De veilige klas - sura hart, victoria kindle-hodson - paperback (9789081674515)
Mens en communicatie
Een praktisch handboek over hoe Geweldloze Communicatie in het onderwijs werkt en geïntroduceerd kan worden voor leerlingen in groep 5 - 7 en daarbuiten. Vraag je je regelmatig af waarom leerlingen niet goed opletten in de klas, waarom ze elkaar pesten en waarom ze hun huiswerk niet (altijd) maken? In het boek De veilige klas - Leren en Inspireren lees je waar dit gedrag vandaan komt, hoe je hiermee om kunt gaan en hoe je dit kunt voorkomen. Met de informatie en de activiteiten uit dit boek creëer je een veilige sfeer in je klas, met toegewijde en betrokken leerlingen. Veiligheid en vertrouwen creëren Deel 1 geeft uitleg over de twee manieren hoe je veiligheid en vertrouwen in een klas kunt creëren, door je te focussen op je eigen behoeften en de behoeften van de leerlingen en hoe je een taal van geven en ontvangen (Geweldloze Communicatie) kunt leren gebruiken. Het noodzakelijke gereedschap Deel II biedt hiervoor het noodzakelijke gereedschap. Vijf stellingen geven inzicht in de behoeften - hoe je die kunt begrijpen, herkennen en eraan tegemoet kunt komen. Deze stellingen herinneren je aan je menselijke vaardigheid tot empathie en zorg. De oefeningen - voor zowel leerkrachten als voor leerlingen - dienen als handvat voor het creëren van een veilige basis om leren met plezier en verbondenheid neer te zetten. Het laatste hoofdstuk van Deel II biedt een rijk gevulde gereedschapskist van spellen en activiteiten voor het creëren en handhaven van verbindingen in de klas. Handleiding voor samenstellen van lesrooster Deel III bevat een handleiding voor het samenstellen van een lesrooster om je te helpen bij het plannen van de lessen, gebaseerd op de informatie en oefeningen uit De veilige klas. Met de informatie en de activiteiten uit dit boek creëer je een veilige sfeer in je klas, met toegewijde en betrokken leerlingen. Sura Hart and Victoria Kindle Hodson beschikken samen over 45 jaar aan ervaring bij het lesgeven aan jongeren, leerkrachten, bestuurders en ouders van schoolgemeenschappen.