De Erica Synths Black Spring Reverb is een fraaie galmveer die je in je Eurorack-muur kunt plaatsen. Een orkest zul je er niet mee van galm voorzien, daarvoor is 't effect iets te twangy en ringy, maar voor allerlei weirde sound-scales en creepy sfeertjes is 't een niet te versmaden effect. Je kunt deze module zelfs combineren met nog een andere galmveer 'tank', daartoe is er een soort effect send/return-constructie aanwezig in de vorm van 'to tank' en 'from tank'. Het effect is aan alle kanten te tweaken, je zou 't interne effect en de tank-return zelfs samen kunnen gebruiken. Het is een tamelijk indringend effect, maar wie 'vintage' op z'n voorhoofd heeft getatoeëerd heeft mag 't niet missen.
Uiteindelijk moet er een VCA in je Eurorack-muurtje, dus waarom niet gelijk vier? De Erica Synths Black Quad VCA2 eurorack module bestaat uit vier VCA's, elk met regeling van luidheid en lin/log-keuze voor je binnenkomend signaal. Dat je vier VCA's krijgt heeft heel wat leuke toepassingen, bijvoorbeeld vier complete klanken die je samenbrengt, of wellicht zelfs een oscillator met vier outputs die je samenbrengt. Het samenbrengen van een multimode-filter is ook alweer zo'n voorbeeld, om 't maar niet te hebben over het samenbrengen van een droog signaal en een 'wet' signaal dat net uit een effectmodule komt. Verzin het maar, en dat is hét credo van Eurorack!
Sommige Eurorackmodules zijn zo eigenaardig, verzin daar maar eens een beschrijving voor. De Erica Synths Black Ring-Xfade is een mooi voorbeeld van zo'n module. Het bevat twee ringmodulators/waveshapers en een crossfader. Normaliter heb je twee signalen nodig voor een ringmodulator, bij deze Ring-XFade gaat een binnenkomend signaal ongehinderd door als er geen tweede signaal is. Zo gauw er wél een ander signaal is krijg je allerlei bijzonder ringmodulates en waveshaping. En dit dus tweemaal, want je hebt twee ringmodulators. Je zult snappen dat 'doen' je meer leert dan er alleen maar over te lezen. Dus: doen!
De Erica Synths Black Code Source is een bijzondere eurorack module. In principe is het een ruisgenerator, maar dan gebruikmakend van sample&hold. Je zou de ruis kunnen gebruiken voor ruis die wat minder orthodox is, of mogelijk als controller voor lange 'evolving sounds', zoals men dat in Eurorack-jargon graag noemt. Het is in principe een module die je wel graag wilt als je de fase van eenvoudige basklanken voorbij bent.
De Erica Synths Black Mixer V2 is typisch zo'n eurorack module waar je er meerdere van nodig hebt, naarmate je klanken uitgebreider worden. Dit is een eenvoudige doch doeltreffende mixer. Je voegt drie signalen samen (CV of audio), waarbij je met de draaiknoppen hun levels bepaalt. Daarna gaat het opgetelde signaal naar drie (gebufferde) outputs. Om aan te geven hoe nuttig dit is: de frequentie van een oscillator kun je opbouwen vanuit je keyboard, een vibrato-LFO en een pitch-envelope. Samenvoegen met deze mixer, en je hebt één signaal die je naar drie verschillende oscillatoren kunt versturen. Nuttig dus, oh zo nuttig!
Mogelijk had je de Erica Synths Black Mixer al langs zien komen: een handige no-frills mixer voor CV- en audiosignalen. De Erica Synths Black Mute Mixer is eigenlijk precies dezelfde eurorack module, maar met één functionele toevoeging. Per input krijg je nu een schakelaar om het binnenkomende signaal met te 'muten'. Handig voor samengevoegde signalen (bijvoorbeeld envelope én LFO) waarvan je er eentje even niet wilt gebruiken. Zoals je de Black Mixer waarschijnlijk in grotere hoeveelheden nodig gaat hebben, zo zal dat ook voor deze Mute-versie gelden.
De inspiratie bij Erica Synths, een bedrijf uit Letland. vloeit rijkelijk. De ene na de andere Eurorackmodule hebben ze voor je, en alles met klasse en vernuft. Nu ook weer; de Erica Synths Black Modulator V2 is een LFO-module met meerdere waveforms en zelfs met een ruisgenerator (white noise en pink noise). Bovendien is die noise nog crushbaar ook, voor extreme effecten. Maar die extreme effecten zijn met een lage LFO-rate prima voor 'evolving sounds', en natuurlijk kun je het signaal door een filtermodule halen om zo de harde rafeltjes eraf te filteren. Enfin, de ervaren Euroracker snapt 't wel.
Niet zelden zul je pogen een wat dikkere/vettere klank te maken met je Eurorack-systeem, en de meest gangbare manier zal zijn het optellen van meerdere oscillatoren die wat uit elkaar staan qua frequenties. Maar al die signalen moeten ook weer ergens samenkomen, en dat kan met deze Erica Synths Black Output V2, een mixer eurorack module. Deze mixer biedt bovendien panning aan. Er zijn vier ingangen; driemaal mono en een stereopaar. Twee inputs gebruiken de draaiknoppen voor panning, de derde input heeft een CV-ingang voor gecontroleerde panning, terwijl het vierde signaal (stereo) een draaiknop voor balans heeft. Typisch een module die in je Eurorack-muurtje hoort te zitten!
De Erica Synths Black VCO Expander is als eurorack module weer een geval apart. Normaal gesproken zijn Eurorack-modules uitwisselbaar met elke andere module van elk ander merk. Het onderlinge communicatiesignaal is immers CV of audio, en dan maakt het verder niet echt uit wat alle modules doen en van wie ze zijn. Bij deze Expander liggen de zaken iets anders: deze werkt uitsluitend samen met de Erica Synths Black VCO en Erica Synths Black VCO2. Ze zijn 'onder de motorkap' met elkaar verbonden in plaats van met patchkabels aan de bovenzijde. Deze Expander biedt, simpel gezegd, extra klankmogelijkheden voor de genoemde VCO-modules. In feite is 't het een waveform-mixer (die van de VCO-module met z'n eigen waveforms), compleet met suboscillator voorzien van eigen lowpass-filter.
Wiskundig en programmeertechnisch bezien is een multimode-filter verrassend eenvoudig, maar de toepassingen zijn erg veelzijdig. Een multimode-filter is een algoritme met meerdere uitgangen: low-pass, bandpass en highpass. Sommige algoritmes voegen daar nog band-reject aan toe al is dat in feite een samensmelting van lowpass en highpass. In de vele digitale synths ben je ze vast al eens tegengekomen. Een perfecte filter om in je Eurorack te plaatsen dus: de Erica Synths Black Multimode VCF. Het is een volwaardige filter, met resonantie en lowpass-, bandpass- en highpass--outputs. Een filter als deze, met name met de klasse van Erica Synths, heb je eigenlijk altijd nodig in je Eurorack-muurtje.
In je Eurorack-muurtje heb je aan 't eind van de rit ook een VCA-module nodig, zodat van je CV-signaal een versterkt en bruikbaar audiosignaal gemaakt kan worden. De Erica Synths Black VCA V2 is bijvoorbeeld zo'n VCA eurorack module, met uitstekende signaalkwaliteit. Als je een tremolo-effect wenst kun je dat doen met een externe LFO en deze naar de CV-input sturen van deze VCA. De schaal van het signaal is nog instelbaar, en dat kan handig zijn voor percussieve klanken. Kortom, een onmisbare module, van de gebruikelijke kwaliteit van Erica Synths.
De Erica Synths Fusion Mixer V3 is een eenvoudig te begrijpen eurorack module, en eentje die eigenlijk onmisbaar is in je Eurorack-muur. Het is een mixer met zes inputs, die ook als drie stereo-inputs gebruikt kunnen worden. En mixers, die heb je eigenlijk altijd wel nodig zo gauw je klanken gaat maken die wat meer gelaagd zijn, of als je een aantal stereo effect-returns nodig hebt. De buis in het midden van de module zorgt voor dat felbegeerde stukje buizenwarmte - dat krijg je er ook nog even bij dus!
Wat effecten doen 't altijd goed op een synthetische klank. Met name een delay of galm, gecombineerd met fluctuaties in de toonhoogte (zoals vibrato), zijn hét recept voor een dikke klank. Het is dus lang niet gek om bijvoorbeeld een Erica Synths Black Stereo Delay2 in je eurorackmuurtje te plaatsen. Met name de Black-serie van Erica is vermaard om z'n goede kwaliteit en ruime mogelijkheden. Bij dit effect krijg je drie soorten delays: tape, BBD en digitaal, met voor elke soort drie modi. Met de patchgaten zijn er uiteraard genoeg mogelijkheden om mooie én bizarre resultaten te verkrijgen. Mogelijkheden genoeg dus, een fraaie module om erbij te hebben.
Kijk, dat je oscillatoren hebt, en filters, en ruisgeneratoren, da's allemaal leuk. Maar een mooi effect mag ook wel, en daar heeft Erica Synths ook iets voor: de Black Hold DSP2. Dit is een eurorackmodule met effecten. Dan kun je denken aan diverse delays, reverbs, pitch-shifting, phaser, flanger en meer. Een vrij generieke effectmodule dus, en eentje die je afbsoluut gaat gebruiken, want je totaalklank wordt er zo enorm veel mooier door. Bovendien heeft elk effect drie parameters die je kunt aanpassen. Overigens: leuk om deze te combineren met de Erica Synths Stereo Mixer!
Een phaser hoort erbij, want willen we niet allemaal die dikke Oxygene-klank hebben? Gewoon, omdat 't kan? Hoe dan ook, een phaser in je Eurorack-muurtje kan, met de Erica Synths Black K-Phaser. Deze is gebaseerd op acht allpass-filters, die je overigens nog wat uit elkaar kunt spreiden voor nog meer leuke effecten. Gebruik de LFO van deze module en je waant je gelijk in het jaren 70 wereldje van Jarre. Een beetje een guilty pleasure dus, maar wel een leuke om te hebben!
Erica synths das kleine fusion eurorack synthesizer
Erica synths
Als je de Erica Synths Das Kleine Fusion zou moeten samenvatten in één woord, dan zou het 'buis' zijn. Want dat is toch wel het thema van deze collectie Eurorack-modules in een frame. Je ziet ze al zitten op de afbeeldingen; de fans van oversturing en buizenwarmte wrijven in hun handen. Dit is een machtige synth, met een imposante klank. Twee oscillatoren, een filter, een waveshaper en een modulator. Het zijn er dus geen honderd, maar met de modules die je wél krijgt zet je een muur van een klank neer.
Je hebt een Eurorack, dan heb je ook kabels, en waarschijnlijk zijn het zelfs behoorlijk wat kabels. Waar laat je die kabels! Ja, je kunt ze in een doos stoppen, maar dan heb je geen makkelijk overzicht over de diverse lengtes. Bovendien, de wat langere kabels in een doos, dat is verre van handig. De Erica Synths Eurorack Cable Holder is dan een wat betere oplossing; je monteert de constructie aan de muur, en dan kun je daarna je kabels erin ophangen. En als je de diverse lengtes bij elkaar hangt werkt dat een heel stuk makkelijker dan wanneer je in die doos naar een bepaalde lengte moet gaan zoeken. Genoeg redenen dus om je kabels eens netjes te ordenen!
De bekende analoge claps zijn nog immer een actuele klank. Met name als je er een mooi galmpje an toevoegt. De Erica Synths Drum Series Clap is een eurorack module waarmee je precies zo'n 'claps' kunt maken. Handig in combinatie met een Eurorack-sequencer, zoals die uit de Drum Series van dit merk. Had je deze claps ook zelf kunnen maken met allerlei Eurorack-modules? Absoluut. Maar ga eens rekenen; wat zou je wel niet nodig hebben gehad aan modules en kabels. Dat werkt met deze Clap-module gewoon een stuk makkelijker.
Van Erica Synths kun je een 1x84HP Skiff Case kopen voor je Eurorack-modules. En da's even fijn als noodzakelijk, want met losse Eurorack-modules doe je niet veel. Die case kan echter ook in een 19 inch rack gemonteerd worden. Je hebt dan deze Rack Ears nodig. Afhankelijk van de inrichting van je bureau en studio is 't een uitkomst!
Als je wat ruimtelijkheid zoekt voor je eurorackmuurtje, en een gewone delay niet diffuus genoeg is, dan heb je een galm nodig. En de Erica Synths Black Stereo Reverb is zo'n galm, verpakt als eurorack module. Het lijkt sterk op de Black Delay2, die op hetzelfde moment is aangekondigd. Zoals de hele Black line-up van Erica van hoog niveau is, zo is deze reverb ook een goede, met ook hier weer de fundamentele modellen tape, BBD en digitaal, met voor elk drie room-sizes. Ook leuk: een freeze-mogelijkheid! De relevante parameters zijn allemaal te bedienen via CV, dus je patchkabels mogen weer aan 't werk! Een van de meest aanbevolen effecten voor je eurorack!
Je gaat op reis en je neemt mee.... je Eurorack! Ja, het kan, met deze Erica Synths 2x104HP Aluminum Travel Case. Sterker nog, de koffer voldoet aan de afmetingen voor handbagage in vliegtuigen. Nog afgezien van het transportaspect: het is natuurlijk ook gewoon een heel fijn Eurorack-frame, met twemaal dertig aansluitpunten, verdeeld over tweemaal 104 HP aan ruimte. Dus daar kun je wel wat in kwijt, bijvoorbeeld de Euroack-modules van Erica!
De Erica Synths 1x104HP Aluminium Skiff Case is een fraai Eurorack-frame in de vorm van een koffer. Je krijgt dertig aansluitpunten, verdeeld over 104 HP aan ruimte. Het zou een leuke zijn voor de Erica Pico-modules, die zijn toch maar 3 HP breed, dus daar kun je er wel dertig van kwijt. Maar goed, 't blijft Eurorack, dus een module van een andere fabrikant past natuurlijk ook.
De werelden van MIDI en Eurorack zijn best verschillend. Bij MIDI zijn we gewend aan polyfonie, bij Eurorack gaan we min of meer standaard uit van monofonie. Niet dat polyfonie met Eurorack onmogelijk is, maar om enigszins conventioneel polyfoon te spelen heb je veel van je modules meermaals nodig. Dat neemt echter niet weg dat er daadwerkelijk tweak-bazen zijn die een flinke Eurorack-muur hebben en polyfonie wel aan zouden kunnen. Om de vertaalslag van polyfone MIDI naar Eurorack te maken kun je een Erica Synths Hexinverter Mutant Brain gebruiken. Hexinterver was ooit een zelfstandig opererend bedrijf, maar toen ze stopten heeft Erica Synths het stokje overgenomen.De werking van de Mutant BrainWat je in principe met deze module doet is een MIDI-kabel aansluiten tussen de Mutant Brain en je MIDI-keyboard. Vervolgens wordt het MIDI-signaal gesplitst in CV-signalen en gate-signalen. De exacte configuratie geschiedt middels Sysex-data; er is een speciale website waarin
De Erica Synths Drum Synthesizer LXR-02 is een enorm uitgebreide drumcomputer. Een behoorlijk verschil met de jaren 80 , en deze LXR-02 is zeer geschikt voor eigentijdse EDM-genres. Waren de oude drumcomputers nog redelijk overzichtelijk en basaal, aan deze LXR-02 kun je ontzettend veel programmeren. Er zijn ruim 30 parameters per klank waar je je tanden in kunt zetten! Met zo veel mogelijkheden mag je ook een divers klanklandschap verwachten. Vanzelfsprekend is er een x0x-stijl stepsequencer aanwezig, zodat je met het apparaat zelf zeer gedetailleerde grooves kunt maken. Ook de bouwkwaliteit is noemenswaardig: heel erg stevig, voorbereid op een leven in het live-circuit. Want dat is precies de plek waar deze LXR-02 zich thuis voelt. Lekker live een show neerzetten met spontaan verzonnen muziek. Er zijn heel veel modules die daarvoor gebruik worden, tegenwoordig. Deze LXR-02 is er daar eentje van.
In het EDM-genre merk je vaak dat er een ander soort filter wordt gebruikt dan zomaar een filter. Weliswaar hoor je een LPF, en een HPF, maar in bijvoorbeeld veel synthesizers is er dan sprake van multimode-filter die ofwel LPF ofwel HPF is, maar niet samen! En dit geldt ook vaak voor Euroack-modules. Wat je in die EDM-tracks hoort is eigenlijk een wat uitgebreidere 'sweep' van LPF naar neutraal naar HPF, bijvoorbeeld in grote build-ups. Precies dat effect is de essentie van de Erica Synths Black DJ VCF eurorack module. Eén grote draaiknop die van LPF naar neutraal (of 'open') naar HPF beweegt. Kortom als je dat soort klankbewegingen wilt maken voor je Eurorack-klanken (die vaak best goed matchen met het EDM-genre), dan is dit de module die je zoekt.
Als Eurorack-modules politieke partijen waren, dan was de Erica Synths Drum Series Toms een one-issue-partij. Deze module doet maar één ding: toms! Niet zomaar toms, maar vooral de toms uit de 909. Drie stuks, waarvan de belangrijkste kenmerken instelbaar zijn. Natuurlijk had je zulke toms ook wel met allerlei losse Eurorack-modules kunnen maken, maar gezien de kosten, de wirwar aan kabels... dan is deze module gewoon een stuk handiger. Met name een leuke module in combinatie met de Drum Series Sequencer.
De Erica Synths Pico System III is een configuratie van Pico-modules. Maar dan niet als een verzameling losse (en smalle) units, maar als een gehele unit. Dit is dus wat je krijgt als ze bij Erica met hun modules zelf een nieuwe synth in elkaar zetten. De beste manier om deze synth te beschrijven is aldus een imaginaire verzameling Pico-modules. Dat houdt dus ook in dat je een woud aan draaiknoppen en patchgaten krijgt. Dus klank-tweaking is er in overvloed! En dat blauwe 'ding'; dat is eigenlijk nog best leuk ook. Hier kun je een voice-card in steken, zoals je vroeger cartridges in computers stak en voice/style-cards in keyboards. Op zo'n card staat een complete klank, en dat betekent dus dat je redelijk snel kunt wisselen, bijvoorbeeld tussen nummers door als je hiermee in een band speelt. Je krijgt vijf cards erbij met een fabrieksklank erop, en vijf cards waarop je zelf je eigen configuratie kunt saven. En dát is wel weer leuk. Want dat is eigenlijk het enige
Wie weleens een drumklank heeft gemaakt, met om 't even welke synthesizer, weet wel ongeveer wat daar allemaal voor nodig is. Iets dat 't membraan simuleert en iets dat een slag simuleert. Da's een hoop gedoe met oscillatoren, ruisgeneratoren, envelopes en filters. En dan nu met Eurorack: dat kost je al gauw een flinke stapel modules. En dat hoeven niet eens heel complexe modules te zijn, een simpele decay als envelope is vaak al genoeg, maar je hebt er zomaar meer dan één nodig. De Erica Synths Hexinverter Mutant Machine is dan een betere oplossing. Hier zitten een heleboel kleine generatoren in die precies bedoeld zijn voor percussieve klanken. Ooit was 't het idee om iets te bouwen waarmee je een 909-snare kon nabootsen, maar al gauw is 't functieaanbod dermate uitgebreid dat ook andere analoge drums mogelijk zijn. Vanzelfsprekend is de kwaliteit van deze module weer van de bovenste plank, Erica staat er bekend om!
Een kleine envelope is altijd handig om te hebben in je eurorack. Dat hoeft echt niet atlijd een complete ADSR te zijn; soms is een klein 'hupje' goed zat, met een attack en een decay ben je dan al. De Erica Synths Pico VC EG geeft je dat 'hupje', bijvoorbeeld inzetbaar als pitch-envelope aan het begin van een klank. De attack en decay kun je met de draaiknoppen instellen, maar via de CV-inputs kan 't ook. Inzetbaar als one-shot en als loop. Kortom, heel wat mogelijkheden voor een bescheiden investering, iets wat overigens kenmerkend is voor de Pico-serie.
Erica Synths heeft diverse frames voor Eurorack beschikbaar, onder meer de 2x84HP Skiff Case. Het gaat dan om een flink aantal HP's (het formaat waarmee we Eurorack meten), namelijk 84, en dat zelfs tweemaal. Je kunt dat frame (zowel de horizontale als de vertikale versie) echter ook in een 19 inch rack monteren. En dat heeft wellicht ook wel wat, bijvoorbeeld omdat je al zo'n rack hebt, of omdat je een studio-desk hebt met een geïntegreerde 19 inch rack-sectie. Je hebt dan echter wel rack-oortjes nodig, namelijk het product waar je nu naar kijkt! Het is maar een kleine uitgave, maar het kan logistiek enorm handig zijn
De Erica Synths Pico System III is een configuratie van Pico-modules. Maar dan niet als een verzameling losse (en smalle) units, maar als een gehele unit. Dit is dus wat je krijgt als ze bij Erica met hun modules zelf een nieuwe synth in elkaar zetten. De beste manier om deze synth te beschrijven is aldus een imaginaire verzameling Pico-modules. Dat houdt dus ook in dat je een woud aan draaiknoppen en patchgaten krijgt. Dus klank-tweaking is er in overvloed! En dat blauwe 'ding'; dat is eigenlijk nog best leuk ook. Hier kun je een voice-card in steken, zoals je vroeger cartridges in computers stak en voice/style-cards in keyboards. Op zo'n card staat een complete klank, en dat betekent dus dat je redelijk snel kunt wisselen, bijvoorbeeld tussen nummers door als je hiermee in een band speelt. Je krijgt vijf cards erbij met een fabrieksklank erop, en vijf cards waarop je zelf je eigen configuratie kunt saven. En dát is wel weer leuk. Want dat is eigenlijk het enige
Het verleden laat je zelden met rust. De TB-303 blijft ook maar terugkomen, als 't niet een letterlijke remake is, dan toch zeker de vele 'inspired-by'-modellen. De markt lijkt onverzadigbaar! Dus geef ze eens ongelijk, onze vrinden van Erica Synths; de Desktop Bassline DB-01 is hun versie van 't klassieke acid-kastje. Onderaan de streep kan deze DB-01 een flink stuk meer dan de TB-303, en dat maakt 'm zeer geschikt voor meer genres dan alleen maar acid. Er is ook ondersteuning voor CV/gate, dus wie weet ga je deze zwarte acid-box wel combineren met je Eurorack!
Erica synths black system iii eurorack synthesizer
Erica synths
Ja, ja ja... het is weer jammer van je bankrekening, maar deze moet gewoon. Als je een synth-fan bent, dan kijk je toch naar deze muur zoals een kind naar een grote doos Lego kijkt? De Erica Synths Black System III is een eurorack synthesizer die door Erica zelf is samengesteld, met modules uit hun Black-serie, in een frame. De basis van een gangbare synthesizer zit erin, dus je krijgt oscillatoren, filters, envelope, effecten, sequencer. Door de vele patchgaten (tel ze maar eens!) gaan de mogelijkheden door het plafond heen, je raakt er nooit mee uitgespeeld. En ja, eerlijk is eerlijk, het ziet er enorm stoer uit, zo'n knopjesmuur in je studio. Dus ja, toch je wederhelft weer een keer heel lief aankijken, zo doen gitaristen dat immers ook.
Je hebt een Eurorack, dan heb je ook kabels, en waarschijnlijk zijn het zelfs behoorlijk wat kabels. Waar laat je die kabels! Ja, je kunt ze in een doos stoppen, maar dan heb je geen makkelijk overzicht over de diverse lengtes. Bovendien, de wat langere kabels in een doos, dat is verre van handig. De Erica Synths Eurorack Cable Holder is dan een wat betere oplossing; je monteert de constructie aan de muur, en dan kun je daarna je kabels erin ophangen. En als je de diverse lengtes bij elkaar hangt werkt dat een heel stuk makkelijker dan wanneer je in die doos naar een bepaalde lengte moet gaan zoeken. Genoeg redenen dus om je kabels eens netjes te ordenen!
Soms heb je voor je Eurorack-muurtje een klokgenerator nodig, een module die een gate-puls genereert waardoor andere modules daar op kunnen reageren. Zomaar een voorbeeld: het zou de start van een envelope kunnen triggeren. De Erica Synths Black VC Clock V2 is zo'n eurorack module. Het tempo is gebaseerd op BPM, met ondersteuning voor shuffle. Afgezien van typisch sequencer-werk zullen vele Eurorack-geeks zo'n clock-generator ook gebruiken voor 'evolving soundscapes', waarin polyritmiek een grote rol speelt. Zoals altijd: richt je niet louter op wat je hier leest, maar experimenteer er grondig mee, dat is het hele idee van Eurorack!
Erica synths black low-pass filter eurorack module
Erica synths
De low-pass filter is waarschijnlijk de meest gebruikte klankaanpassing in een synthesizer. Het is ook een effect dat goed matcht met de realiteit van akoestische klanken. Een beetje Eurorack is voorzien van diverse filters, niet alleen om de klank wat af te romen, maar ook bijvoorbeeld controller-signalen op dezelfde manier af te romen waar de beweging wat meer 'smooth' is. Natuurlijk heeft Erica Synths uit Letland ook zulke modules beschikbaar, zoals deze Erica Synths Black Low-Pass Filter eurorack module. Dit exemplaar is van het type 24 dB - en klinkt daarmee dus erg smooth en rond. Voor Cutoff en Resonantie kun je zelf nog een kabeltje trekken, en met drive voeg je wat ruigheid toe aan je signaal. Kortom, een module die er gewoon bij hoort.
Erica synths black high-pass filter eurorack module
Erica synths
Een euroracksysteem zonder high-pass filter, dat hoort niet. Iedere Euroracker zal er wel een aantal hebben, het is een essentie van subtractieve synthese. De Erica Synths Black High-Pass Filter is zo'n eurorack module, voorzien van een 24 dB filter. Frequentie en resonantie kunnen worden bediend met een CV-signaal, en met de drive schakelaar voeg je een stukje oversturing mee.
Envelopes heb je nooit genoeg in je Eurorack-systeem. Ze brengen immers beweging aan in je klank, en dat maakt 't allemaal een heel stuk muzikaler. Dus als je dan een nieuwe module wilt toevoegen, dan maar gelijk twee. De Erica Synths Black Dual ASR EG doet precies dat; het is een eenvoudige envelope, maar met een twist. Deze envelope kunnen namelijk loopen, en daarmee kunnen ze ook dienst doen als LFO. En van LFO's heb je er dus ook nooit genoeg. Kortom, een hele nuttige voor je Eurorack-avontuurtjes.
Erica synths black polivoks vcf v2 eurorack module
Erica synths
Erica Synths zit in Letland, en daar is Rusland nagenoeg om de hoek. Wat je ook van de Russen vindt: het is wel het land waar de legendarische Formanta Polivoks synthesizer vandaan komt. Het zou wat zijn als je bijvoorbeeld de filter van die Polivoks kun je Eurorack zou kunnen hebben. En met de Erica Synths Black Polivoks VCF V2 kan dat! De authentieke IC's zijn gebruikt, en zoals je dat van Erica Synths mag verwachten zijn er extra mogelijkheden toegevoegd. Al was 't maar omdat de wensen van vandaag wat verder gaan dan toen de Polivoks uitkwam. De controls zijn smoother en de punch is een stuk beter, iets wat je vooral bij basklanken goed ervaart.
Sommige modules zijn zo bijzonder, die zijn niet zomaar even samen te vatten in een alinea tekst. De Erica Synths Fusion VCA/Waveshaper/Ringmodulator is een mooi voorbeeld. Het combineert drie zaken: het is een VCA, maar het is ook een waveshaper, en het is een ringmodulator. Bovendien: in het midden zit een buis, en die buis is natuurlijk een integraal onderdeel van de totaalklank. Genoeg mogelijkheden en aansluitingen om je anders zo eenvoudige bronklank een paar etages complexer te maken.