Studeren met succes voor studenten - paul a. kirschner, tim surma, tine hoof - paperback (9789077866733)
Ten brink uitgevers
Studeren met succes kwam tot stand met de steun van het voorgezet algemeen volwassenenon- derwijs (vavo) en vormt samen met het boek (Leer studenten) studeren met succes een tweeluik. Over het vavo Het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs biedt jongvolwassenen de kans om diploma's en/of certificaten te halen op mavo-, havo- of vwo-niveau. Het vavo kent een breed aanbod aan onderwijstrajecten en biedt veel ondersteuningsmogelijkheden waarbij aandacht voor de student vooropstaat. Hierdoor voelen studenten zich gekend en gezien binnen het vavo. Over het auteurstrio De drie auteurs van dit boek combineren de wetenschap van het leren en studeren met de klaspraktijk. Alles samen zijn ze goed voor meer dan 15.000 lesuren voor de klas en meer dan 500 wetenschappelijke publicaties. Tine Hoof heeft twaalf jaar ervaring als leerkracht en studiecoach in het secundair en hoger onderwijs. Bij het ExpertiseCentrum voor Effectief Leren, ExCEL, van Thomas More-hogeschool, coördineert ze projecten en professionaliseringstrajecten rond effectieve studeerstrategieën. Tim Surma is research manager van het ExCEL. Hij kan putten uit 20 jaar ervaring in het les- geven in het secundair onderwijs, aan de lerarenopleiding en in de masteropleiding Onderwijs- wetenschappen. Hij doet promotieonderzoek omtrent effectieve leer- en instructiestrategieën en is auteur van het boek Wijze Lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Hij is een veelgevraagd spreker in België en Nederland rond effectieve instructie- en leerstrategieën. Prof. dr. Paul A. Kirschner, dr.h.c. is emeritus hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit (Nederland) en doctor honoris causa (eredoctor) aan de Universiteit van Oulu (Finland). Paul is ook research fellow van de American Educational Research Association, de International Society of the Learning Sciences en het Netherlands Institute for Advanced Studies in the Social Sciences and Humanities. Hij is een internationaal erkend expert in zijn vakgebied en is gastprofessor aan Thomas More-hogeschool in België. Paul is ook co-auteur van Wijze Lessen.
Directeur of rector van een middelbare school zijn: niet eenvoudig, maar wel heel boeiend. Een goede schoolleider is er voor alle betrokken, zowel in de school als in de directe omgeving daarvan. Het beroep heeft vele kanten en er zijn veel manieren waarop de schoolleider met leraren, ouders en leerlingen in de school om kan gaan. Het doel? Niet alleen een gezonde school neerzetten, maar ook met veel plezier aan het roer kunnen staan van deze organisatie. Door te zorgen voor een gezonde wisselwerking tussen alle betrokkenen, een prettige schoolomgeving en inzicht in de mogelijkheden en invloed van een schoolleider, is de kans op slagen van deze missie het grootst. Rector biedt een goede handleiding om het werk van een beginnende én gevorderde schoolleider in goede banen te leiden. Het bevat geen gezwollen managementjargon, maar een eerlijke inkijk in de dagelijkse praktijk van een rector met hier en daar een vleugje humor. Ook in andere beroepsgroepen zijn de veelbesproken aspecten over dienend leiderschap goed toepasbaar. Roel Schoonveld was vele jaren rector van Het Amsterdams Lyceum en heeft daarna als interim schoolleider van andere scholen gefunctioneerd. Zijn specialisme is het leiden en ondersteunen van directeuren of rectoren waarvan het voortbestaan van hun scholen in gevaar is. Daarnaast heeft hij zich verdiept in de oorzaken van het vaak onvrijwillig vertrek van schoolleiders. Roel Schoonveld biedt op basis van zijn jarenlange ervaring praktisch advies om schoolleiders meer ruggensteun te bieden bij de boeiende en veeleisende taken waarvoor ze staan.
Ken je leerling - bea ros - paperback (9789077866788)
Ten brink uitgevers
Lesgeven is meer dan louter lesstof uitdragen. Het vraagt om voortdurend een vinger aan de pols houden: Komt de stof over en maakt elke leerling zich die eigen? En wat hebben ze nodig om verder te groeien? Leraren blijken dat soms moeilijk te vinden. Ze zien en signaleren veel, maar hebben behoefte aan een kader om ook gericht te handelen. De meeste methodetoetsen of leerlingvolgsystemen bieden daarvoor te weinig handvatten. Leerlingen in beeld krijgen is geen administratieve klus, het vraagt om gericht informatie verzamelen, duiden, en vervolgens zo handelen dat het leerlingen verder helpt. Het vraagt ook om inzicht in (concepten over) toetsing en de plek daarvan in onderwijs. Dit boek ondersteunt leraren en schoolleiders om observaties, data en toetsen gericht in te zetten en daarmee het leerproces en de kansen van alle leerlingen te bevorderen. Onderzoekers Judith Gulikers, Desiree Joosten-ten Brinke en Kim Schildkamp selecteerden twintig kernpublicaties uit de (inter)nationale literatuur over het thema toetsen en beoordelen. Onderwijsjournalist Bea Ros van Didactief beschrijft deze in toegankelijke taal voor leraren in het basisonderwijs. Daarbij ligt de focus op inzichten die het dagelijks handelen van leraren kunnen ondersteunen. Aan bod komen onder meer verschillende vormen van observeren en toetsen (formatief, summatief, portfolio's, rubrics, peerfeedback). Daarnaast tonen vijftien basisscholen hoe zij de theorie vertalen naar de praktijk van het klaslokaal. Praktische tips en verder lezen-tips met handige qr-codes maken het boek compleet.
Geborgenheid - dick den bakker - paperback (9789077866658)
Ten brink uitgevers
Wat geeft de school mee aan jonge mensen om als volwassenen in het leven staande te kunnen blijven en een waardevolle bijdrage te kunnen geven aan de samenleving en de verbinding tussen al die verschillende mensen? Speelt Geborgenheid daarin - meer en anders dan het nemen van maatregelen om veiligheid te garanderen - een rol en is het bieden van geborgenheid een taak van de school? In dertig essays wordt het thema Geborgenheid van verschillende kanten bekeken en beschreven. We lezen over de betekenis ervan in het leven van alledag van mensen in en buiten het onderwijs, die vaak hun hart openen om een blik te gunnen in hun eigen levensverhaal. We vernemen wat levensbeschouwelijke tradities als jodendom, christendom en islam over dit onderwerp zeggen. We bestuderen wetenschappelijke invalshoeken vanuit de ontwikkelingspsychologie, pedagogie, religie en filosofie. En horen wat mensen, die met hun voeten in de klei van het onderwijs staan, ervan vinden. Het boek eindigt met Tien noties bij Geborgenheid, waarin geprobeerd wordt de pedagogische opdracht van de school op het spoor te komen. Samengevat komt deze opdracht op het volgende neer: jongeren helpen thuis te komen in de wereld. Dit boek wil mensen in en buiten het onderwijs inspireren en een handreiking bieden om zelf het gesprek over Geborgenheid te voeren en na te gaan wat dit voor henzelf betekent en hoe dit in het onderwijs vorm kan krijgen. Dick den Bakker (red.), de samensteller van deze essaybundel en met ruime ervaring in het onderwijs, speelde al langer met de gedachte om over Geborgenheid te schrijven. Hij deelde deze gedachte met mensen uit zijn netwerk in en buiten het onderwijs en dat leverde direct enthousiaste reacties op: het thema blijkt mensen persoonlijk en professioneel te raken. Het levert een gevarieerde essaybundel op die zijn weg in en buiten het onderwijs zeker zal vinden vanwege de menselijke snaar die ermee geraakt wordt en het belang daarvan voor de persoonsvorming van jongeren… en volwassenen! Essayisten die hebben bijgedragen aan Geborgenheid: Gerdien Bertram-Troost, Ellen Bondam, Erik Borgman, Arie de Bruin, Guido de Bruin, Fred Delhaas, Casper van Dorp, Dave Ensberg-Kleijkers, Anne Christine Girardot, Erik Harinck, Hanneke Henneveld-van Drogen, Jan Hol, Jan Hoogland, Klaas Koffeman, Maartje Janssens, Wim Kuiper, Naïma Lafrarchi, Herman Langhorst, Birgit Pfeifer, Rens Rottier, Nabil Sahhar, Awraham Soetendorp, Luc Stevens, Taco Visser, Marianne Vorthoren, Hartger Wassink, Antoinette van der Wel, Hade Wouters.
Anders denken, anders willen, anders doen - marleen kaijen - paperback (9789077866801)
Ten brink uitgevers
Kan het werken aan onderwijsinnovatie op zo'n manier dat docenten een plek aan het roer innemen? En dat daarmee de innovaties hun weg vinden naar de onderwijspraktijk? Anders willen, anders denken, anders doen. Docenten aan het roer bij onderwijsinnovatie in het hbo is geschreven voor adviseurs, coaches en leidinggevenden die zich afvragen : kan het ook anders? Dit boek vertrekt vanuit de stelling dat hiervoor andere manieren van denken en doen nodig zijn in de onderwijsorganisatie. Je wordt uitgedaagd je eigen manieren van denken over organisaties, leiderschap, teams en het docentschap tegen het licht te houden en hier samen met je collega's over na te denken, en je krijgt voorbeelden aangereikt van andere manieren van doen. 'Marleen Kaijen maakt in dit boek de uitdagingen rond eigenaarschap en professionele ruimte bij onderwijsinnovaties en toenemende zelforganisatie in docententeams behapbaar. Door het systemische perspectief benadert ze de praktijk als een samenhangend geheel, terwijl haar to the point schrijfstijl en concrete handvatten zorgen dat je er zelf mee aan de slag wilt gaan.' Myrte Legemaate, promovendus op het gebied van kwaliteitscultuur en senior onderwijsadviseur 'In Anders willen, anders denken, anders doen brengt Marleen al haar ervaringen met onderwijsinnovaties in allerlei organisaties en onderwijscontexten samen en geeft ze concrete handvatten om tot een constructief proces van innovatie en benodigde organisatieverandering te komen.' Bram van Alten, onderwijsontwikkelaar en docent Marleen Kaijen is adviseur onderwijs- en organisatieontwikkeling bij de HAN University en bij Kaijen-Onderwijsinnovatie. Waar ze ook komt kijkt ze vanuit een systemisch perspectief naar onderwijsinnovatie en draagt ze bij aan andere manieren van kijken, denken en doen vanuit de overtuiging dat onderwijsinnovatie pas echt duurzaam is als docenten verantwoordelijkheid hebben over hun eigen denken en doen. Van Marleen Kaijen verscheen eerder de publicatie Leren(d) innoveren. Naar zinvol en betekenisvol onderwijs in het hbo, met een nieuw onderwijs- en toetsconcept voor diep en duurzaam leren bij met handreikingen voor de rol van de docent en voor wat dit vraagt van de cultuur, structuur en onderwijskundig leiderschap.
Laat je door de titel niet misleiden, Meesterlijk Kleuteronderwijs is niet alleen bedoeld voor mannelijke leerkrachten. Ook juffen mogen dit boek niet missen. Sander Gordijn neemt je mee in de wereld van klasse kleuteronderwijs. Dit is het persoonlijke verhaal van Sander, maar ook een inspiratieboek voor alle leerkrachten in het kleuteronderwijs. In amper tien jaar tijd groeide Meester Sander binnen het vak uit van fenomeen tot autoriteit. Zijn visie op onderwijs - waarbij hij de belevingswereld van kleine mensen moeiteloos weet te combineren met volwassen thema's als digitale apps en augmented reality - maakt dat hij met recht een van de vernieuwers binnen het vak genoemd mag worden. Bovendien houdt Meester Sander niet van stilzitten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij van de voorlopers is op het gebied van bewegend leren. Dagelijks geeft hij workshops door het hele land over innovatief en actief onderwijs voor kleuters en met tienduizenden volgers is hij online een ware influencer. Laat je inspireren door zijn ontwapenende manier van lesgeven, profiteer van handige tips die jij in eigen kleuterklas kan toepassen en leer de man achter de leerkracht kennen. Meesterlijk Kleuteronderwijs is opgedeeld in vijf onderdelen: Persoonlijke ontwikkeling; Lesgeven in de onderbouw; Bewegend leren; ICT; Social media en PR. Dit boek bevat een inlogcode voor toegang tot online content.
Gedrag in de school - bea ros - paperback (9789077866818)
Ten brink uitgevers
Niet opletten, klasgenoten van het werk afhouden, slordig werken, voortdurend om hulp vragen, of juist geen hulp durven vragen. Het zijn allemaal voorbeelden van gedrag dat je als leraar liever niet ziet bij je leerlingen. Omdat het je les verstoort, maar vooral omdat dergelijk gedrag het leren ondermijnt. Gelukkig kun je invloed op gedrag van leerlingen uitoefenen. Bijvoorbeeld door te werken aan fijne relaties en een prettig klasklimaat. Het is belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen op school en weten welke regels daar gelden. Dat is bevorderlijk voor hun motivatie en hun leren. En niet onbelangrijk, een fijne omgang met leerlingen bepaalt voor een groot deel jouw werkplezier. Kortom, gedrag in de school is een onderwerp dat het waard is om je in te verdiepen, voor je leerlingen én voor jezelf. Onderzoekers Martine Baars, Jeroen Janssen en Helma Koomen selecteerden achttien kernpublicaties uit de (inter)nationale literatuur over wat er komt kijken bij het stimuleren van gewenst gedrag en fijne relaties in de klas. Onderwijsjournalist Bea Ros beschrijft de inzichten hieruit in toegankelijke taal voor leraren in het basisonderwijs. Aan bod komen het werken aan goede relaties met leerlingen, klassenmanagement, het stimuleren van gewenst gedrag en zelfregulerend leren. Bovendien vertellen basisscholen hoe zij de theorie vertalen naar de praktijk van het klaslokaal en de schoolpraktijk. Praktische tips en verder lezen-tips met handige qr-codes maken het boek compleet. Bestel ook de andere boeken in deze Didactief-serie: Op de schouders van reuzen, Werk maken van gelijke kansen, Leer ze lezen, Leer ze rekenen en Ken je leerling.
Kiezen voor kansen - cilia born, jos de mulder - paperback (9789077866696)
Ten brink uitgevers
Kiezen voor Kansen roept leraren, schoolleiders en besturen op zich meer bewust te worden van de kansenongelijkheid in de klas en de school. Jos de Mulder en Cilia Born hebben een jarenlange en veelzijdige ervaring in het funderend onderwijs. Ze delen die in dit boek met leraren, schoolleiders en bestuurders die zich betrokken voelen bij en zich zorgen maken over de kansenongelijkheid in de klas en de school. Als leraar kun je ervoor kiezen de leerling die extra uitleg, aandacht of tijd nodig heeft meer kansen op succes te bieden. Als schoolleider kun je ervoor kiezen meer onderwijstijd, begeleiding of oefenmogelijkheden te faciliteren voor leerlingen die minder kansen of achterstanden hebben. Als bestuurder kun je ervoor kiezen een visie te ontwikkelen en beleidsplannen uit te werken die achterstanden systematisch helpen bestrijden. Paul van Meenen, oud-leraar en woordvoerder Onderwijs van D66 in de Tweede kamer, “De auteurs van Kiezen voor Kansen staat een inclusieve en kansrijke samenleving voor ogen en geloven in de toekomst van kinderen en de cruciale rol van onderwijs daarin” Kiezen voor Kansen biedt in vijf hoofdstukken zowel theoretische inzichten als praktische handvatten voor onderwijsprofessionals om de kansengelijkheid in de klas en de school te vergroten. Hoofdstuk 1 begint met een beschrijving van de huidige situatie in het onderwijs, hoe dat historisch zo is gegroeid als uitkomst van politieke beslissingen en de maatschappelijke ideologie. In hoofdstuk 2 beschrijven de auteurs tien van de twintig door hun gedefinieerde knelpunten, gegroepeerd in twee clusters van ongelijke kansen: in het gezin en in de klas. In hoofdstuk 3 worden tien knelpunten van ongelijke kansen in de school en het onderwijssysteem behandeld. In hoofdstuk 4 komen de auteurs terug op Piketty's analyse en geven ze hun ideeën over hoe we tot een maatschappijbrede nieuwe ideologie kunnen komen. Hoofdstuk 5 begint met 'Een dag op de school van de toekomst', gevolgd door een toelichting op het onderwijs in de 21ste eeuw.
Leer ze rekenen - bea ros - paperback (9789077866689)
Ten brink uitgevers
Rekenen is een van de belangrijkste basisvaardigheden, op school en in de samenleving. Dit boek ondersteunt leraren en schoolleiders uit het basisonderwijs bij het verzorgen van goed reken- en wiskundeonderwijs. Het bestrijkt het hele palet van ontluikende rekenvaardigheid tot en met gevorderd rekenen en geeft uitsluitsel over het belang van onder meer getalbegrip, schattend rekenen, automatiseren en het tegengaan van rekenangst. Rekenonderzoekers Marian Hickendorff, Ronald Keijzer en Hans van Luit selecteerden uit de schatkamer van het internationale onderzoek ruim twintig kernpublicaties. Onderwijsjournalist Bea Ros vertaalt in een aanstekelijke en heldere stijl de inzichten uit de theorie over wat rekenen is, naar het klaslokaal: wat heb je nodig voor goed rekenonderwijs en hoe onderwijs je het? Een tiental basisscholen heeft meegewerkt aan deze publicatie; daarom is er ruim aandacht voor praktische tips van leraren. Kortom, Leer ze rekenen is een inspirerend boek voor alle leraren die hun leerlingen rekenvaardig de wereld in willen sturen.
Nederland is van ons allemaal - samira bouchibti - paperback (9789077866627)
Ten brink uitgevers
Het handboek 'Nederland is van ons allemaal' draagt uit dat de Grondwet niet zomaar een stoffige tekst is, maar de levende basis waarop de democratische waarden van onze samenleving zijn gegrondvest. De Grondwet is bij uitstek verbindend. De Grondwet beschermt en geeft richting aan onze samenleving en is een middel om in dialoog te gaan over racisme, discriminatie, vrijheid van meningsuiting, godsdienstvrijheid en zelfbeschikking. Tegenover de Grondwet en de daaraan verbonden rechten staat één grondplicht: de plicht om op een open, vreedzame en democratische wijze vorm en inhoud geven aan ons land. Wij hebben de gezamenlijke verantwoordelijkheid om de democratische kernwaarden levend te houden, te praktiseren en door te geven aan nieuwe generaties. In het handboek staat de VIP-methode centraal, wat staat voor Vrijheid, Identiteit en Participatie. De VIP-methode biedt docenten en leerkrachten en andere professionals die met jongeren werken handvatten om op een respectvolle manier in gesprek te gaan over lastige, gevoelige of gepolariseerde sociale en maatschappelijke thema's. Leerlingen en studenten leren elkaar te corrigeren en zelf te incasseren en hun gevoelens en gedachten onder woorden te brengen. VIP zet aan tot dialoog, kritisch denken, inleven in elkaar, zelfreflectie, relativeren en leren van elkaar. In het Handboek wordt invulling gegeven aan burgerschapsvorming aan de hand van de volgende kernwaarden: gelijkheidsbeginsel, godsdienstvrijheid, vrijheid van meningsuiting, zelfbeschikking, rechtsstaat, vrijheid, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid, diversiteit, solidariteit en democratie. En geeft invulling aan artikel 1 van de Grondwet, artikel 6 (vrijheid van Godsdienst), artikel 7 (vrijheid van meningsuiting) en artikel 11 (onaantastbaarheid lichaam). 'sDit boek is een unieke combinatie van kwetsbaarheid en duidelijkheid. Goed burgerschapsonderwijs vraagt veel van docenten. Eindelijk is er een boek dat docenten de hand reikt. Goed lesmateriaal is essentieel, maar met dit boek bewijst Samira Bouchibti dat Burgerschap een opdracht is voor iedereen die in het onderwijs werkzaam is. Niet als geïsoleerd vak maar als exponent van de socialisatieopdracht van ons mooie onderwijs. Nederland is van ons allemaal, dus de burgerschapsopdracht ook! 's Chris Holman ( Practor Burgerschap) Over de auteur: Samira Bouchibti heeft zich de afgelopen vijfentwintig jaar vanuit de politiek, de journalistiek en het maatschappelijke middenveld intensief beziggehouden met sociale en maatschappelijke vraagstukken. Zij heeft drie boeken geschreven 'De islam, de moslim en ik' en 'De moslim bestaat niet' en in opdracht van de gemeente Den Haag de handleiding burgerschap voor docenten 'Waarom zijn wij Nederlander?'. Samira Bouchibti is werkzaam als adviseur burgerschapsonderwijs, gastdocent, trainer, senior beleidsadviseur en directeur van de VIP Academy.
Studeren met succes voor docenten - paul a. kirschner, tim surma, tine hoof - paperback (9789077866726)
Ten brink uitgevers
(Leer studenten) studeren met succes kwam tot stand met de steun van het voorgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) en vormt samen met het boek Studeren met succes een tweeluik. Over het vavo Het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs biedt jongvolwassenen de kans om diploma's en/of certificaten te halen op mavo-, havo- of vwo-niveau. Het vavo kent een breed aanbod aan onderwijstrajecten en biedt veel ondersteuningsmogelijkheden waarbij aandacht voor de student vooropstaat. Hierdoor voelen studenten zich gekend en gezien binnen het vavo. Over het auteurstrio De auteurs Tine Hoof, Tim Surma en Paul A. Kirschner vertalen de wetenschap van het leren en studeren naar de klaspraktijk. We weten bijvoorbeeld dat studenten zich vaak niet bewust zijn van hoe hun brein leert, welke aanpakken optimaal zijn en vooral welke aanpakken minder effectief zijn. Het goede nieuws is dat effectief leren en studeren aangeleerd kan worden. Maar hoe kan jij als docent jouw studenten effectief leren en studeren aanleren? Dat leer je in de online leergang die docenten volledig op eigen tempo kunnen doorlopen met een totale taakbelasting van gemiddeld 20 uur. Tine Hoof heeft twaalf jaar ervaring als leerkracht en studiecoach in het secundair en hoger onderwijs. Bij het ExpertiseCentrum voor Effectief Leren, ExCEL, van Thomas More-hogeschool, coördineert ze projecten en professionaliseringstrajecten rond effectieve studeerstrategieën. Tim Surma is research manager van het ExCEL. Hij kan putten uit 20 jaar ervaring in het lesgeven in het secundair onderwijs, aan de lerarenopleiding en in de masteropleiding Onderwijswetenschappen. Hij doet promotieonderzoek omtrent effectieve leer- en instructiestrategieën en is auteur van het boek Wijze Lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Hij is een veelgevraagd spreker in België en Nederland rond effectieve instructie- en leerstrategieën. Prof. dr. Paul A. Kirschner, dr.h.c. is emeritus hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit (Nederland) en doc- tor honoris causa (eredoctor) aan de Universiteit van Oulu (Finland). Paul is ook research fellow van de American Educational Research Association, de International Society of the Learning Sciences en het Netherlands Institute for Advanced Studies in the Social Sciences and Humanities. Hij is een internationaal erkend expert in zijn vakgebied en is gastprofessor aan Thomas More-hoge-school in België. Paul is ook co-auteur van Wijze Lessen.
Leer ze lezen - bea ros - paperback (9789077866634)
Ten brink uitgevers
Lezen is misschien wel het belangrijkste schoolvak. Immers, zonder goede leesvaardigheid ben je nergens, op school noch in de samenleving. Dit boek ondersteunt leraren en schoolleiders uit het basisonderwijs bij het verzorgen van goed leesonderwijs. Het bestrijkt het hele palet van ontluikende geletterdheid tot en met tekstbegrip en geeft uitsluitsel over het belang van onder meer leesmotivatie, leesstrategieën en thematisch leesonderwijs. Leesonderzoekers Amos van Gelderen, Kees de Glopper en Roel van Steensel selecteerden uit de schatkamer van het internationale onderzoek ruim twintig kernpublicaties. Onderwijsjournalist Bea Ros beschrijft in een aanstekelijke en heldere stijl de inzichten over wat lezen is, wat je ervoor nodig hebt, hoe je het onderwijst en wat het brengt. Daarbij is er ruim aandacht voor praktische tips. Een inspirerend boek voor alle leraren die hun leerlingen leesvaardig de wereld in willen sturen.
Opleidingen in het hoger beroepsonderwijs zijn op verschillende manieren bezig met onderwijsinnovatie. Ze innoveren hun onderwijs als reactie op de veranderingen in de samenleving en nieuwe opvattingen over onderwijs, leren, toetsing en doceren. Opleidingen stellen zich daarbij doorlopend de vraag 'wat moeten onze studenten leren' en 'hoe leren onze studenten dat?' In leren(d) innoveren. Naar zinvol en betekenisvol onderwijs in het hbo beschrijft de auteur opbrengsten van de zoektocht naar anders willen is anders doen in het hoger beroepsonderwijs bij de opleiding Ergotherapie van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Een zoektocht die zowel plaatsvindt in het onderwijs als in de organisatie. Met als rode draad 'hoe vinden leerprocessen plaats' en 'hoe worden leerprocessen zo optimaal mogelijk gefaciliteerd.' Dit heeft geleid tot een nieuw onderwijsconcept zinvol en betekenisvol onderwijs. Het boekje beschrijft zowel de achterliggende theorieën als praktische handreikingen voor de onderwijsuitvoering. Een essentieel onderdeel van het onderwijsconcept vormt de integratie van programmatisch toetsen. Een onderwijsinnovatie is geregeld een proces van lange adem en het lukt niet altijd. De organisatie speelt hierin een grote rol. Naast dat de auteur ingaat op de onderwijsinnovatie zelf beschrijft ze ook de wijze waarop een innovatie tot stand kan komen door in te gaan op de cultuur, structuur en het onderwijskundig leiderschap wat daar voor nodig is. Marleen Kaijen is werkzaam als hoofddocent Onderwijsinnovatie op de HAN University of Applied Science (Academie Gezondheid en Vitaliteit). Vanuit visie op diep en duurzaam leren houd zij zich bezig met het ontwerpen van zinvol en betekenisvol onderwijs, (programmatisch) toetsen, docentprofessionalisering, onderwijskundig leiderschap en het ontwikkelen van een professionele cultuur in een lerende onderwijsorganisatie.