In de jaren 80 had je de TB-303, en dat verhaal kent iedereen inmiddels wel. Later werd het een vast bestandsdeel van Acid, en ook dat verhaal mag bekend zijn. Een paar decennia vooruit in de tijd, en we komen uit bij de Erica Synths Acidbox III. Dit is een soort doorontwikkeling op het type filtergebruik dat zo kenmerkend was bij die 303. Een groot verschil is echter dat de 303 een synthesizer was. Er was dus ook een oscillator aanwezig, de Acidbox heeft alleen een filter. Het voordeel mag niet onbenoemd blijven: je kunt elk signaal filteren. Het kan een andere synth zijn, het kan een gitaar zijn (als een soort wah-effect dus). Er is een envelope-follower, en er is een LFO. Niet te veel features, gewoon de essentie. Alles blijft zo lekker duidelijk en snel, en daar is 't mensen vaak om te doen. Kortom, deze module is 'acid' voor heel veel andere klankbronnen.
De Erica Synths Pico System II is een verzameling Pico-modules in een behuizing, dat is ongeveer de meest eenvoudige uitleg van dit product. Die Pico-modules kennen we als zeer veelzijdig voor een scherpe prijs. Veelal stippen we aan dat je met de Pico-serie makkelijk de deur opent naar de Eurorack-wereld, juist vanwege de prijs. Wellicht is deze complete configuratie om diezelfde reden wel een leuke start. Je krijgt immers alles wat je nodig hebt voor een basale synthesizer; oscillatoren, filter, drums, sequencer, een DSP en meer. Dat een enkele Pico-module patchgaten en draaiknopjes heeft is een gegeven, en per module valt 't wellicht nog wel mee ook. Maar al deze modules bij elkaar... je snapt dat je nu gelijk een heleboel patchgaten en draaiknopjes krijgt. Dit geheel is dus een ware hands-on synthesizer waarin het patchen en tweaken uiterst snel en overzichtelijk is. Een echte knutselsynthesizer dus, ook eentje die uiteraard uitstekend samenwerkt met andere
Heb je net een Erica Synths SYNTRX gekocht, of overweeg je er eentje te kopen? 't Zijn leuke dingen, en natuurlijk is het eigenlijk stiekem een moderne Synthi. Een legendarische vintage synth dus, maar dan in een modern jasje. Je kunt deze synth in een 19 inch rack monteren, dat zal voor een hoop gebruikers wel heel praktisch zijn. Je hebt dan deze Erica Synths SYNTRX Rack Ears nodig.
We kunnen gerust stellen dat 't voor de meesten niet makkelijk is om met Eurorack te beginnen. Het harde werk en de signaalkennis wordt in de grote synthesizers een beetje verstopt, geautomatiseerd of met high-level begrippen gepresenteerd. Bij Eurorack is het dus zaak dat je die kennis wél hebt. Gelukkig verschijnen er nu en dan synths die enerzijds de mogelijkheden van Eurorack bieden, en anderzijds een redelijk bekende form-factor hanteren. De Erica Synths Bullfrog bijvoorbeeld ziet er redelijk vertrouwd uit, er zijn meer synths die ongeveer hierop lijken. Het is Eurorack qua mogelijkheden, doch als stand-alone desktop-module in plaats van als inbouwmodule. Compleet met alle flexibele mogelijkheden die je daarbij mag verwachten, en mischien nog wel een beetje meer! Erica Synths heeft hier (samen met Ritchie Hawtin) een selectie gemaakt van de meest basale modules en die in een enkele behuizing gestopt.Eigenschappen van de Erica Synths BullfrogZoals dat
Dub is een muzikaal genre, met daarin toch wel een heel eigenaardig klankpalet. Op een bepaalde manier primitief, maar daardoor ook weer heel uniek. En zoals dat wel vaker geldt: het gaat erom wat je ermee doet, en dat lukt Dub-artiesten toch heel aardig. Wellicht vinden diezelfde Dub-artiesten de Erica Synths Zen Delay wel een leuk effect om in te investeren. Dit is een delay die op geheel eigen wijze lo-fi klinkt, en toch een klank biedt die je niet wilt missen. Al was 't maar omdat je wellicht zelf ook Dub wilt maken. Maar ook buiten dat genre; het is echt een effect dat makkelijk compleet ranzig kan klinken. De lol zit er namelijk niet eens in dát 't een delay is, maar vooral dat 't een delay is waarbij je heel makkelijk met de parameters kunt spelen. Speel wat met de feedback, en speel wat met de delay-tijd, en in no-time krijg je een onherkenbare klankenbrij terug. 't Is een heel leuk ding, maar vooral een heel specialistisch apparaat voor de wat minder
Soms wil je gewoon iets compleets, iets dat werkt. Bij Eurorack is 't zo dat heel veel modules slechts componenten zijn in een groter systeem, en voordat je een set drumklanken bij elkaar gepatcht hebt ben je wel een flinke stapel modules verder. De Erica Synths LXR is dan een handige oplossing; een 28 HP module met in feite een complete drum-synth. De LXR-02 van Erica ken je wellicht al, dat is in feite zo'n drumsynth in een stand-alone behuizing, met een x0x-stijl sequencer-interface. De Erica LXR is de Eurorack-variant, met patchgaten, maar zonder de x0x-sequencer. Die sequencing, via gates, zal van elders uit je Eurorack-muurtje moeten komen. De klanken zelf zijn flink te tweaken. Er zijn zes drumklanken, met per drumklank meer dan dertig parameters om in te stellen. Daar komt nog een insert-effect bij, en je snapt intussen dat je hier met losse componentmodules nooit tegenop kunt.
De Pico-serie van Erica Synths omvat zeer compacte modules, voor een prijs die uiteraard ook wat compacter is vergeleken met die van de grotere Erica-modules. Maar daarom niet minder interessant! Neem nou deze Erica Synths Pico DSP eurorack module. In drie HP's krijg je gewoon de keuze uit acht stereo effecten, te weten: delays, reverbs, Leslie-speaker en overdrive/bitcrush. Elk effect heeft twee parameters, en er is stereo-output. Kortom: dit product, voor deze investering, hoort thuis in elk Eurorack-systeem!
De Erica Synths Pico MScale is een eurorack module die van pas komt als je ook een Moog Mother 32 hebt. Die Mother 32 gebruikt namelijk een ietwat afwijkend systeem: -5V..+5V, terwijl de standaard voor Eurorack 0..10V is. Niet een heel groot probleem. Deze Pico MScale stuurt dat bij door 5V op te tellen of af te halen van de input. Als je geen Mother 32 hebt is deze Pico-module evengoed nog bruikbaar als scaler voor je reguliere modules.
De Erica Synths Pico Quant is een leuke eurorack module om erbij te hebben. Oscillatoren en filters heb je vast al genoeg, maar deze Quant is wellicht niet 't eerste waar je aan denkt. De Quant maakt als 't ware een soort trap van een signaal. Dus in plaats van dat je - in geval van een oscillator - vloeiend van laag naar hoog gaat, daar zorgt deze Quant voor een trapje. Er zijn acht preset-scales aanwezig, de rest regel je met een web-interface.
Een envelope follower! Er is een kans dat je daar nog niet bij hebt stilgestaan toen je je eurorack aan het samenstellen was. Wel, met deze Erica Synths Pico EF kun je dat probleem oplossen. Zo'n envelope follower levert een signaal op dat geleidelijk aan afneemt in sterkte, tenzij het binnenkomende signaal dermate luid is dat de envelope follower weer op sterkte wordt gebracht. Wat je krijgt is een signaal dat de globale luidheid van het binnenkomende signaal volgt. En dat signaal, dáár ga je natuurlijk leuke dingen mee doen, zoals bijvoorbeeld het instellen van een filter-cutoff. Een leuk effect om te hebben, en niet zo gek duur. Da's nu eenmaal de Pico-serie: betaalbaar en kwaliteit!
Als mensen overstuur zijn, dan is dat doorgaans geen goed nieuws. Hoe anders is dat bij audio; een beetje oversturing vinden we wel wat, de gitaristen kunnen erover meepraten. Met de Erica Synths Pico Drive bereik je dit effect binnen je eurorack. Met de draaiknoppen en de CV-inputs kun je de oversturing accuraat instellen. Een lekker rauw effect op je audio, leuk in combinatie met bijvoorbeeld een filter. En voor deze scherpe prijs hoort deze unit er eigenlijk ook gewoon bij, in je eurorack-muurtje!
Wie weleens wat doet met Eurorack-modules zal ook wel bekend zijn met een LFO-module. Mogelijk is die LFO deel van een envelope-module, of mogelijk ga je voor ruig en gebruik je een normale VCO als LFO. Misschien is 't inmiddels tijd voor een LFO-module waar wat meer mee kan, zoals de Erica Synths Black Octasource. Dit is een module met acht signaal-outputs; de waveform wordt oftwel naar alle acht outputs gestuurd, of steeds met een 45° faseverschil (zodat ze alle acht het klokje rond gaan). Dit opent deuren naar bijvoorbeeld sequences. Evenzo opent het de deuren naar het aansturen van acht parameters waarbij er sprake is van 'spread the load'. Oftewel: een subtiel verschil in controller-signaal zodat niet alles zich identiek gedraagt in de pieken en de dalen. Zoals altijd: als je zelf nog andere doeleinden kunt opnoemen: die vrijheid heb je natuurlijk. Een bijzondere module, en dat is 't!
Je kunt weleens de wens hebben om heel erg veel hardware synths aan te sturen vanuit een enkel MIDI-keyboard. In theorie zou dat natuurlijk allemaal via MIDI-Thru kunnen in een en dezelfde MIDI-ketting. Maar laten we eerlijk zijn: 't is ook wel gedoe om per synth in te stellen naar welk spoor er wel en niet geluistertd dient te worden. Misschien is 't, ondanks dat 't een wat brute-force oplossing is, handiger om gewoon een dikke MIDI-splitter te gebruiken, zoals de Erica Synths Midi Thru Box. Hier gaat één MIDI-kabel in, en dat wordt gevorkt naar acht MIDI-outputs. Met een latency van 60 ns ervaar je gewoon geen latency, extreem strak dus!
Erica kennen we natuurlijk als een merk dat vele Eurorack-modules op de markt heeft gezet. Maar, laat ze eens een middagje sleutelen met al die concepten, en dan krijg je ineens iets als de Erica Synths Techno System eurorack synthesizer. Dit is dus een selectie aan modules, in een frame, gemaakt door Erica Synths zelf. En wát een collectie! Het heet Techno System, maar het is ook werkelijk een techno-systeem. Drums, bassen, als je van grooves houdt, en je hebt de investering er wel voor over, dan is dit een wel heel fijne synthesizer, eentje die werkelijk indruk maakt! Compleet met sequencer en effecten, een imposante muur met draaiknoppen en patchgaten, de ultieme jeugddroom van iedereen die ooit piloot wilde worden.
Een BBD staat voor bucket brigade device, en kun je vergelijken met hoe men in vroeger tijden een brand bluste dooe emmers water aan elkaar te geven. Al deze kleine brandweermensen vormden dus een lange ketting. Het was vroeger, dat wil zeggen: in het vintage tijdperk, een manier om delay-lijnen vorm te geven. En dat had wel wat, sommige gitaristen gebruiken nog steeds BBD's. En dan mag Erica Synths niet achterblijven natuurlijk. Ook zij hebben een delay gemaakt met deze techniek, de Erica Synths Black BBD eurorack module. Perfect voor in je grote Eurorack-muur, perfect om dat stukje ruimtelijkheid toe te voegen aan je klank, en perfect voor het befaamde BBD-karakter.
Niet altijd hoeft een eurorack-module geluid te maken om interessant te zijn, je hebt bij muziekinstrumenten ook nog de menselijke factor. Oftewel: hoe bespeel je je klank. Je zou er niet eens direct aan denken, maar iets simpels als een joystick kan al twee doelen bedienen, eentje gekoppeld aan de x-as, eentje aan de y-as. En toch zijn de meeste keyboards voorzien van een ééndimensionale controller (pitch- of modulatiewiel). De Erica Synths Black Joystick2 biedt tweedimensionale bediening, net zoals sommige synthesizers dat hebben. Niet allen dat, maar je krijgt vier X-outputs en vier Y-outputs dus je kunt er nog heel wat modules mee bedienen. Bovendien zijn er twee gate-outputs en je kunt je joystick-bewegingen zelfs opnemen. Typisch een module die je eigenlijk gewoon moet hebben.
Voor dit geld mag je de Erica Synths Pico Mixer niet laten liggen. Een eurorack module als deze heb je altijd nodig, waarschijnlijk zelfs meermaals. Je sluit drie CV-bronnen aan, en ze komen als gemixt signaal weer naar buiten, met uiteraard drie level-regelaars. Het hoeft niet eens om audio te gaan, je zou ook een controller-signaal kunnen mixen, denk maar aan een envelope en twee LFO's die als gemixt signaal de pitch van een oscillator aansturen. Mogelijkheden genoeg, en dat voor een bescheiden prijs.
Wil je een extern audiosignaal in je Eurorack-systeem loodsen? Dan kun je deze Erica Synths Pico Input eurorack module goed gebruiken. Met de twee 3.5 mm inputs, en de individuele gains, kun je je externe signaal de juiste boost geven om te matchen met hoe Eurorack de dingen doet. Een handige module uit de Pico-serie, dus zeer betaalbaar en compact.
Stel, je hebt even ergens een soort 'bump' nodig in je Eurorack, iets simpels. Kan bijvoorbeeld een attack zijn voor de pitch van je oscillator. Je kunt er natuurlijk een gangbare ADSR-envelope tegenaan knallen, maar misschien is dat wel overkill. Een Erica Synths Pico Modulator is dan de eurorack module die je eigenlijk zoekt. Deze module levert een signaal op, met een attack en een release, en dat kan precies genoeg zijn voor wat je ermee wilt! Zoals altijd bij de Pico-serie van Erica: prima kwaliteit voor een prima prijs!
Een multi kun je altijd wel gebruiken in je Eurorack-muurtje. 't Is in principe een soort vork: een ingang wordt verdeeld naar meerdere uitgangen. Er zijn genoeg toepassingen, denk maar aan een envelope waarvan het signaal naar meerdere VCF's gaat. De Erica Synths Pico Multi2 is precies zo'n eurorack module. Het is te gebruiken als 1-naar-5, of als 1-naar-3 en 1-naar-2. Deze kleine handige module uit de Pico-serie is er eentje waarvan je er simpelweg genoeg kunt gebruiken, en prijzig is 'ie niet. Dus, waar wacht je op!
Een sequencer in Eurorack-formaat, die kennen we wel, toch? Vaak een module met bijvoorbeeld acht draaiknoppen, en nog wat spul voor de snelheid en het starten en stoppen. Een beproefd concept. Bekijk dan nu de Erica Synths Black Sequencer eens, dat is wel andere koek, dit is bijna een computer! Dit rechtvaardigt ook de wat hogere prijs; je krijgt er zo enorm veel voor terug. Je hebt vier sporen, meerdere patterns van maximaal 64 steps. Je kunt envelopes aanmaken, LFO's, en alles is even makkelijk en snel te bedienen met de encoders. Bekijk vooral de video's om een impressie te krijgen, aangezien deze tekst nooit genoeg zal zijn om alles te bevatten. Zo gauw je je Eurorack-muurtje wilt gebruiken om er ook echt muziek uit te halen in plaats van alleen maar geluiden, dan is deze sequencer een must-have!
De Erica Synths Fusion Modulator is een eurorack module bomvol mogelijkheden. Zo rijk is dit product, het hoort gewoon thuis in ieders Eurorack. Er zitten twee eenvoudige attack-decay envelopes in en een S&H-generator. De envelopes kunnen dienen als enkele envelopes (een enkele cyclus), maar ze kunnen ook loopen. De S&H-generator (sample&hold) gebruikt een kloksignaal om de output van een ruisgenerator vast te houden, je krijgt daarmee een soort city-skyline als output. Die output kun je gebruiken om de Fusion Modulator zelf te tweaken, of je bedient er iets anders mee, de output heb je gewoon.
De Erica Synths Black LPG is een interessante eurorack module aangezien het een traditionele VCF en VCA combineert. Normaal gesproken zou je een cutoff-draaiknop krijgen waarmee je de filterfrequentie instelt. En dat kan bij deze LPG ook. Je kunt echter met een schakelaar er ook voor kiezen om het geheel een VCA te laten zijn. De cutoff-draaiknop wordt dan je luidheid. Echter: deze twee kun je ook combineren, waarbij de draaiknop dus zowel filterfrequentie als luidheid bedient. Op een bepaalde manier is dit niet eens zo onlogisch als je bedenkt dat bij akoestische instrumenten de luidheid en de helderheid van de klankkleur vaak hand-in-hand gaan.
De Erica Synths Pico Trigger is een bijzondere eurorack module. 't Is namelijk een tamelijke compacte module, en goed betaalbaar, maar wat je ermee kunt is groots. Het is een soort sequence-player, op basis van triggers, dus bedoeld voor drumklanken. De sequence zelf genereer je echter met een web-interface (met een vrij standaard x0x-design), waarna je dit uploadt naar de Pico Trigger. Die web-interface is ook wel logisch natuurlijk, in een 3HP-module zou je al deze sequence-data niet passend krijgen. Je krijgt vier trigger-tracks, genoeg voor bijvoorbeeld een kick, snare, hi-hat en open hi-hat. Maar zoals dat altijd geldt bij Eurorack: verzin er maar iets anders mee dat ook leuk is - the sky is the limit.
Zoek je een uitbreiding voor je Eurorack, maar wil je niet al te diep in de buidel moeten tasten? Wellicht is de Pico-serie van Erica Synths dan wel iets voor jou. Bijvoorbeeld deze Erica Synths Pico VCO; een razend handige oscillator met 32 waves verdeeld over twee banken. Je kunt naar wens de VCO schakelen naar LFO-modus, bovendien is er ondersteuning voor wave-surfing/morphing. Niet gek! Met name als je bedenkt dat je normaliter een heleboel modules nodig zou hebben om al deze klanken te kunnen maken.
Een beetje afwijking in een anders vaak wat statische synthklank is wel zo gewenst. Een beetje menselijkheid, een beetje 'happy accidents'. Als je dat zoekt voor je Eurorack-systeem, bekijk dan deze Erica Synths Pico RND eens. Dit is een LFO waar ook noise en S&H-noise in zit. Met name dat laatste is altijd weer leuk voor de nodige beweging in je klank. Het is de Pico-serie, dus een prijskaartje dat geen naam mag hebben. En omdat 't zo'n vitaal onderdeel is van een muzikale klank: eigenlijk zou je er gerust meerdere van in je Eurorack mogen hebben.
Een BBD is een bucket brigade device, vergelijkbaar met hoe men dus vroeger een brandje bluste door emmers water aan elkaar over te geven van een sloot naar een brandend huis. In ons wereldje is een BBD een vorm van delay, waarbij de voltages binnen de buffer worden overgezet naar de volgende drager. Het levert een heel bijzondere delay op, veel gitaristen zweren erbij - er zijn uiteraard ook BBD's in de vorm van een effectpedaaltje voor gitaristen. Deze Erica Synths Pico BBD vervult dit effect voor je eurorack. Het is een kleine module met instellingen voor tijd, feedback en balans. Het is bij uitstek een effect voor een eurorack, waarin de klanken vaak wat vintage klinken, en daar past een BBD perfect bij.
Een multiple kun je altijd wel gebruiken in je Eurorack-muurtje, een input en meerdere outputs. Want je zou zomaar eens een klank naar een output willen sturen terwijl je de klank ook richting een effect zou willen sturen. Daar heb je dus een multiple voor nodig, en zo zijn er nog tig voorbeelden te verzinnen. De Erica Synths Black Multi is zo'n multiple, voorzien van twee inputs. Gebruik je alleen de eerste input, dan krijg je zes outputs, gebruik je beide inputs dan krijg je tweemaal drie outputs. Er zitten schakelaars op om een voltage van 'één' toe te voegen of af te trekken van een input, in essentie een octaaf verschil dus. Als bonus kun je op de bovenste 1x3-sectie er nog voor kiezen om géén input te gebruiken, waarbij de outputs dan een vaste CV-waarde outputten. De diepte van die waarde kun je achterop de module instellen.
De Erica Synths Pico SEQ2 is een eenvoudige maar leuke kleine sequencer in eurorackformaat. Je krijgt vier draaiknoppen waarmee je de signalen instelt, en je kiest uit twee of vier stappen. En dan kun je 'm combineren met een trigger, en de rest laat zich raden. Er zijn genoeg sequencers die veel groter zijn, maar ook duurder. Als vier CV-waardes genoeg zijn, tja, waarom zou je meer betalen? Ook deze module is er eentje waarvan je er gerust meerdere gaat gebruiken in je rack, en voor deze scherpe prijs is dat nauwelijks een probleem te noemen.
Plaats een Erica Synths Pico Output eurorack module in je Eurorack, en je kunt er zomaar ineens een hoofdtelefoon op aansluiten. Of steek er een 3.5 mm kabel in richting je mengpaneel; kan allemaal. Dit alles in een compacte module uit de Pico-serie; dus hoge kwaliteit voor een messcherpe prijs.
Op zoek naar de allervetste zaagtanden en blokgolven? Stop met zoeken: deze Erica Synths Black VCO2 zou weleens die klont roomboter kunnen zijn. Er zit een waveshaper in, waarmee je de klank in beweging brengt. Je zou 't een beetje kunnen opvatten als een soort 'supersaw'. Ook zit er (natuurlijk) pulsbreedtemodulatie in. Je krijgt outputs voor sinus, triangle, blok, zaagtand en sub, en bij elkaar levert dat een monster van een klank op die je vloer doet trillen - je bent gewaarschuwd.
Soms is er geen ontkomen aan; je hebt een Eurorack-module nodig waarin je kunt crossfaden tussen twee CV- of audiobronnen. Als het even kan zou die crossfade middels een CV-signaal gebeuren, zodat je er met een externe LFO- of envelope-module wat beweging aan kunt geven. Het kan; met de Erica Synths Black XFade eurorack module. Het zal een zeer dikwijls gebruikte module worden, want dit soort modules is relevanter dan je wellicht denkt. Dat het respectabele Erica Synths aan de wieg staat van dit product is het kersje op de slagroom.
Filtertje nodig voor je Eurorack? Hier hebben we de Erica Synths Pico VCF1, een zeer betaalbare en compacte module die z'n inspiratie haalt uit de befaamde Russische Polivoks. Er is cutoff, resonantie (met zelf-oscillatie) en de keuze uit lowpass en bandpass. Het is bij uitstek een filter voor acid, dubstep-wobbles en al het andere dat ruig mag zijn. Erica kennen we van de uitgebreide Eurorack-modules, met bijpassende prijzen. Deze Pico-serie is daarentegen betaalbaar, maar wel heel interessant. De Pico-serie kan een mooi opstapje zijn richting de wat luxere modellen van Erica Synths.
Een oscillator, daar heb je er zelden genoeg van in je Eurorack-systeem. En voor deze prijs kun je de Erica Synths Pico VCO2 niet laten liggen, sterker nog: pak er gerust een paar! Hij is compact (slechts 3 HP), maar biedt twee oscillatoren, met triangle/pulse-outputs, octavering van de bovenste oscillator, en de mogelijkheid tot pulsewidth-modulation. Deze Pico-serie biedt de kleine modules, maar dat zijn vaak precies modules waarvan je er makkelijk veel van kunt inzetten in je Eurorack.
Fans van West Coast Synthesis, en fans van de oude Buchla, kunnen hun creativiteit botvieren op deze Erica Synths Pico LPG eurorack module. Het is een decay-filter die qua frequentie helemaal naar de nul gaat. Zet er een trigger op, en speel wat met de parameters, en je krijgt zonder meer groovy resultaten. Niet zelden worden dit soort LowPass Gates ook voor percussieve klanken gebruikt. Zeker gezien de typische Pico-prijs is het echt geen gek idee om een aantal van deze modules in je Eurorack-systeem te installeren.
Als in je eurorack een signaal versterkt moet worden, dan heb je een VCA nodig. Bijvoorbeeld deze Erica Synths Pico VCA2 eurorack module. Er zijn twee VCA's beschiktbaar, waarbij je bij de eerste VCA een offset in kunt stellen. Je zou dat kunnen inzetten voor full-range LFO's. Verder is 't een vrij eenvoudige module, met ingangen, CV's en uitgangen. Het is typisch een module waar je er gerust meer van nodig kunt hebben in je eurorack-muurtje, en voor deze prijs (net zo 'pico' als de naam van de productlijn) zal de overweging niet te lang duren.
Nog niet zo heel lang geleden kwam Erica Synths met de Bullfrog. Dat is een compacte synthesizer waarmee de stap in de wereld van Eurorack een stuk makkelijker te maken is. Maar wat nou als je 'm wat klein vindt? En dat hoeft niet eens gerelateerd te zijn aan de drang om je studio te vullen met knopjes (dat doet 't altijd goed op foto's). Denk bijvoorbeeld eens aan onderwijs. Leuk, zo'n kleine Bullfrog, maar voor een wat grotere groep is 't kleine formaat niet direct praktisch. En daarom is er nu de Bullfrog XL, een joekel van een synthesizer. De omvang is op de afbeelding niet eens zo heel duidelijk te zien, maar de breedte van het paneel is zo'n 82 cm, met een hoogte van ruim 50 cm. Wanneer heb je voor 't laatst een synthesizermodule gezien met dit formaat? Precies! Een kinderhand is gauw gevuld, en met dit soort apparaten geldt die uitdrukking dus ook voor je studio.Eigenschappen van de Erica Synths Bullfrog XLWat voor de kleine
De Erica Synths SYNTRX II is - uiteraard - de opvolger van de eerste SYNTRX. Die eerste was duidelijk geïnspireerd op de EMS Synthi, een oer-synthesizer die vooral experimenteel was. De SYNTRX II is nog steeds enigszins te linken aan die Synthi, maar heeft toch veel meer een eigen zwarte uitstraling gekregen. In dezelfde behuizing zijn de ingebouwde speakers van de eerste SYNTRX verdwenen - en waarschijnlijk gaat niemand ze missen. De vrijgekomen ruimte op het paneel is nu gevuld met nog meer bedieningselementen.Nieuw in de Erica Synths SYNTRX IIWist je dat er vroeger een tijd was waarin de elites het maar niks vonden dat synths steeds vaker on-board effecten kregen? Men vond het 'cheaten'. Laten we het er maar op houden dat ze het wat wrang vonden dat zij nog wél in dure reverbs hebben moeten investeren om de anders zo droge synth-klanken wat leven te geven. Tegenwoordig doen we daar gelukkig niet moeilijk over, en we verwelkomen dan ook een
De bekende analoge claps zijn nog immer een actuele klank. Met name als je er een mooi galmpje an toevoegt. De Erica Synths Drum Series Clap is een eurorack module waarmee je precies zo'n 'claps' kunt maken. Handig in combinatie met een Eurorack-sequencer, zoals die uit de Drum Series van dit merk. Had je deze claps ook zelf kunnen maken met allerlei Eurorack-modules? Absoluut. Maar ga eens rekenen; wat zou je wel niet nodig hebben gehad aan modules en kabels. Dat werkt met deze Clap-module gewoon een stuk makkelijker.
Als je net komt kijken in de Eurorackwereld, dan is er een kans dat je de Erica Synths Black CV Tools nog even niet nodig hebt. Dit is typisch zo'n apparaat voor Eurorackers die al een tijdje bezig zijn en weten wat ze nodig hebben. Het is geen filter, geen oscillator, het omvat eigenlijk alleen maar zeer specifieke bewerkingen voor het bronsignaal, zoals scaling, offsetting en waveshaping. Het is een module met handige functies die zich niet met een enkel woord laten uitleggen. De Eurorackers weten er wel raad mee, en dan zijn de mogelijkheden enorm.