Dit komt doordat de lage en mid-lage frequenties behouden blijven, waar die bij de meeste choruspedalen verdwijnen. Dit is ook meteen de reden waarom de PAC9 zo vol en groots klinkt.Unieke schakelaarsNaast de standaard 'speed' en 'width' controls, bezit de PAC9 nog over twee unieke schakelaars. De 'pure-switch' versterkt het vertraagde signaal voor een dramatische, tremolo-achtige chorus. De 'bright-switch' filtert subtiel de lage frequenties zodat er een meer klassieke chorus ontstaat. Het pedaal
Het beroemde Maxon heeft nog nooit een delay-unit gemaakt met zó'n vette, vintage klank. De Maxon AD-999 is misschien ook wel het meest ambitieuze en meest praktische delay-pedaal ooit! Zijn geluid is AD80-achtig, maar dan met een veel langere delay-tijd. Het overweldigende aantal van acht MC4107D BBD-chips levert een totaal van 900 milliseconden aan pure, rijke, organische delay. Dankzij de wet/dry-outputs kan het effect tussen twee versterkers/kanalen heen en weer gaan.De Maxon AD-999: een uniek analoog ontwerpEnige jaren terug stopte Panasonic met de productie van de 'bucket brigade' chips, die in veel analoge effecten worden gebruikt. Maxon duikelde echter geen oude, dure voorraden op en stapte niet over op digitaal. Er werd namelijk een fabrikant gevonden die IC's kon maken van dezelfde superieure kwaliteit. Toen kon eindelijk begonnen worden met de productie van de Maxon AD999. Het ontwerp werd zeer sober gehouden, voor een loepzuivere
Met meer dan genoeg gain, een zeer muzikaal tone-circuit en een transparante klank wordt Maxon's legendarische 808 circuit in een nieuw tijdperk gelanceerd. Omdat de Maxon OD-820 ook op 18 volt werkt, heeft dit pedaal meer gain en gruisigheid zonder uw droge klank te beïnvloeden. Stelt u zich een 808 overdrive voor, maar dan met meer gain, meer body en meer drive, dat is de klank die uit de OD-820 komt. Het pedaal functioneert ook op 9 volt, maar dan met minder headroom. De OD-820 kan zwaardere distortions produceren dan ieder ander overdrive effect. Desalniettemin is het een zeer dynamisch effect dat steeds cleaner gaat klinken als u het volume van uw gitaar terugdraait.Het merk MaxonMaxon is in de jaren 60 opgericht als maker van gitaarelementen. Eind jaren 60 is het bedrijf begonnen met het maken van effectpedalen. In het begin bouwde Maxon effectpedalen voor andere merken, onder ander Ibanez. Vanaf de jaren 70 werden de Maxon effecten bijna exclusief
Met een circuit gebaseerd rondom oude Panasonic MN3207 Bucket Brigade IC chips, klinkt de CS9 Pro voller, resonanter en dieper dan een standaard chorus-pedaal. Het effect heeft een diepe, intense sound en gaat niet naar of schel klinken. Uw gitaargeluid blijft realistisch en edgy, en heeft niet het steriele geluid die bepaalde chorussen uit de jaren 80 hebben. De snelheid en diepte van het effect is fijn in stellen, waardoor er veel geluiden mogelijk zijn. Omdat het mogelijk is de delaytijd aan te passen kan het pedaal verschillende effecten produceren, van een realistisch klinkende rotary-speaker simulatie tot een fijne vibrato en zelfs een flanging effect is uit de Maxon CS9 Pro Stereo Chorus te halen. Aan de achterzijde van de stompbox zit nog een blend-knop. Hiermee is het mogelijk de perfecte mix te maken tussen uw cleane geluid en het chorus-effect. Spatial effect
De Phase Tone PT999 van Maxon is een klassieke phaser, met exact de sound van de legendarische vintage Phase 90 maar dan zonder er gelijk de portemonnee voor ondersteboven te moeten keren. Dit is een reissue-pedaal dat werkelijk een reissue is. De sound uit de jaren zeventig is bewaard gebleven. Maxon heeft het oorspronkelijke ontwerp uit 1974 namelijk precies hetzelfde gehouden, zonder compromissen. Dat betekent dat de vette organische sound met dat kleine beetje drive nu weer terug is in een nieuw pedaal. Dit is een phaser zoals een klassieke 4-stage phaser behoort te klinken; Eddie van Halen is er beroemd mee geworden en de Maxon PT999 Phase Tone levert vrijwel precies die sound.Uitvinder van de TubescreamerMaxon is de merknaam van het bedrijf dat de Tubescreamer voor Ibanez ontwierp en ontwikkelde. Maxon heeft zijn veertigjarige ervaring in het maken van pedalen gebruikt om het meest authentieke phasing effect te vangen in dit kleine blauwe stompboxje, dat
De DS-830 Distortion Master van Maxon heeft niet veel knoppen, maar is toch een van de meest flexibele distortion pedalen op de markt. Het pedaal kan ontzettend veel gain hebben terwijl het geluid verassend dynamisch en transparant blijft. Niet alleen een high gain distortion, de DS830 kan ook ingezet worden als bluesy overdrive of lichte distortion. Het geluid kan nog verder ingesteld worden met de bass en treble knoppen. Er kan ontzettend veel laag bijgedraaid worden met de bass knop, waardoor een combo als een stack gaat klinken en een stack als een kanonskogel! Hetzelfde geldt voor de treble knop, die geeft veel hoog mee voor een agressieve bite. Door de bass en treble samen te gebruiken met de gain en level knoppen is het mogelijk het distortion effect in de middenfrequenties te boosten. Omdat de DS830 zo breed instelbaar is, is deze ook erg goed te gebruiken op basgitaar. Met dit effect is het mogelijk een dikke en felle distortion te hebben, met behoud van de attack en het
De Vintage Overdrive Pro van Maxon is ontworpen met de doorgewinterde gitarist in het achterhoofd, maar is een aanwinst in de set-up van iedere gitarist. De beste manier om te omschrijven wat het pedaal doet is de samenwerking tussen de gitarist, de gitaar en de versterker accentueren in plaats van in de weg staan. De aanslaggevoeligheid van de VOP9 ligt erg hoog. Hierdoor komen zelfs de kleinste verschillen in uw aanslag hard en duidelijk naar voren. In plaats van een scherpe distortion, produceert de Maxon VOP9 een warme, zoete klank met een dikke onderkant en een lichte compressie. Het effect is even goed te gebruiken met een cleane of een overstuurde versterker. Op de 9-volt stand reageert het pedaal als een traditionele overdrive. Gebruikt u het pedaal op 18 volt dan zult u merken dat het effect meer headroom heeft, en dus dynamischer is. Met de 'drive-knop' op nul is het ook mogelijk de VOP9 als een clean booster te gebruiken.Het merk MaxonMaxon is in
Met een circuit gebaseerd rondom oude Panasonic MN3207 Bucket Brigade IC chips, klinkt de CS55 alsof hij rechtstreeks uit de jaren 70 komt. Het chorus-effect heeft een diepe, intense sound en gaat niet naar of schel klinken. Uw gitaargeluid blijft realistisch en edgy, niet zoals de steriele chorussen uit de jaren 80. De snelheid van het effect is fijn in stellen, waardoor er veel geluiden mogelijk zijn. Van een realistisch klinkende rotary-speaker simulatie tot een fijne vibrato. Omdat het mogelijk is de delaytijd aan te passen zijn er ook flanger effecten uit de CS550 te halen. Aan de achterzijde van de stompbox zit nog een blend-knop. Hiermee is het mogelijk de perfecte mix te maken tussen uw cleane geluid en het chorus-effect. Wat nog een unieke mogelijkheid is van de CS550 is het zogeheten 'spatial' effect. Als u de knoppen voor de speed en depth laag houdt en de delaytijd helemaal open, krijgt u dit geluid. Het klikt dan alsof uw gitaar gedubbeld is met een tweede
De Maxon FV10 Fuzz Elements Void is qua sound een kloon van de zeer zeldzame, klassieke Ampeg Scrambler. Deze stompbox genereert een berg even harmonischen waardoor hij een soort van octave/fuzz-klank voortbrengt. Dit geluid kan vervolgens gemengd worden met het droge gitaarsignaal. De boventonen die de Maxon FV10 Fuzz Elements Void produceert zijn zeer dynamisch en afhankelijk van de frequentie van uw noten. Het verandert dan ook constant bij verschillende manieren van aanslaan en de positie van de noten op de toets van uw gitaar.Maxon FV10 Fuzz Elements Void: een scala van unieke klankenIn tegenstelling tot een normale fuzzbox, creëert u met de Maxon FV10 Void een breed scala aan unieke vervormde en octaafachtige klanken. Met de Overtone-knop regelt u de hoeveelheid harmonische boventonen, die u vervolgens met de Blend-knop kunt mengen met uw originele gitaargeluid. De FV10 Fuzz Elements Void laat zich ook uitstekend combineren met andere distortion-pedalen.
De Maxon FE10 Ether neemt de klassieke octave/fuzz-klanken van de FA10 Air en breidt deze uit met een veelzijdige parametrische toonregeling. Ook dit effectpedaal uit de Fuzz Elements-serie van Maxon is gebaseerd op de legendarische sound van de vintage Univox Super Fuzz. Zo beschikt de FE10 Ether over dezelfde twee knoppen voor de hoeveelheid fuzz (expander) en het volume (level). Deze fuzzbox kreeg daarnaast nog een tweetal knoppen. Hiermee selecteert u een frequentie waarna u deze kunt boosten of filteren, voor een scala aan nieuwe fuzz- en octavia-geluiden.Maxon FE10 Fuzz Elements Ether: voeding en True BypassDit effectpedaal wordt geleverd met een standaard 9 Volt-batterij, maar kan tevens worden gevoed via een optionele 9 Volt AC-adapter. Aan de onderzijde vindt u een deksel voor alleen het batterijcompartiment, zodat de printplaat altijd beschermd blijft. De robuuste metalen behuizing van de Maxon FE10 Fuzz Elements Ether is compact gelaten, waardoor hij op
De Maxon FF10 Fire is een van de zeven fuzz-pedalen uit de Fuzz Elements-serie. Dit pedaal is ontworpen om het geluid te emuleren van één van Japan's meest begeerde vintage effectpedalen, de Roland Bee Baa fuzz. De Maxon FF10 Fuzz Elements Fire weet het geluid van de Bee Baa exact te reproduceren. In tegenstelling tot het origineel kreeg deze fuzzbox maar twee knoppen. De treble booster is weggelaten om de behuizing zo compact mogelijk te houden en dat is gelukt! Met de knoppen voor sustain, level en tone creëert u die legendarische klanken van de jaren '70 rock.Maxon FF10 Fuzz Elements Fire: twee verschillende fuzz-modiEvenals bij de klassieke Bee Baa, kunt u met de Maxon FF10 Fire kiezen uit twee totaal verschillende fuzz-geluiden. Door middel van de Notch-voetschakelaar gaat u van een heldere, agressieve fuzz naar een meer gefocuste fuzz met een scooped middenbereik. Alle pedalen uit de Maxon Fuzz Elements-serie, waaronder deze FF10
Lang voordat er de moderne distortion- en overdrive-pedalen waren, gebruikten gitaristen zogeheten fuzz-boxen om een overstuurd geluid te krijgen. Het circuit van deze Maxon FW10 Fuzz Elements Wind is gebaseerd op de legendarische Vox Tonebender MKII van de jaren '60. Deze compacte stompbox produceert dan ook die authentieke smooth fuzz met gemiddelde gain en rijke harmonische boventonen. De Maxon FW10 Wind maakt gebruik van True Bypass Switching en is te voeden via de meegeleverde 9 Volt-batterij of een optionele 9 Volt AC-adapter.Maxon FW10 Fuzz Elements Wind: Vintage, Hot en bufferNaast de twee knoppen Attack (hoeveelheid fuzz) en Level (volume), beschikt de Maxon FW10 Fuzz Elements Wind over twee kleine schakelaars. Deze bieden een moderne kijk op de Tonebender sound. Met de linker schakelt u tussen Vintage- en Hot-modus, waarbij Vintage die klassieke jaren '60 fuzz produceert. Hot voegt echter meer gain toe en extra low-end respons. De tweede schakelaar
Maxon combineert clean boost en overdrive kwaliteiten met een echte buizenvoorversterker met de True Tube Booster. De TBO9 werkt erg goed samen met buizenversterkers. Als u over een versterker speelt die op een clean tot semi-cleane stand staat geeft dit pedaal de mogelijkheid de sound van uw versterker over het randje te duwen. Om dit randje te krijgen moet een buizenversterker meestal op een erg hoog volume staan, want voor de echte buizensound moet het master volume ook niet te laag staan. Met de Maxon TBO9 is het mogelijk dit geluid op een aangenaam volume te krijgen. De boost-knop controleert de buizenvoorversterking en de drive-knop de mix tussen clean en overdrive geluid. Zo kunt u dus zelf bepalen hoeveel distortion u bij uw signaal mixt, en kunt u uw originele toon behouden. De voeding van het pedaal is een adapter van 9 volt, maar intern werkt het effect, door middel van interne voltage verdubbelaars, op 30 volt. Hierdoor heeft de TBO9 veel headroom en daardoor veel
De CP9 Pro is een studiokwaliteit compressor pedaal van Maxon. De ratio van de compressie is afzonderlijk in te stellen, wat het mogelijk maakt om lichte compressie maar ook harde limiting toe te passen. Hoe u de CP9 Pro ook instelt, het effect zal niet de klankkleur van uw instrument aantasten. Uw geluid zal strakker zijn en u zult minder volumeverschillen hebben; hoeveel hangt af van hoe u het effect instelt. Buiten het dynamische verschil zal de originele toon van uw gitaar onaangetast blijven met deze compressor. Omdat de CP9 Pro beschikt over interne voltage-verdubbelaars, werkt de compressor met ontzettend veel headroom voor een 9 volt pedaal. Hierdoor is het effect op verschillende plaatsen in uw setup beschikbaar: als 'gewoon' pedaal aan de voorkant van uw versterker, in de effects loop van uw versterker en zelfs als stand-alone compressor voor opnames in bijvoorbeeld een thuisstudio. Het merk MaxonMaxon is in de jaren 60 opgericht als maker van
De Maxon FEA10 Fuzz Elements Earth brengt u terug naar het begin van de jaren '70. Het geluid van dit effectpedaal is gebaseerd op de legendarische Big Muff Ram's Head transistor distortion. Zoals het origineel kreeg ook deze stompbox drie knoppen: sustain voor de hoeveelheid fuzz-vervorming, level voor het volume en een toonregeling waarmee u van donker en romig naar helder en agressief gaat. Maar zelfs met de sustain op maximaal blijven uw noten gedefinieerd. De Maxon FEA10 Fuzz Elements Earth is geschikt voor zowel gitaar als basgitaar.Maxon FEA10 Fuzz Elements Earth: batterij of adapterDe FEA10 Earth kan gevoed worden via de meegeleverde 9V-batterij of een optionele 9V AC-adapter. Dit betekent dat hij, mede dankzij zijn compacte formaat, perfect is voor integratie op uw pedalboard. Aan de onderkant van de Maxon FEA10 Earth vindt u een klepje voor het batterijcompartiment. Zo hoeft u niet de hele onderzijde los te schroeven en blijft de printplaat
De Maxon FA10 is een fuzz-pedaal uit de Fuzz Elements-serie en kreeg de naam Air. Deze in Japan gemaakte stompbox is speciaal ontworpen om de legendarische fuzz-klanken van de Univox Super Fuzz natuurgetrouw te reproduceren. Net als het origineel beschikt deze fuzzbox over twee draaiknoppen: expander voor de hoeveelheid fuzz en level voor het volume. De Maxon FA10 Fuzz Elements Air heeft eveneens een schakelaar waarmee u kiest tussen de Fat-modus en de Scoop-modus, waarbij deze laatste de middenfrequenties wegfiltert voor een diepere, heldere toon.Maxon FA10 Fuzz Elements Air: True BypassDeze fuzzbox heeft een compacte metalen behuizing die gemakkelijk integreert op elk formaat pedalboard. Hij kan gevoed worden via een standaard 9 Volt-batterij (meegeleverd) of een optionele 9 Volt AC-adapter. Dankzij een handig klepje aan de onderzijde gaat batterijen wisselen in een handomdraai. De Maxon FA10 Fuzz Elements Air heeft een True Bypass-circuit. Het signaal gaat direct
De ST9-Pro+ is de laatste incarnatie van de legendarische Maxon OD808. Het pedaal is gebaseerd op hetzelfde circuit, maar dan met meer gain, een hogere output. Bovendien beschikt de ST9-Pro+ over meer opties om het effect in te stellen, dit pedaal is echt een upgrade. Voor de gitarist die een OD808 net niet genoeg vinden is hier de Maxon ST9-Pro+. Het is mogelijk de middenfrequenties een boost te geven. Uw gitaar zal hierdoor voller klinken en meer aanwezig zijn in een mix. Nu vraagt u zich misschien af, waarom zal een 808-stijl overdrive nog meer aanwezigheid nodig hebben? Dan komen we bij het unieke van de ST9-Pro+: het pedaal beschikt over een zogeheten 'low-boost' switch. Als u de low-boost inschakelt wordt er een low-pass filter geactiveerd. U krijgt niet alleen erg veel laag, maar het karakter van het effect verandert ook enorm door het gebruik van de low-boost. Daarom is het goed bedacht dat de middenfrequenties ook geboost kunnen worden, zodat het geluid niet te
De Maxon TOD9 maakt gebruik van hetzelfde overdrive circuit als de OD9 van Maxon. Het verschil is dat bij de TOD9 het geluid door een echte buis gaat. De distortion klinkt hierdoor organisch en doet denken aan een overstuurde buizenversterker. Het geluid van de Maxon OD9 is inmiddels legendarisch, en de TOD9 doet daar nog een schepje bovenop. Er is een aparte gain-knop voor de buis, de zogeheten 'tube' knop. Als de tube-knop op nul staat klinkt de TOD9 exact als een OD9. U kunt precies instellen hoeveel signaal de buis ontvangt en hoe de mix tussen buizenoversturing en OD9 oversturing is. Als de drive-knop op nul staat, is het mogelijk om met de tube knop meer warmte in uw geluid te krijgen. De buis is voor het overdrive circuit geplaatst dus als u de drive- en tube-knoppen beide opendraait, ontstaan er wilde distortions. Dit gebeurdt omdat de voorversterking van de buis het OD9 circuit nog verder overstuurdt.Het merk MaxonMaxon is in de jaren 60
Toen Maxon in 1977 zijn eerste effectpedaal introduceerde (de OD-880 Overdrive/Soft Distortion) is de wereld van gitaareffecten nooit meer hetzelfde geweest. Het passieve distortioncircuit werd geprezen om zijn warme, transparante klank. Vandaag de dag is het nog steeds een populair pedaal en daarom heeft Maxon een heruitgave van de OD-880 uitgebracht in de vorm van de OSD-9. De nieuwe versie heeft ook de bekende, warme sound van het origineel. Deze muzikale distortion is zeer dynamisch, wat het mogelijk maakt de intensiteit van de distortion door middel van uw aanslag te bepalen. De Maxon OSD-9 heeft een stevige behuizing gebouwd en werkt met een standaard 9v voeding of batterij.De beste componentenHet hart van het passieve distortioncircuit van de vintage Maxon OD-880 is de legendarische 741 opamp. Deze opamps zijn ook te vinden in vintage DOD 250 distortion pedalen, eveneens een klassieker en geliefd om zijn transparante sound. Om te verzekeren dat de OSD-9
Maxon sm-9 pro+ super metal distortion voor gitaar
Maxon
Lang kon Maxon de metalgitarist geen goed pedaal bieden. Over hun ontwerpen voor een stompbox met brutale gitaartonen waren de uitvinders van de Tubescreamer nooit tevreden. Daarom heeft deze Maxon SM-9 Pro+ Super Metal jarenlang op de tekentafel gelegen. Maar nu is hij klaar. En wat voor een stompbox is het geworden! De SM-9 heeft een flexibel verzadigingscircuit gekregen die de gitarist in staat stelt te varieren van crunch tot grunch, van overdrive tot genadeloze metal in lage stemmingen.Super Metal stompbox basis voor de Maxon SM-9 Pro+De basis voor dit pedaal is de bekende Super Metal-stompbox uit 1980, maar deze reissue heeft enkele upgrades meegekregen. Een mid-scoop regelaar elimineert tonen uit de midrange-band, zonder de helderheid van de tonen te verliezen. Overal tussen 200 Hz en 2kH kan de centerfrequentie van de midrange cut worden bepaald. Als de Scoop is ingesteld, kan met de Edge-knop nog extra hoog worden toegevoegd. De twee knoppen werken
Maxon bd10 hybrid bass driver overdrive voor bas en gitaar
Maxon
De ontwerpers van de legendarische Tubescreamer hebben met deze Maxon BD10 Hybrid Bass Driver een overdrive/distortion voor bassisten ontwikkeld, die echter ook door gitaristen gebruikt kan worden. Vandaar wellicht de aanduiding Hybrid in de naam. Het pedaal is ontwikkeld door Maxon in samenwerking met bassist Masaki van de invloedrijke band Animetal uit de populaire Japanse metal-scene. Dat wil echter niet zeggen dat dit pedaal slechts in dit genre gebrukt kan worden, integendeel, het produceert zeer fraaie drive-sounds.Maxon BD10 Hybrid Bass Driver is ook geschikt voor gitaarEen boost met een randje, de sound van punchy buizenoversturing, tot keiharde shred, het pedaal kan het allemaal. Het overstuurde geluid kan traploos worden gemengd met het 'dry'-signaal. Het voordeel is dat het originele geluid van de gitaar of de bas daardoor goed intact blijft. Op de witte stompbox zitten knoppen voor Low, High, Drive, Drive level en Clean level. Met die laatste zijn