« Alexandrië: vervlogen toekomsten » blikt terug op de gloriejaren van de antieke grootstad aan de hand van een 200-tal werken uit de grootste Europese museumcollecties. De tentoonstellingscatalogus werpt een ander licht op Alexandrië en plaatst de stedenbouwkundige, politieke en religieuze organisatie van de stad in de kijker. Ook het dagelijkse leven van de inwoners en de wetenschappelijke en filosofische uitstraling van dit kloppende hart van de antieke beschaving tussen de 4e eeuw v.C en de 4e eeuw n.C
Philip aguirre. l'sinvitation au voyage - iris kockelbergh, simon njami - hardcover (9789462303355)
Mercatorfonds
Veelzijdig kunstenaar Philip Aguirre wil een selectie grafisch werk en tekeningen schenken uit het rijke oeuvre dat hij de voorbije 40 jaar heeft opgebouwd. Deze schenking betekent een waardevolle aanvulling voor de verzameling moderne prenten en tekeningen van het Prentenkabinet en is een uitgelezen aanleiding voor het Museum Plantin Moretus om in nauwe samenwerking met de kunstenaar een tentoonstelling te presenteren. Daarin zal aandacht worden besteed aan het brede pallet aan disciplines dat hij beoefent, aan de grote thema's die doorheen zijn carrière aanwezig zijn en voor de plaats van zijn grafisch werk binnen zijn oeuvre. Philip Aguirre is een geëngageerd kunstenaar, thema's rond de bron en water in de wereld, immigratie en vluchtelingen, het verhaal van Afrika meanderen door zijn oeuvre. Philip Aguirre ziet zijn grafiek als een afgewerkt product. Tekeningen hebben voor hem dan weer een heel andere functie binnen zijn werk. De focus op tekenen vormt de start van een denkproces en loopt als een rode draad doorheen het voor hem zo belangrijke creatieproces. Niet zelden is in dat creatieproces oud erfgoed een bron van inspiratie. Tijdens de expo zal zijn maatschappelijke betrokkenheid de leidraad zijn voor het publiek.
Eind jaren 1970, in navolging van de 'Brancusiaanse revolutie', begint Didier Vermeiren (Brussel, 1951) het vraagstuk van de sokkel centraal te stellen in zijn reflectie, door te werken aan de complexe relatie die de beeldhouwkunst heeft met haar traditionele element van presentatie. Dit was het begin van een 'onderzoek naar de sokkel en naar het heden', waarbij de sokkel voor Vermeiren een autonome sculpturale bestemming krijgt. Wat voor hem van belang is, is de relatie tot de vloer, tot de ruimte en tot de plaats, maar ook tot de geschiedenis van de beeldhouwkunst. Vanaf het begin is fotografie eveneens een belangrijk instrument voor zijn plastische dynamiek. Deze dubbele artistieke praktijk resulteert tot op heden in sculpturen die foto's creëren en foto's die sculpturen creëren. Dit boek, naar een concept van Didier Vermeiren, begeleidt de retrospectieve Double Exposition die hij presenteert in WIELS, Brussel, van september 2022 tot januari 2023. Het bevat talrijke beelden uit zijn fotografisch archief.
James ensor en het stilleven in belgië (1830-1930). - bart verschaffel - paperback (9789462303621)
Mercatorfonds
Dit boek biedt een unieke reis door de geschiedenis van het stilleven in België in de negentiende en twintigste eeuw, met James Ensor als gids. Het stilleven speelde een belangrijke rol in het werk van de Belgische expressionistische en symbolistische schilder James Ensor (1860-1949). De kwaliteit en betekenis van zijn intrigerende en complexe stillevens wordt duidelijk als ze binnen de ruimere ontwikkeling van het genre in België worden geplaatst, tussen 1830 en 1930. Het stilleven, dat in het begin van d
In het voorjaar van 2021 vormt het Bonnefanten het toneel van de nieuwste tentoonstelling van Berlinde De Bruyckere (Gent, 1964). De Bruyckere staat al jaren aan de internationale top van de hedendaagse kunst. Haar rauwe, indringende sculpturen, installaties en tekeningen vinden kracht in kwetsbaarheid en tederheid in het meedogenloze. In deze tentoonstelling zet ze nieuwe stappen op haar artistieke pad, zoekende naar de betekenis van menselijkheid, lichamelijkheid, lijden en levenskracht. De thema'ss in het werk van De Bruyckere hebben een universele en onophoudelijke waarde. Maar ze krijgen een extra urgentie in een tijd waarin, aangezet door een ongekende pandemie, de behoefte aan menselijke connectie groter dan ooit is, terwijl het lichaam tegelijkertijd een gevaar voor de mens is geworden. De Bruyckeres indringende sculpturen kennen een lange, ingewikkelde maakgeschiedenis. Veel van haar werk is opgebouwd uit was, hars, touw en huiden of doeken, die ze soms jaren blootstelt aan de elementen alvorens ze te verwerken. De sculpturen vragen ondanks hun confronterende karakter om aanraking, streling, warmte, en stralen de tastbaarheid van het bestaan uit. Het is deze krachtige uitstraling die De Bruyckere al vanaf haar vroege carrière tot een van de belangrijkste West Europese kunstenaars heeft gemaakt. Haar oeuvre is gelauwerd met solo-exposities in binnen- en buitenland, prijzen, en twee deelnames aan de Venetiaanse Biënnale: in 2003 in het hoofdpaviljoen, en in 2013 toen ze België vertegenwoordigde, in samenwerking met nobelprijswinnaar J.M. Coetzee. Het Bonnefanten vormt het toneel van haar eerste Nederlandse solotentoonstelling sinds 2015. Na twee mid-career overzichtstentoonstellingen te hebben gehad die de periode 2000-2014 belichtten, toont De Bruyckere in het Bonnefanten haar meest recente werk. In de tentoonstelling Engelenkeel ligt de nadruk op de periode 2014-heden. Er zal onder andere nooit eerder vertoond werk te zien zijn. Deze monumentale werken zijn geïnspireerd op het idee van een engel, zoals deze in mythes en verhalen, literatuur en de kunstgeschiedenis terugkomt. Geconcipieerd in de eenzaamheid en isolatie van de coronacrisis, behoedt de engel voor een eenzaam bestaan en, nog belangrijker, een eenzame dood. Volgens Berlinde zorgt een engel met zijn warme, donkere vleugels voor beschutting, een toevluchtsoord tegen angst. Het is een prachtig voorbeeld van de fragiele lijn die De Bruyckere bewandelt tussen artistieke dichterlijkheid en engagement met de actualiteit. De tentoonstelling Engelenkeel is samengesteld met recent werk uit de periode 2014 tot heden. De thema's waarop De Bruyckere de laatste jaren heeft gefocust zijn hier voor het eerst samengebracht, waardoor hun onderliggende raakvlakken kenbaar worden. Ook presenteert het Bonnefanten haar nieuwste, nog nooit getoonde werk, dat het licht zag tijdens de coronacrisis.
Explore Francis Bacon's visceral paintings, where the line between human and animal is constantly blurred, reminding us that our primal instincts lie just below the surface. Irish-born artist Francis Bacon was the horse-breeder's son who became one of the most important painters of the 20th century. An openly gay man at a time when homosexuality was illegal, he was banished from his conservative family home by his father at 16. After that, he drifted through Berlin and Paris before establishing himself in London, with his formative years running parallel with some of the 20th century's most profoundly disturbing events. This powerful exhibition will focus on Bacon's unerring fascination with animals: how it both shaped his approach to the human body and distorted it; how, caught at the most extreme moments of existence, his figures are barely recognisable as either human or beast. It also explores how Bacon was mesmerised by animal movement, observing animals in the wild during trips to South Africa; filling his studio with wildlife books, and constantly referring to Eadweard Muybridge's 19th-century photographs of humans and animals in motion. Whether baboons or bulls, dogs or birds of prey, Bacon felt he could get closer to understanding the true nature of humankind by watching the uninhibited behaviour of animals. Spanning Bacon's 50-year career, highlights include some of Bacon's earliest works and his last-ever painting, alongside a trio of bullfight paintings which will be exhibited together for the first time. Seen together, these raw expressions of anxiety and instinct - both animal and human - feel poignantly relevant today. In this publication accompanying an exhibition of Francis Bacon's paintings, expert authors discuss his approach to animals and identify his sources of inspiration, including Surrealist literature and Eadweard Muybridge's photographs. They contend that, by depicting animals in states of vulnerability, anger and unease, Bacon sought to delve into the human condition. FR Dans le cadre de l'exposition de ses tableaux consacrés aux animaux à la Royal Academy, cet ouvrage explore leur rôle dans l'oeuvre de Bacon. Des spécialistes détaillent son approche et identifient ses sources d'inspiration. En montrant des animaux dans un état de vulnérabilité, de colère ou de mal-être - notamment dans le cadre de corridas -, Bacon cherchait, selon eux, à pénétrer la condition humaine. NL Dit boek focust op de rol van dieren in het werk van Francis Bacon (1909-1992). Bacon schilderde vaak honden en paarden, en in 1969 voor het eerst een stierengevecht, een interactie tussen mens en dier die gevaarlijk en wreed is, maar ook verontrustend intiem. In deze publicatie identificeren deskundige auteurs Bacons inspiratiebronnen en bespreken ze zijn benadering van dieren in het onderzoek dat hij voerde naar de condition humaine.
Het huis van victor horta - barbara van der wee, françoise aubry - hardcover (9789462303584)
Mercatorfonds
Victor Horta (1861-1947) wordt gezien als de belangrijkste Belgische architect van de art-nouveaubeweging. Zijn privéwoning in Brussel, gebouwd in 1901, is een zeldzaam voorbeeld van deze architectuurbeweging die een schitterende maar korte bloeiperiode kende rond de vorige eeuwwisseling. In 1990 kreeg Barbara Van der Wee de uitdagende opdracht om het huis te restaureren - het originele architecturale concept was in de loop der jaren door talloze verbouwingen aangetast - en om te vormen tot een museumhuis.