Prikkelende en actuele inzichten over besturen en toezichthouden, maatschappelijk ondernemerschap, openbaar bestuur, fondsenwerving, politiek, media, leiderschap, goede doelen en de marketing van ...
De smaak van perfectie - andré van hofwegen, willem-jan vos - paperback (9789461265593)
Haystack, uitgeverij
Het succes van organisaties wordt bepaald door de kwaliteit en de snelheid waarmee je continu je bedrijfsprocessen verbetert. Daarbij kun je gebruikmaken van Lean, Six Sigma of andere populaire verbetermethoden en -technieken. Maar welke moet je wanneer inzetten en hoe werken ze samen? In dit boek beschrijven de auteurs beproefde recepten voor het ontwikkelen en implementeren van geslaagde verbetertrajecten. Ze laten overtuigend zien dat als je werkt vanuit een sterke filosofie, methoden en technieken elkaar niet uitsluiten maar juist complementair zijn en mits goed uitgevoerd bijdragen aan het succes van morgen. André van Hofwegen en Willem-Jan Vos hebben jarenlange ervaring met het ontwikkelen en implementeren van complexe verbeterprojecten in organisaties. Ze hebben talloze consultants getraind in hun vakgebied. Ze zijn verbonden bij adviesbureau Improven dat is gespecialiseerd in continu verbeteren.
De kunst van de boodschap - theo selhorst - hardcover (9789464064087)
Uitgeverij de heksenhoed
De Kunst van de Boodschap Een kijkje in de geschiedenis van het Nederlandse emaillen reclamebord Dit boek bevat de grootste collectie emaillen reclameborden in Nederland. We nemen u in chronologische volgorde mee op een reis langs de meest uiteenlopende emaillen reclameborden, soms vergezeld van het originele procuct of een advertentie uit die tijd. Op deze reis komen we tevens langs vele oude ansichtkaarten, waarop de borden staan afgebeeld. Kortom, een boek met vele gezichten dat zeker ook als naslagwerk gebruikt zal worden.
Geld ophalen voor jouw onderneming ? dat doe je zo - aelbrecht van damme, matthias browaeys - paperback (9789463938976)
Owl press
De tijd dat je als ondernemer alleen geld kon tanken bij je huisbankier is voorbij. Er is een hele batterij aan mogelijkheden bijgekomen voor ondernemingen die willen groeien: van crowdfunding en vriendenaandelen tot business angels en investeringsfondsen. Dit boek gidst (toekomstige) ondernemers door het moderne financieringslandschap. Welke geldbronnen kun je aanboren? Wat zijn de troeven van al die financieringskanalen? Zitten er addertjes onder het gras? En hoe stapel je de juiste bouwstenen op elkaar? De auteurs doen wat ze beloven, en meer: ook zaken als pitchen, rapporteren, investeerders belonen, op zoek gaan naar meer dan geld en zelfs je bedrijf verkopen komen aan bod. Zo ben je klaar om jouw onderneming naar een hoger niveau te tillen. Matthias Browaeys en Aelbrecht Van Damme richtten samen WinWinner en The Harbour op. WinWinner is een crowdlendingplatform dat ondernemers met groeiambities in contact brengt met potentiële investeerders; de adviseurs van The Harbour helpen je onderneming aan groeifinanciering. Op deze manier hebben de auteurs de voorbije jaren al honderden ondernemers ondersteund in hun zoektocht naar investeringen.
Bang voor de bank - alain praet, pascal paepen - paperback (9789463939249)
Owl press
Stevenen we af op een nieuwe bankencrisis? Het is best mogelijk. Kijk maar naar je spaarrekening. Dat je nauwelijks nog iets verdient aan je spaargeld is deel van een veel groter probleem. Terwijl je zou verwachten dat de banken vlot geld scheppen, staat hun klassieke verdienmodel onder druk. De centrale banken van Europa en de Verenigde Staten pompen miljarden in het systeem. Het zijn pogingen om de schuldencrisis op te lossen, maar helaas wordt de schuldenput daardoor alleen maar dieper. Wat is er toch aan de hand? Alain Praet en Pascal Paepen openen de deuren van de bankenwereld en laten ons mee binnen kijken. Heel concreet tonen ze hoe financiële instellingen ook jouw leven beïnvloeden en maken ze duidelijk dat abstracte financiële structuren en begrippen soms al te voelbare gevolgen hebben. Gelukkig hoef je dankzij dit boek niet meer bang te zijn voor de bank, of toch niet voor elke bank, want je zult eindelijk weten hoe banken werken en op welke manier ze hun geld verdienen.
Het familiebedrijf - johan lambrecht - paperback (9789463938693)
Owl press
Familiebedrijven intrigeren. Niet alleen op het kleine scherm, maar ook voor onderzoekers zijn familiebedrijven al decennialang een dankbaar onderwerp. Toch blijven er veel misvattingen over bestaan. Zo stond een familiaal karakter veertig jaar geleden gelijk aan onprofessionaliteit, terwijl familiebedrijven nu om hun langetermijngerichtheid, kennis en inzet geprezen worden. Maar klopt dat wel? Zijn familiebedrijven crisisbestendiger, degelijker, duurzamer? Of kan een emotionele band met het bedrijf ook schade berokkenen? In dit boek biedt professor Johan Lambrecht een nuchtere blik op familiebedrijven. Hij bespreekt hun troeven en kwetsbare plekken en laat zien hoe familiebedrijven hun sterktes kunnen behouden en hun zwaktes kunnen aanpakken. Dit alles wordt rijkelijk geïllustreerd met talrijke voorbeelden van Belgische en buitenlandse familiebedrijven. Eigenaars, bestuurders, leidinggevenden en adviseurs, ook van niet-familiebedrijven, zullen veel opsteken van dit unieke werk. Johan Lambrecht is doctor in de economische wetenschappen en hoogleraar aan KU Leuven (Campus Brussel), waar hij familiebedrijven, ondernemerschap en kmo-beleid, en economie doceert. Studenten verkozen hem al meermaals tot beste prof. Hij is auteur van meer dan driehonderd publicaties en heeft meer dan dertig jaar onderzoeks- en praktijkervaring met familiebedrijven.
De economische toekomst - martin hinoul - paperback (9789463710220)
Gompel & svacina
De belangrijkste grondstof voor de economie van de 21e eeuw is zonder meer kennis, die alleen maar exponentieel zal blijven toenemen. Deze kennis wordt opgebouwd aan topkennisinstellingen in kenniseconomieregio's, zoals Silicon Valley, Boston-regio, UK-Cambridge-regio. Eén van de belangrijkste regio's in Europa is ELAt, de as Eindhoven-Leuven-Aken. Deze nog jonge kenniseconomie wordt gedreven door een 150-tal mainstreambedrijven, gekenmerkt door uitstekende kennis, stevige omzetten en winsten en grote marktkapitalisaties. Ze stellen zeer veel mensen te werk over de hele wereld en worden geleid door uitmuntende managers. De GAFA-bedrijven - Google, Apple, Facebook, Amazon - gelden als voorbeeld. Nu zitten de mainstreambedrijven voornamelijk in de Verenigde Staten en gedeeltelijk in Europa, maar Aziatische landen als China en Zuid-Korea zullen steeds meer een eigen plaats opeisen. De zuurstof voor de groei van deze bedrijven zal geleverd worden door duizenden jonge, innovatieve ondernemers, die actief zijn in hernieuwbare energie, opslaan van energie, robotica, sensoren, medische technologie, e-health, Fintech,… Ook kleinere landen als België en Nederland kunnen hierin een belangrijke rol spelen, zo ze de uitdaging willen aangaan. Martin Hinoul behaalde een doctoraat en een postdoctoraat in de fysica en een postgraduaat bedrijfskunde aan de KU Leuven. Hij werkte bij Bell Telephone, waar hij nauw betrokken was bij de ontwikkeling van de digitale switch System 12 en bij de Bell-uitbouw in China. Hij was ook als technologisch attaché verbonden aan het Belgisch Consulaat-Generaal in Los Angeles en aan de Belgische Ambassade in Washington D.C. Daarna werd hij business development manager bij de KU Leuven Research & Development. Hij is nu zelfstandig adviseur voor overheden en bedrijven, met onder meer vele internationale lezingen aan universiteiten en wetenschappelijke instellingen. *** Recensie en interview in Trends, 14 juni 2018 'Een overtuigend beeld van hoe technologie en wetenschappelijk onderzoek tot economisch succes leiden.' *** Recensie C.M. Manni voor NBD Biblion, 26 september 2018 'De auteur - een vooraanstaand Vlaams wetenschapper en internationaal R&D-topadviseur van de Vlaamse regering - geeft een boeiend overzicht van de kennisinstellingen en -regio's 'all over the world': waar vinden we die door kenniseconomie gedreven regio's? … Zo krijgt de lezer een actueel wereldwijd overzicht met veel feiten, maar ook met inschattingen van de auteur. Een zeer lezenswaardig boek voor een breed publiek.'
Over leiderschap - jesse segers, koen marichal - paperback (9789464018912)
Pelckmans
Sommige boeken verengen leiderschap tot eenvoudige recepten. Ze gaan vaker over succes in het verleden dan over wat vandaag, in een andere context, behulpzaam is. Andere boeken beperken zich tot wat 'de wetenschap' bewezen heeft en worden een kleurloos stukje waarheid. Nog andere boeken maken leiderschap vaag en abstract. De ambitie van Over leiderschap. 19 inzichten is om recht te doen aan zowel waarheid als realiteit van leiderschap. De wetenschap heeft een en ander te vertellen over wat werkt en niet werkt. Elk inzicht in dit boek is wetenschappelijk onderbouwd. Dat is een goede start. Tezelfdertijd beoefenen leiders de kunst van het mogelijke, met de mensen die er zijn en in de gegeven omstandigheden. Hier schiet wetenschap vaak tekort. Bij elk inzicht komen leiders aan het woord, leggen we uit waarom het zo moeilijk om te zetten is in de praktijk en wat je vervolgens dan toch nog kan doen. Het is wat het is. De veelheid van inzichten nodigt uit tot mildheid. Neem vast wat helpt en loop niet vast in wat niet is. Koester een open idee over leiderschap, ook over dat van jezelf. Het gaat om wat jij wil waarmaken met mensen in jouw omgeving: what's your story? Koen Marichal is psycholoog, doceert en onderzoekt leiderschap aan Antwerp Management School en is gastdocent bij Sioo en Tias. Hij legt zich toe op de ondersteuning van schoolleiderschap in transitie. Jesse Segers is rector van Sioo, een interuniversitair centrum voor leiderschap, verander-, organisatie- en advieskunde in Nederland, en bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Exeter (VK). Hij helpt leiders en hun organisaties in hun ontwikkeling.
Sensitieve intelligentie - ann baeke - paperback (9789464019353)
Pelckmans
Laten we eerlijk zijn: op een mensgerichte manier strakke resultaten behalen, is voor veel ondernemers en senior levels een uitdaging. De ene verliest zich in zorg en empathie voor medewerkers, de ander houdt krampachtig vast aan cijfers. Beide situaties leiden tot twijfel, (toxische) spanning, weerstand en uitputting.
Hoe zou het zijn als je van sensitiviteit een competitief voordeel wist te maken? Als je het inzette als geheim wapen om anderen ownership te laten nemen? Hoeveel voldoening zou het geven als je erin slaagde om stakeholders betrouwbaar en zelfverzekerd mee te nemen in je verhaal? En als je organisaties met minder moeite naar duurzame resultaten kon leiden?
Reddingsboei voor wie te veel rekening houdt met anderen, zaken te persoonlijk neemt, voelen moeilijk kan vertalen in harde argumenten, zich laat overstemmen door de mening van anderen, te ver vooruitloopt of in andere sensitieve valkuilen trapt.
Ann Baeke heeft meer dan 20 jaar professionele managementen communicatie-ervaring. Met haar bedrijf Natural Leadership helpt ze bedrijfsleiders en managers om hun eigen natuurlijke leiderschapsstijl te ontwikkelen, van zelfbewustzijn tot zelfrealisatie.
Zuurstof voor het brein - gina peeters, isabelle hoebrechts - paperback (9789464019056)
Pelckmans
In de huidige wereld met heel wat systemische problemen hebben leiders een nieuw kompas nodig. Een kompas met een ander wereld- en mensbeeld en dus met een naald die niet langer enkel in de richting wijst van meer winst voor de aandeelhouders, maar ook in de richting van meer menselijkheid en meer maatschappelijke betrokkenheid. Hoe zorg je als leidinggevende voor positieve impact en meer betrokkenheid, en hoe stoom je medewerkers klaar om op hun beurt mensgericht financiële en maatschappelijke doelstellingen te verenigen en waar te maken? Positieve Intelligentie (PQ) is dé vaardigheid die het verschil zal maken. Leiders met een hoog PQ houden medewerkers aan boord, zijn een mentor en een inspirerend voorbeeld, en zorgen voor zingeving. Ze leiden teams en organisaties naar een hoger niveau. Ze dragen bij tot het werkgeluk van hun medewerkers. Gelukkige medewerkers zijn productiever en dat leidt tot betere financiële én maatschappelijke resultaten. In dit boek vind je alle ingrediënten en inzichten die bijdragen tot Positieve Intelligentie en hoe je die kan ontwikkelen. Leer je eigen saboteurs te herkennen en hoe je ermee kan omgaan. Word zo een leider die zijn of haar team of organisatie 'future fit' zal maken én zal bijdragen tot een betere wereld voor de komende generaties. Isabelle Hoebrechts is pionier in de wereld van wellbeing, employee journey en employer branding. Ze stond vele jaren aan het hoofd van het instituut voor Neurocognitivisme en is oprichtster van 361°, Creating Happy Employees. Ze zet zich al jaren in voor (meer) wellbeing en hr-strategieën in bedrijven. Gina Peeters is cognitieve gedragscoach, talent- en jobcoach, hartcoherentiecoach en stress- en burn-outbegeleider. Na een boeiende carrière in de mediawereld richtte Gina zich op een mensgerichte job als coach, trainer, keynote- en publieke spreker. Eerder schreven ze samen het boek Positieve intelligentie.
De man in de arena - dieter penninckx - paperback (9789464019346)
Pelckmans
'Eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat, zijn gezicht besmeurd met stof, zweet en bloed; (…) die fouten maakt en keer op keer tekortschiet, omdat dat nu eenmaal onvermijdelijk is; die desondanks toch probeert iets te bereiken; (…) die, als het meezit, uiteindelijk de triomf van een grootse verrichting proeft, en die, als het tegenzit en hij faalt, in elk geval grote moed heeft getoond', luidt een bekende speech van Theodore Roosevelt.
Met die woorden in gedachten brengt Dieter Penninckx anekdotes, overpeinzingen en levenslessen die laveren van de schoolbanken, over de scouts, naar zijn bedrijven en het voetbal. De verhalen geven een eerlijke inkijk in het leven van een ondernemer die hoog vloog, diep viel en weer rechtstond. Ze tonen zijn trofeeën én zijn littekens. Zo willen ze andere starters en ondernemers in de arena de goesting geven om door te zetten, maar ook moed en troost bieden wanneer het fout gaat.
De man in de arena neemt de lezer mee naar de essentie van ondernemerschap. Het is ondernemerschap op zijn kwetsbaarst. Want ondernemer ben je in hart en nieren, zowel in goede als in kwade tijden.
Dieter Penninckx is ingenieur, familie- en voetbalman, scout voor het leven, maar bovenal ondernemer. Als medeoprichter van modeen lifestylegroep FNG (dat piekte tot ca. € 800 miljoen omzet met merken als Fred&Ginger, Brantano, Claudia Sträter en het Zweedse Ellos) was hij een van Vlaanderens meestbelovende ondernemers. Tot mei 2020 was hij CEO van de groep. Dieter was ook 5 jaar lang de hoofdaandeelhouder van KV Mechelen.