Samenwerken tussen zorgorganisaties - eline lam - paperback (9789036828321)
Bohn stafleu van loghum
Met de recente decentralisaties in de care ontstaat er een nieuw speelveld waarbij beleidsterreinen in elkaar overvloeien en de burger en de cliënt centraal staan. Niet meer de aandoening of beperking is bepalend maar de persoonlijke situatie. In de cure is een ontwikkeling te zien waarbij er steeds meer wordt gezocht naar efficiënter werken. De care en de cure worden steeds meer logisch met elkaar verbonden en nieuwe vormen van integrated care ontstaan. Deze ontwikkelingen hebben effect op zorgaanbieders. Waar ze tot voor kort per sector waren georganiseerd, ontstaan er steeds meer intersectorale verbanden. Concreet betekent dit dat zorgaanbieders zich hierop moeten aanpassen. Partijen gaan samenwerken of joint ventures oprichten. Uiteindelijk ontstaan nieuwe organisaties door fusies en overnames.
In de praktijk bestaat veel onduidelijkheid over een efficiënte inrichting van samenwerkingen en de consequenties daarvan. Er blijkt een grote vraag naar een handzame toelichting over de verschillende mogelijkheden van samenwerken en over de organisatorische en juridische consequenties. Met dit boek willen we leden van raden van bestuur en toezicht, bestuurders, managers en anderen die met samenwerkingen te maken krijgen meer duidelijkheid geven. We pretenderen hiermee niet volledig (juridisch) uitputtend te zijn maar willen een handzaam overzicht geven.
In dit boek komen de bedrijfskundige, fiscale, juridische en organisatorische aandachtspunten en consequenties van de verschillende vormen van samenwerking aan de orde. Deze worden verduidelijkt door een aantal casussen en checklists die als bijlagen zijn opgenomen.
Van a naar b - jeroen van der veer - paperback (9789044650631)
Prometheus
Tweeënveertig jaar was Jeroen van der Veer werkzaam bij de Koninklijke Shell, waarvan ruim vijf jaar als CEO. In die lange periode leerde hij ontelbare lessen over leiderschap. Hoe motiveer je je personeel, hoe selecteer je nieuwe leiders, hoe bouw je aan een succesvolle strategie, waar let je op als je veranderingen wilt doorvoeren, en hoe ga je om met de media, met ngo's en met politici?
In dit boek zet Van der Veer zijn inzichten op papier, geïllustreerd met vele voorbeelden uit zijn Shell- en commissarissenpraktijk. De moeizame onderhandelingen met de Russen bij het Sakhalinproject, zijn curieuze ervaringen met de Libische leider Khadaffi, zijn rondjes langs het Lago Maggiore met de CEO van BP tijdens het Bilderberg-congres van 2004. Hij vertelt openhartig over zijn loodzware werkweken als topman van een multinational, de jetlags, de hazenslaapjes, met sport als uitlaatklep. In een kraakheldere stijl formuleert Van der Veer zijn succesformule. Van A naar B is een must-read voor leiders in de dop en voor iedereen die geïnteresseerd is in het recente Nederlandse bedrijfsleven.
Jeroen Van Der Veer was CEO van Shell, en, naast veel meer, presidentcommissaris bij ING en Philips.
Change the script - theo hendriks - paperback (9789400516496)
Lev.
De wereld vraagt voortdurend om mensen die verandering in gang zetten.En als ondernemer, bestuurder of manager wil jij daar graag een steentje aan bijdragen. Maar voor je het weet zijn jouw goede bedoelingen verpakt in gortdroge, abstracte plannen en saaie presentaties. En wordt weerstand enkel gepareerd met nog meer feiten, cijfers en uitleg, waardoor steeds meer mensen afhaken.
Dat kan anders. Door het roer drastisch om te gooien en jouw eigen verhaal over verandering te gaan vertellen. Dit boek leert je de fijne kneepjes van storytelling, waarmee je echte verhalen van vlees en bloed gaat maken die bol staan van verandering.
Boeiende verhalen waarmee je 'het waarom' volop tot leven weet te wekken. Inspirerende verhalen die vernieuwing stimuleren en veranderprocessen versnellen. Eigen verhalen waarmee je jouw publiek niet alleen in het hoofd, maar ook in hart en handen zult weten te raken.
Advies aan mijn lieve dochter - marianne hamilton - paperback (9789151927909)
Advice to my dear daughter ab
46 pieces of advice to inspire women to go for power positions and thereby have the possibility to truly make a difference. Said about Advice to My Dear Daughter “Marianne Hamilton has written a book which is perfect in timing and relevant in content. I believe that this book can contribute to a real change.” STAFFAN BOHMAN, Chairman of Electrolux “Our executives around the world - most of them men - have read and greatly value the book. It increased their understanding of the particular challenges faced by women and enables them to better coach their employees.” HELENA HEDBLOM, CEO Epiroc Group “Marianne Hamilton's book should be required workplace reading. The more people who take her advice, the more successful and better run our organizations will be - for everyone.” PETER VOSER, Chairman of ABB “I hope this book is widely read! The author, Marianne, has done an excellent job describing how we create our own opportunities and influence our career path and that with perseverance we can reach the positions to which we aspire.” ROBIN TEIGLAND, Professor of Strategy and Digitalization, Chalmers University of Technology "The content is down to earth, to the point, pragmatic and inspiring, and it provides excellent advice for young professionals in business - both women and men - and why not also for us who have been around a little longer." MIA EKLUNDH, Chief Operating Officer, Roschier Attorneys Ltd. “The book is my trusted breakfast companion and provides wise and useful support for tough situations. It was invaluable for me when I took on my first General Manager position.” SARA RADU, General Manager Berema AS “I've read the book and can recommend it: it's no-nonsense and hands-on, able to unlock the potential of (young) women, giving them sound advice on how to handle specific situations in the workplace.” KRISTIEN VERMOESEN, Managing Partner, FINN “This book is one of a kind. Gives clarity, without paraphrases and with actual examples. Works equally as a guide In business as well as career inspiration ” LISA GUNNARSSON, Head of Linkedin Nordics “I would advise my dear daughter and all other ambitious women to follow Marianne Hamilton's lead. She is a role model and she eloquently shares her experience.” PETER MØLLGAARD, DEAN, Maastricht University “I recommend the book to all women - and men - who are at the beginning of their career. But also to anyone who wonders why we are still talking about gender imbalance in leadership positions.” RONNIE LETEN, Chairman of Ericsson “I really appreciate the pragmatic approach and believe that the Volvo Group can become even better by using its content.” MARTIN LUNDSTEDT, CEO, Volvo Group “Marianne Hamilton draws a wonderful map that you can use to navigate - and succeed - in the business world.” FRANÇOISE CHOMBAR, CEO and co-founder of Melexis “Practical and no-nonsense advice to young women interested in building a career. Also a very concrete guide to managers, male or female, interested in understanding the subtle challenges of building diversity in their teams” EEVA SIPILA, CFO and Deputy to CEO, Metso Outotec “The book is amazing! It provides inspiration and a lot of recognition and aha moments.” KARIN RÅDSTRÖM, Appointed Head of Mercedes-Benz Trucks
Airbnb en de hotelsector: een lat-relatie? - christian holthof - paperback (9789463712170)
Gompel & svacina
Logiesplatform Airbnb is een van de belangrijkste spelers in de deeleconomie. Van een sympathiek initiatief voor reizigers op zoek naar een onderdak met luchtmatras groeide het uit tot de grootste aanbieder van privé-accommodaties ter wereld. Hoe werkt Airbnb precies? Welke impact heeft Airbnb op de hotelsector? Waarom kiezen reizigers voor Airbnb-accommodatie en niet voor een hotel, of omgekeerd? En zien Airbnb-hosts, hoteliers en toerisme-experts het fenomeen als een hype of als een blijver? Op al deze vragen geeft dit boek een antwoord. Het levert boeiende inzichten voor hotelhouders, Airbnb-hosts en iedereen met interesse in de deeleconomie binnen het toerisme. Christian Holthof doceert economische wetenschappen aan de opleiding bachelor hotelmanagement van de AP Hogeschool Antwerpen. Hij leidde het onderzoek naar de disruptie in de logiessector in de provincie Antwerpen (DILOGA).