Gids voor vertrouwenspersonen - cor van duinhoven - paperback (9789462157781)
Vakmedianet
Vertrouwenspersonen vangen collega's op die zijn geconfronteerd met agressie, geweld, discriminatie, pesten of seksuele intimidatie. Zij bieden een luisterend oor, adviseren over mogelijke oplossingen, begeleiden deze collega's tijdens het - soms langdurige en emotionele - traject en zorgen voor nazorg en opvang. Over de uitvoering van deze veelzijdige, maar vaak ook belastende en emotionele functie gaat deze Gids voor vertrouwenspersonen: een praktische handleiding. Met informatie over wetgeving, procedures, (on)mogelijkheden voor advisering, begeleiding, hulpverlening en nazorg, de competenties en taken, bevoegdheden en faciliteiten. Maar ook de uitvoering van het werk als vertrouwenspersoon in de praktijk, de gesprekstechnieken, de do's en don'ts, registratie en verslaglegging komen volop aan de orde. Uitleg over “dubbele petten”, integriteitskwesties, conflict van plichten, jurisprudentie en onterechte beschuldigingen maken deze gids tot onmisbare vakliteratuur voor iedere vertrouwenspersoon. Tot slot ontbreken ook de vele wetenswaardigheden over opleidingen, websites, vakliteratuur en de mogelijke gevolgen van verkeerd of onvoldoende beleid of advisering niet. De auteur trainde in de afgelopen 20 jaar honderden vertrouwenspersonen van non-profit organisaties, stichtingen, overheden, productiebedrijven en zakelijke dienstverleners. Hij adviseert bedrijven over de aanpak van ongewenste omgangsvormen en sprak als gecertificeerd vertrouwenspersoon met vele mensen “in vertrouwen”. Hij is door een twintigtal organisaties en stichtingen, zoals scholen, zakelijke dienstverleners, zorginstellingen, musea en bouwbedrijven, aangesteld als externe vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen en integriteit.
De hoogpresterende financiële functie - a. de waal dr. a, drs. e.p. bilstra, j. bootsman - paperback (9789462158283)
Vakmedianet
De financiële functie is een van de belangrijkste ondersteunende functies in een organisatie. De functie wordt gezien als de spin in het organisatieweb omdat zij relaties heeft met elk onderdeel van de organisatie en ook (vaak) vertegenwoordigd is in het managementteam. Het is daarom voor veel organisaties van het grootste belang dat deze functie het voortouw neemt op de reis van de organisatie naar hoog presteren, door zichzelf om te vormen tot een hoogpresterende financiële functie (HPFF) en zo als rolmodel en richtingaangever te dienen voor de andere functies in de organisatie. Echter, in de praktijk blijkt slechts een handvol financiële functies de mix van cultuur, talent, bestuursmodel, technologie en verbeteringsvermogen, die nodig is om een HPFF te worden, onder de knie te hebben. In dit boek wordt een raamwerk ontwikkeld om de financiële functie te helpen transformeren naar een HPFF. De auteurs geven veel voorbeelden en tools, technieken, tips & tricks, zowelu uit empirisch onderzoek als casestudies afkomstig, waarmee financiële professionals hun voordeel kunnen doen voor hun eigen ontwikkeling en die van hun financiële functie. Over de auteurs André de Waal, Eelco Bilstra en Jacques Bootsman zijn werkzaam bij het Finance Function Research & Development Center (FFR&D). Dit center investeert structureel in studies over de financiële functie, die worden uitgevoerd in samenwerking met een community van financiële experts, met als doel de kwaliteit van de financiële functie en haar professionals te verhogen. Daarnaast deelt FFR&D regelmatig de inzichten die zijn opgedaan via workshops, seminars, boeken, artikelen, rondetafelgesprekken en blogs.
Perceptie - linda guijt - paperback (9789462158412)
Vakmedianet
Een ontdekkingsreis in de wondere wereld van onze perceptie Wat heb je deze week allemaal meegemaakt? Was dit vooral positief? Of juist negatief? De dingen die we meemaken, beïnvloeden ons. Desondanks zijn het niet de gebeurtenissen die bepalen hoe we met een situatie omgaan, maar onze perceptie ervan. Hoe tevreden ben je op dit moment met je leven? Het antwoord op deze vraag hangt af van je antwoorden op de eerste vragen. Dit komt niet omdat je levensgeluk wordt bepaald door wat er deze week is gebeurd, maar omdat deze vragen nu je perceptie kleuren. Onze perceptie is onvoorspelbaar, subjectief en verandert continu. Toch laten we alles, van onze dagelijkse activiteiten tot de belangrijke keuzes in ons leven en ons welzijn, afhangen van de vaak willekeurige uitkomsten van onze perceptie. In dit boek neemt Linda Guijt ons mee in de wondere wereld van onze perceptie. Aan de hand van uitgebreid wetenschappelijk onderzoek krijgen we verrassende inzichten in de werking van onze perceptie en de manieren waarop we de kenmerken van onze perceptie in ons voordeel kunnen gebruiken. Met behulp van herkenbare voorbeelden en praktische oefeningen leren we hoe we onze perceptuele intelligentie kunnen ontwikkelen en worden we uitgenodigd om het leven en de complexiteit van onze omgeving vol overgave te omarmen. Linda Guijt is een nieuwsgierige generalist met een grote passie voor complexe vraagstukken. Met een achtergrond in psychologie en neurowetenschappen heeft ze gewerkt als wetenschappelijk onderzoeker, recherchekundige zware georganiseerde criminaliteit bij de politie en cybersecurityconsultant bij diverse multinationals. Nu zet ze haar kennis en passie in om mensen en organisaties te helpen om het maximale uit zichzelf te halen.
Risico's zijn er altijd en overal. We hebben ermee te maken tijdens alledaagse activiteiten, in het openbare leven, wanneer we naar het nieuws kijken en natuurlijk op de werkplek. Dit boek helpt om op andere, misschien betere, manieren over risico's na te denken en ermee om te gaan. Vaak denken we te beperkt over risico's. We gebruiken een voorgeschreven methode en kenschetsen risico's in een kleurtje, getalletje of categorie. Die inschatting dekt echter vaak maar een fractie van wat relevant is. Enerzijds missen we relevante aspecten van risico's waardoor we voor verrassingen komen te staan, anderzijds onderkennen we vaak niet de verschillende belangen die spelen bij risico's. Als we in staat zijn om verschillende perspectieven in te nemen, helpt dit om verrassingen te voorkomen of er beter mee om te gaan. Het helpt ook om betere en eerlijkere besluiten te nemen en relevante aspecten tegen elkaar af te wegen, inclusief belangrijke factoren, zoals emoties, ethiek of macht. Carsten Busch is veiligheidsprofessional met ervaring in de industrie, spoorwegen, offshore en politie. Daarnaast is hij actief binnen academische opleidingen, diverse vakfora en is hij eigenaar van www.mindtherisk.com. Hij wisselt voortdurend tussen allerlei vormen van praktisch risicomanagement en het bezig zijn met academische benaderingen. Deze combinatie van praktijk en theorie vindt de lezer terug in dit boek. Gebaseerd op dertig jaar ervaring met risico's binnen diverse sectoren en puttend uit bronnen die verder kijken dan de geijkte risicomethodes biedt de auteur in Risicoflectie perspectieven om beter mee te zien en te denken.
De klantmagneet - irene ogier - paperback (9789462470446)
I webs, irene ogier
Sinds de introductie van WordPress vliegen de 'zelfbouw-websites' als paddenstoelen uit de grond. Dat is geen wonder. WordPress is een gratis en toegankelijk content management systeem (CMS) waarmee je heel goed zelf een website kunt bouwen. Maar toch. Als coach, trainer of therapeut kun je uren aan WordPress besteden en toch geen stap verder komen met je website. Of er 'staat' eindelijk iets online, maar er gebeurt niets. Je nieuwe site levert je geen enkele klant op... Zonde van je kostbare tijd! Daarom schreef ik De Klantmagneet. Speciaal voor coaches, therapeuten en andere professionele dienstverleners die zelf hun website willen verbeteren of bouwen én daarmee meer klanten willen trekken. Ik laat je de do's en don'ts zien en leg je uit wat wel en wat niet werkt. Je zult ontdekken dat een website alleen niet genoeg is. Je kunt, als je nieuwe site online is, dus niet achteroverleunen en wachten tot de klanten binnenstromen. Nee, er is werk aan 'je winkel'! Zoals bloggen, blogs delen via Social Media, e-mailmarketing en automatische e-mails die omzet opleveren. De Klantmagneet is dus meer dan een boek over websites. Het is een systeem. In dit boek lees je precies wat je allemaal nodig hebt om dat systeem te bouwen en hoe je alle verschillende middelen inzet, zodat je bezoekers klanten worden.
Arbeidsrecht voor managers - paperback (9789462156913)
Vakmedianet
In deze uitgave wordt voor u als manager alle relevante informatie geboden over arbeidsovereenkomst, ontslag, beloning, werk en verlof, ziekte en arbeidsongeschiktheid. In deze tijden van grote structurele veranderingen in onze maatschappij is het voor elke manager binnen bedrijven en instellingen een vereiste dat hij op de hoogte is van de geldende wet- en regelgeving op het gebied van het arbeidsrecht. De basis van alle keuzes en beslissingen die genomen moeten worden rondom de inzet van personeel is immers gestoeld op het arbeidsrecht.
Je familiebedrijf overdragen - filip de clercq - paperback (9789463938945)
Owl press
Maar liefst acht op de tien bedrijven in ons land zijn familiebedrijven. Samen zorgen ze voor de helft van de werkgelegenheid. Het mag dus gezegd: familiebedrijven vormen met recht en reden de basis van onze economie. Het zijn niet zomaar bedrijven. Vaak worden ze zeer oud en overleven ze hun bedrijfsleiders. Daarvoor moeten ze natuurlijk overgedragen worden. Dat kan binnen de familie gebeuren, of via een verkoop van aandelen aan andere families. Of de eigendom en leiding van het familiebedrijf kunnen van elkaar worden losgekoppeld door een externe bedrijfsleider aan te duiden. Jouw familiebedrijf overdragen doe je niet zomaar: het is voor jou als bedrijfsleider een complexe oefening die tot tien jaar voorbereiding en discrete werking met professionele begeleiding vraagt. Wanneer en hoe begin je eraan? Wie neem je erin mee? En waarmee moet je allemaal rekening houden? Dit boek laat je zien hoe je als bedrijfsleider de overdracht van je familiebedrijf tot jouw meesterwerk kunt maken. Je ontdekt hoe je de overdracht discreet en professioneel kunt voorbereiden en de uitrol stijlvol en als vanzelfsprekend kunt doen verlopen. Zo inspireer je je familie, je bedrijf en je sector.
Crisis. Inflatie. Rekeningen in het rood. Het leven wordt alsmaar duurder en de medemens alsmaar zuurder. Enter de Vrolijke Vrekken, behoeders van de koopkracht én de goede luim. Met hun humoristische podcast en krantenreeks bereikten Ewoud Huysmans en Kristof Bogaerts al miljoenen fans. Nu bundelen ze hun beste verhalen, clashes met klantendiensten en tips en tricks zodat ook jij deze moeilijke tijden met de glimlach doorkomt. Nooit meer hoeven te betalen voor wasmiddel? Check. Je relatie redden met de Albert Heijn-regel? Check. Op je eentje toch nog groepskorting krijgen? Driedubbel check! Geld besparen was nog nooit zo leuk. Tenzij je bij een klantendienst werkt. In dat geval onze excuses.
Fired up - vicky buelens - paperback (9789463713481)
Gompel & svacina
Als we het taboe rond ontslag willen doorbreken én onze arbeidsmarkt een injectie van positiviteit willen geven, dan moeten we het einde van arbeidsrelaties anders invullen. Juridisch correct, dat spreekt voor zich. Maar ook respectvol en menselijk. Met een goed begrip van het wettelijk kader alleen kom je er dan niet. Daarom gaat dit boek een stap verder: Welke rechten en plichten beheersen een ontslag, langs werkgevers- en werknemerszijde? Waarom zijn correcte en respectvolle exits, ook voor werkgevers, essentieel? Hoe voer je als leidinggevende een authentiek en betekenisvol exitgesprek? Welke aspecten kunnen een ontslag een menselijker karakter geven? Hoe maak je van jouw ex-medewerkers nog echte ambassadeurs? Kunnen werknemers zelf bijdragen tot een positieve exit? Deze en vele andere vragen worden in dit boek beantwoord. Laagdrempelig en praktisch. Een echte leidraad om ontslag, hoe moeilijk dat op het eerste gezicht ook lijkt, een positieve invulling te geven. Let's get you Fired Up. “Twee dingen combineren, diepgang aan de ene kant en directe toepasbaarheid aan de andere kant, dat is een uitdaging waar vele auteurs mee worstelen. Ikzelf niet in het minst. Feiten, cijfers, opinies… Dat lukt me best. Maar van daaruit echt gidsen, zodat je een impact hebt op mensen, dat blijft toch een uitdaging. Maar Vicky slaagt daar dus in. Met de grootste onderscheiding.” - Prof. dr. Stijn Baert (Universiteit Gent en Antwerpen) Vicky Buelens is als advocaat gespecialiseerd in het individueel en het collectief ontslagrecht. Zij geeft regelmatig seminaries en opleidingen over ontslag. Zij begeleidt zowel werkgevers als werknemers vanuit haar kantoor KOBALT legal en via eigen innovatieve online platforms. Met medewerking van: Thibaut Verhofstede, Valeria Simonian, Stijn Baert, Jan Van Acoleyen, Wouter Torfs, Dieter De Waegeneer, Nathalie Meskens, Roeland Van Dessel, Marc Herremans, Pia Buysse, Servaas Bingé, Bert Van Rompaey, Pascale Baelden, Johan Driessens en Hilde De Brauw
Business en food - eetdagboek - karin vandergeeten - paperback (9789464058772)
Brave new books
Om daadwerkelijk je eetgewoonten en je levensstijl te veranderen voor een gezonder, gelukkiger en succesvoller leven, is een dagboek een handig hulpmiddel. Met het invullen van dit boek krijg je inzicht van waar het voor jou moeilijk is, en wat jij nodig hebt om dit te overwinnen. Plan je week met wat je op tafel zal zetten en je bewegingsmomenten. Schrijf dan ook eerlijk op wat wel goed ging en vooral wat niet goed is gegaan. Dit zijn je leerpunten. Met jezelf eerlijk en oprecht te analyseren, realiseer je stap voor stap jouw verandering. Dit eetdagboek is een ondersteuning op het boek Business & Food - De juiste voeding voor succesvolle ondernemers en Business & Food - Het Werkboek. Met deze drie uitgaven heb je een volledige training in handen die jouw leven zal veranderen.