Haagsche land vanuit de wolken - carel van der velden - hardcover (9789078388234)
Watermerk
4e pareltje uit de Hofmeester-collectie 'st Haagsche land vanuit de wolken; Van de Pier tot Delft en Zoetermeer. Ruim 300 schitterende luchtfoto'ss van Bart Hofmeester en zijn bedrijf AeroCamera uit de periode 1950-1990 in dit 304 pagina dikke, luxe boek. Het leeuwendeel uiteraard van Den Haag, maar ook veel van Rijswijk, Voorburg-Leidschendam, Voorschoten, Delft, Wassenaar, Zoetermeer, Pijnacker-Nootdorp, Westland en Midden-Delfland tot Maasdijk. Een nostalgische vogelvlucht door de jaren heen. Alles is herkenbaar, maar je beseft ook: wat is er in die halve eeuw ongelofelijk veel veranderd. Met duidelijke, begeleidende teksten van de journalisten Carel van der Velden, Hans Hemmes en Hans van Kralingen. Bart Hofmeester (1921-2001) was een van de pioniers van de commerciële luchtfotografie. Vanaf begin jaren 50 koos hij zo vaak als mogelijk het luchtruim. Vanaf vliegveld Zestienhoven legden hij en zijn zijn bedrijf AeroCamera gedurende tientallen jaren Nederland van boven vast. Hij was een begrip onder uitgevers van boeken, kranten en tijdschriften. Hofmeester zag Nederland door de lenzen van zijn camera groeien. De Flevopolders, de Deltawerken, bruggen en snelwegen, nieuwbouwwijken de dorpjes zijn steden geworden. Hofmeester begreep dat zijn werk historische waarde zou krijgen. Hij was zuinig op zijn archief, dat naar schatting twee miljoen foto'ss telt. Dat ongelofelijk mooie archief - in het bezit van fotobureau Roel Dijkstra - is nu voor het eerst ontgonnen. Dit boek toont een greep uit die rijke collectie. Afgedrukt op groot formaat, zodat de beelden, gemaakt tussen 1950 en 1990, goed tot hun recht komen. In dezelfde serie zijn ook de boeken “Rotterdam vanuit de wolken”, “Rijnmond vanuit de wolken” en “Dordrecht en de Drechtsteden vanuit de wolken” verschenen.
Watersnoodramp en deltawerken vanuit de wolken - marc van velzen - hardcover (9789078388326)
Watermerk
Bart Hofmeester (1921-2001) was een van de pioniers van de commerciële luchtfotografie. Vanaf begin jaren 50 koos hij zo vaak als mogelijk het luchtruim. Vanaf vliegveld Zestienhoven legden hij en zijn bedrijf AeroCamera Nederland van boven vast. En toen kwam de grootste Nederlandse natuurramp uit de twintigste eeuw. Op 1 februari 1953 braken de dijken in het zuidwesten van Nederland door, met 1836 dodelijke slachtoffers als gevolg. De lenzen van Hofmeesters camera's legden het allemaal vast: de doorgebroken dijken, verwoeste dorpen en kapotgeslagen huizen. In de tientallen jaren die daarop volgden, legde Hofmeester de bouw van Deltawerken vast: Nederlands trotse verdedigingswerk die ervoor moet zorgen dat zo'n ramp nooit meer plaatsvindt. Van de bouwputten van de Oosterscheldekering tot de werkeilanden bij het Haringvliet. Hofmeester wist toen al dat zijn werk historische waarde zou krijgen. Hij was zuinig op zijn archief, dat naar schatting twee miljoen foto's telt. Dit ontzettend waardevolle archief - in het bezit van fotobureau Roel Dijkstra - wordt nu voor het eerst aan het grote publiek getoond. Dit boek is samengesteld door Marc van Velzen, collectiebeheerder bij het Watersnoodmuseum in het Zeeuwse Schouwen-Duiveland. Afgedrukt op groot formaat zodat de beelden, gemaakt tussen 1953 en 1997, goed tot hun recht komen. Speciaal voor dit boek legde Roel Dijkstra in de zomer van 2022 de actuele situatie van het rampgebied vanuit de lucht vast. Dit boek vertelt het bijzondere verhaal van de Watersnoodramp en de daaropvolgende verdedigingsstrijd tegen het water. Van de tragische dagen in de winter van 1953 tot de aanleg van de prestigieuze Oosterscheldekering, dit boek biedt een vogelvlucht door deze geschiedenis zoals bijna niemand die ooit heeft gezien. Het boek komt uit samen met de tentoonstelling in het Watersnoodmuseum, die op 1 februari 2023 - 70 jaar na de Watersnoodramp - wordt geopend.
Mooie schepen en banen in de haven van rotterdam - cees de keijzer, piet van dijk - hardcover (9789078388210)
Watermerk
In alweer het achtste deel is opnieuw een scala aan schepen en banen van deze tijd vastgelegd. Het eerste deel verscheen in 2010 en is inmiddels, evenals deel zes, een collector'ss item. Net als bij eerdere edities was het een moeilijke afweging welk schip de voorkant zou gaan sieren. Dat was nog niet eerder een cruiseschip en, mede gezien het toenemend aantal in Rotterdam, is daar uiteindelijk voor gekozen. Bijzonder is dat de uitgaande BRITANNIA wordt vergezeld door de roemruchte zeesleper HOLLAND. Een lust voor het oog en een toevalstreffer voor scheepsspotters, waarbij de typische cadans van de Werkspoor diesel een weldaad is voor het oor. Zo zijn oud en nieuw met een leeftijdsverschil van 64 jaar gezamenlijk vereeuwigd, want de HOLLAND is van 1951 en de BRITANNIA nog maar vijf jaar oud. Naast de beschrijving van 75 bijzondere schepen die de Rotterdamse haven dit jaar aandeden, richt deze uitgave zich op een elftal havenberoepen, zoals project engineer in de offshore, staff kapitein op een cruiseschip, corrector van zeekaarten, eigenaresse van een zeeschip, producent van scheeps- en maritieme schaalmodellen, operations manager van een scheepswerf Ook deed een nieuw en bijzonder beroep zijn intrede: Het is een ´havenfarmer´ die in het de Merwehaven op een drijvend ponton een koeienstal exploiteert voor melkproductie. Er zijn uitbreidingsplannen voor een kippenfarm, maar of er naast melk een markt zal ontstaan voor ´haveneitjes´ zal de toekomst leren. Het boek werd afgerond in april 2020 en beschrijft scheepvaart, havens en banen over de 'sprecorona's situatie. Wat deze wereld 'spostcoronatechnisch's te wachten staat is ongewis, maar in ieder geval is de situatie vastgelegd tot aan dit desastreuze kantelmoment. 115 foto's van: Aeroview-Dick Sellenraad, Piet van Dijk, Arjan Elmendorp, Jan de Jonge, Cees de Keijzer, Nico Ouwehand, Hans van der Pennen, Reinier van de Wetering en Teun van der Zee
Rijnmond vanuit de wolken - hans grootenhuijs, peter de lange - hardcover (9789078388227)
Watermerk
Rijnmond vanuit de wolken De opvolger van “Rotterdam vanuit de wolken” komt eraan! Het redactieteam heeft zoveel nieuwe, unieke luchtfoto's in de archieven van Bart Hofmeester ontdekt dat er wel een nieuw boek in dezelfde serie moest verschijnen. In hetzelfde formaat, maar nog weer dikker: liefst 312 pagina's met 320 spetterende foto's van het Rotterdam van 1950-1990, aangevuld met opnamen van gemeenten in een wijde kring rond Rotterdam, zoals Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Barendrecht, Ridderkerk, Vlaardingen, Maassluis, Schiedam, Hoogvliet, Spijkenisse, Heenvliet, Poortugaal, Zwartewaal, Brielle, Oostvoorne, Rockanje, Rozenburg en Hoek van Holland. Foto's met stuk voor stuk de magische kracht van de herkenning. Bart Hofmeester schreef geschiedenis met zijn foto's De verschijning van ''Rotterdam vanuit de wolken'' in de zomer van 2020 bracht een onverwachte golf aan reacties teweeg. Lezers schreven dat zij totaal overdonderd waren door de beelden die luchtfotograaf Bart Hofmeester had gemaakt van een omgeving waarin zij vele jaren hadden gewoond en gewerkt en die dankzij het boek plotseling weer tot leven was gekomen. Het was, zo viel uit de reacties op te maken, voor velen een ontroerend weerziens geweest met hun eigen verleden en het verleden van hun stad. Hofmeesters bevlogenheid maakt het mogelijk een periode te herbeleven die tot de meest opwindende uit de geschiedenis van Rotterdam behoort en die menig Rotterdammer nog altijd met trots vervult: de wederopbouw. De door de oorlog verwoeste stad werd in hoog tempo herbouwd en de zwaar beschadigde haven met geld van het Marshallplan hersteld en gemoderniseerd. Rotterdam was hard op weg de grootste haven van de wereld te worden. Menig Rotterdammer vond het geweldig om daar deel van uit te maken. De onstuimige naoorlogse groei van Rotterdam beperkte zich niet tot de stad alleen. De hele regio raakte erbij betrokken. Was het niet doordat op hun grondgebied nieuwe havens en industrieterreinen verrezen, dan was het wel door de woonwijken die er werden gebouwd om de werknemers uit de haven en de (petro) chemische industrie te huisvesten. Flatwoningen, tot dan toe een zeldzaamheid, werden een normaal verschijnsel. Net als autowegen, verkeerspleinen, fly-overs en supertankers. Niet alleen Rotterdam kreeg een ander uiterlijk. De hele regio veranderde mee. Ook dat verhaal lag in het Hofmeester-archief te wachten tot het zou worden verteld. Dit boek doet daar een poging toe. Wie was de man die al deze prachtige opnamen maakte? Bart Hofmeester (1921-2001) was een van de pioniers van de commerciële luchtfotografie. Vanaf de jaren 50 hing de Rotterdammer geregeld in een Cessna ergens boven Nederland, maar vooral boven de Rotterdamse havens. ,,Ik heb Nederland zien groeien onder mijn vingers,” vertelde hij ooit tegen een journalist van dagblad Het Vrije Volk. De archieven van zijn bedrijf AeroCamera Bart Hofmeester groeiden en groeiden. De collectie van honderdduizenden foto's vormt een bijzondere, zeldzame verzameling van beelden die een prachtig overzicht schetsen van het naoorlogse Nederland. Wie de honderden dozen met afdrukken doorkijkt, ziet de geschiedenis onder zijn ogen voorbij trekken. In de jaren dat Hofmeester vanaf vliegveld Zestienhoven zowel de Rijnmond als de rest van Nederland in beeld bracht, zagen velen al het belang in van zijn werk. In 1986 werd zijn onderneming geëerd met de Rotterdam International Publicity Award. Het voelde voor hem als een bekroning van zijn carrière. Die loopbaan was al op zijn vijftiende jaar begonnen, toen Hofmeester voor een fotobureau de schoorsteen- en keukenbrandjes mocht vastleggen. Toen hij, kort na de oorlog, de smaak van de luchtfotografie te pakken kreeg, was hij verkocht. Hoewel het niet altijd een eenvoudige job was. Zo had hij rekening te houden met de militaire censuur. De archieven van de collectie-Hofmeester, nu in het bezit van fotobureau Roel Dijkstra in Vlaardingen, puilen uit van de historische beelden die zich niet beperken tot Rotterdam en omgeving. Grote projecten als de aanleg van de IJsselmeerpolders en de Deltawerken: Hofmeester legde het allemaal vast. Zelf was hij zich terdege bewust van die historische waarde van zijn werk. ,,Eerst maak ik foto's die actueel zijn, dan zijn ze opeens verouderd. Gedateerd. En vijf jaar later zien de mensen zo'n luchtfoto en zeggen ze: O ja, toen was dat en dat er.” Geen enkele foto in dit boek zou vandaag de dag nog gemaakt kunnen worden. Alles is ingehaald door de tijd. Maar de beelden die Hofmeester maakte, met die grote zwarte camera in zijn handen geklemd, zitten voor altijd in ons collectieve geheugen geprent. Voor dit boek is een kleine greep gedaan uit die rijke collectie. Het archiveren van de honderdduizenden foto's en het samenstellen van een selectie voor eerst ,,Rotterdam vanuit de wolken'' en nu ,,Rijnmond vanuit de wolken'' heeft jaren werk gekost. Maar het was de moeite waard! Het is een selectie geworden om van te watertanden. En om als inwoner van de Rijnmond trots op te zijn. Binnenkort verschijnen in dezelfde serie “Dordrecht en de Drechtsteden vanuit de wolken” en “ 't Haagsche land vanuit de wolken”
Dit was gorinchem - erik van tilborg - hardcover (9789078388333)
Watermerk
Dit boek vertelt het verhaal van meer dan zeventig opmerkelijke gebouwen, vaartuigen en objecten die verdwenen zijn uit Gorinchem, van de vroegste tijden van de stad tot nu toe. Van de middeleeuwse stadsmuren en de spectaculaire Blauwe Toren tot de negentiende-eeuwse kazernes en de na-oorlogse stadsvernieuwingen. Als rode draad door de verschillende verhalen loopt de geschiedenis van Gorinchem zelf en biedt het ook een inkijkje in de vaderlandse cultuur en gewoontes. Verlevendigd met talloze illustraties en kaarten, die de verdwenen bouwwerken tot leven doen komen en in een helder perspectief plaatsen. Helder beschreven en prachtig geïllustreerd door Erik van Tilborg (1971).
Mooie schepen en banen in de haven van rotterdam (9) - cees de keijzer, piet van dijk - hardcover (9789078388319)
Watermerk
Opnieuw een boek voor 'shipaholics's in de haven van Rotterdam's. Met een overslagvolume van 469,4 miljoen ton was 2019 voor de Rotterdamse haven het beste jaar ooit. In 2020 werd dat door corona beduidend minder en daalde de overslag met 6,9 procent. In 2021 volgde een opmerkelijk herstel en werd, met een doorzet van 468,7 miljoen ton, het pre-corona niveau weer bereikt. Haven en scheepvaart zijn onverbrekelijk met elkaar verbonden en door de auteurs Cees de Keijzer en Piet van Dijk is in het negende deel van de populaire reeks 'Mooie schepen en banen in de haven van Rotterdam' opnieuw een scala aan hedendaagse schepen en banen in de haven vastgelegd. 30 scheepstypes Hierin passeren meer dan 100 schepen de revue en komen twaalf haven gerelateerde banen voor het voetlicht. Aan de doelstelling om schepen en banen 'van deze tijd' in boekvorm, en met de nodige educatieve waarde, vast te leggen is opnieuw invulling gegeven. Er komen ruim 30 verschillende scheepstypes aan bod, waaronder, vanwege de grote diversiteit in vloeibare lading, meer dan tien soorten tankers. Ook zijn er schepen bij met lading uit Oekraïne en van Russische eigenaren of charteraars, die in beide gevallen doorgaans niet onder Russische vlag varen. Met als hoofdmoot olie en gas was voor de haven van Rotterdam 13 procent van de overslag Rusland gerelateerd. Welke impact het Rusland - Oekraïne conflict teweeg gaat brengen, is vooralsnog ongewis. Twaalf banen De twaalf banen zijn een mix van totaal uiteenlopende functies en bedrijven. De olie, nog steeds een van de belangrijkste producten in de Rotterdamse haven, moet steeds meer terrein prijsgeven aan milieuvriendelijker energiebronnen. De energietransitie is in opmars, zoals bij een 200 jaar oude scheepswerf, waar allerlei schepen aangepast worden om elektrisch te kunnen varen. Ook komen regelgeving en verzekeringszaken aan bod en een nieuwkomer in de haven is de Stadshavenbrouwerij op een voormalige fruitterminal. Die mix van functies is ook terug te vinden in de verdeling van vrouwen en mannen. Liefst vijf dames komen voor het voetlicht, waarmee aangetoond wordt dat het ruwe, zware havenwerk tot het verleden behoort en er steeds meer ruimte is voor havenvrouwen.
Dordrecht en de drechtsteden vanuit de wolken - niels dekker - hardcover (9789078388241)
Watermerk
Als grootste en oudste stad van het Drechtstedengebied was het Dordtse aandeel in Hofmeesters collectie vanzelfsprekend het meest omvangrijk, maar de pracht van de omliggende plaatsen mocht niet ontbreken in dit boek. Om die reden hebben alle Drechtstedengemeenten een apart hoofdstuk gekregen, alsmede het nauw verboden 's-Gravendeel en Molenlanden. Foto's met stuk voor stuk de magische kracht van de herkenning. De selectie van de foto's en teksten en uitgebreide fotobijschriften zijn van de Dordtse auteur Niels Dekker. De burgemeester van Dordrecht Wouter Kolff ontving het eerste exemplaar van het boek uit handen van auteur Niels Dekker en uitgever Peter Egge op het plein voor de Grote Kerk in Dordrecht. De verschijning van ''Rotterdam vanuit de wolken'' en “Rijnmond vanuit de wolken” brachten een onverwachte golf aan reacties teweeg. Lezers schreven dat zij totaal overdonderd waren door de beelden die luchtfotograaf Bart Hofmeester had gemaakt van een omgeving waarin zij vele jaren hadden gewoond en gewerkt en die dankzij het boek plotseling weer tot leven was gekomen. Het was, zo viel uit de reacties op te maken, voor velen een ontroerend weerzien geweest met hun eigen verleden en het verleden van hun stad en regio. Het bracht de makers van het boek op het idee om in de archieven van Hofmeester naar Dordrecht te zoeken. Ook dat verhaal lag in het Hofmeester-archief te wachten tot het zou worden verteld. Natuurlijk, deze stad lag niet in puin als Rotterdam en de wederopbouw zag er heel anders uit, maar tussen 1950 en 1990 is de stad in rap tempo gegroeid en rigoureus veranderd. Met spetterende foto's wordt u terug in de tijd genomen. De Rotterdamse fotograaf Bart Hofmeester (1921 - 2001) was één van de pioniers van de commerciële luchtfotografie. Vanaf vliegveld Zestienhoven legden hij en zijn bedrijf AeroCamera gedurende tientallen jaren Nederland van boven vast. Het archief van Hofmeester telt naar schatting twee miljoen foto's en is in het bezit is van Fotobureau Roel Dijkstra. Luchtfotopionier Bart Hofmeester hing vanaf de jaren '50 bijna dagelijks in het Nederlandse luchtruim. Het luxe boek is een nostalgische vogelvlucht door de jaren heen. De wijken en steden zijn apart ingedeeld en de foto's zijn daarin chronologisch afgebeeld. Het luxe boek telt 272 pagina's, 280 foto's en weegt 2 kilo en is uitgegeven door uitgeverij Watermerk in samenwerking met Fotobureau Roel Dijkstra.