Komt een man bij de gemeente - arie teeuw - hardcover (9789492394125)
202publishers
Het geheim van succesvol bezuinigen Komt een man bij de gemeente en zegt: “De kinderboerderij gaat nooit dicht”. Een forse, krachtige man met blije grijze krullen stapte het stadhuis van Burgerstad binnen. Drie maanden later trekt hij de deur achter zich dicht, nadat hij voor 7 miljoen aan haalbare bezuinigingen op tafel heeft gelegd. De gemeenteraad zal daar 5 miljoen euro uit kiezen. Die man is bezuinigingsstrateeg Arie Teeuw. Hij heeft afgelopen jaren meer dan veertig gemeenten helpen bezuinigen, voor samen in totaal ruim 150 miljoen euro. In alle gevallen haalbare bezuinigingen met minstens de omvang van het met het gemeentebestuur afgesproken bedrag. In dit boek onthult hij het geheim achter zijn succes. En ja, die kinderboerderij gaat nooit dicht. Er is geen raadslid dat het politieke besluit durft te nemen die niet meer te subsidiëren.
Scenarioplanning in de praktijk - jeroen toet, michiel de vries - paperback (9789492790408)
Nubiz
Meer dan ooit is de wereld turbulent en onvoorspelbaar. Traditionele planningsmethoden, zoals prognoses en businesscases, schieten daarom vaak tekort. Maar hoe maak je als organisatie dan robuuste keuzes voor de langere termijn? Scenarioplanning biedt uitkomst! Met scenario's bedenk je de verschillende toekomsten die op basis van onzekerheden kunnen ontstaan. Organisaties gebruiken scenarioplanning om de toekomst te leren kennen en te anticiperen op verandering. Goede scenario's leggen een basis voor innovatie, strategieontwikkeling en risicomanagement. Wanneer je met scenarioplanning aan de slag wilt gaan, is dit boek een onmisbare handleiding. Het boek bevat een praktisch vijfstappenplan, handige workshopformats (inclusief templates) en gerichte adviezen om van jouw project een succes te maken. Alle stappen worden duidelijk toegelicht aan de hand van een aansprekend praktijkvoorbeeld. Over de auteurs: Michiel de Vries is adviseur, auteur en docent. Vanuit Jester Strategy adviseert hij organisaties op het vlak van strategievorming. Hij gebruikt scenario's om organisaties voor te bereiden op de toekomst en tot robuuste keuzes te bewegen. Hij schreef eerder verschillende andere boeken, waaronder 'Klaar voor de toekomst'. Jeroen Toet is adviseur bij Jester Strategy en expert op het gebied van scenarioplanning. De afgelopen vijftien jaar heeft hij talloze binnen- en buitenlandse scenarioprojecten uitgevoerd, in zowel de publieke als de private sector. Daarnaast is hij gastdocent aan de Rotterdam School of Management.
The future of shopping - jorg snoeck, pauline neerman - hardcover (9789492873064)
Van duuren management
De bekroonde retailgids The future of shopping: where everyone is a retailer is, na gevierde uitgaves in het Frans, Engels en Chinees, terug met een volledig nieuwe editie The Future of shopping: re-set re-made re-tail.
Een pandemie, wereldwijde digitale disruptie en een grondstoffenrace hebben het winkellandschap danig hertekend. De globalisering laat zich van een onverwachte kant zien. We zitten midden in een wereldwijde transformatie, waarbij machines slimmer worden dan mensen, de wereldbevolking samen met de CO2-uitstoot stijgt en een handvol megaconcerns de macht naar zich toe trekt. Wat kunnen merken en handelaars doen om te overleven? Die vraag is urgenter dan ooit.
Voor de oorspronkelijke versie van dit boek ontvingen de auteurs de prijs van Managementboek van het Jaar 2018. De jury schreef: 'sHet fijne van een managementboek dat voor een breed publiek interessant is, is de schrijfstijl. Ook daaraan hebben de auteurs gedacht en zij zorgden voor een vlot leesbaar boek. Je wilt het bijna niet wegleggen en laat je met plezier meeslepen van hoofdstuk naar hoofdstuk.'s
Ogsm in de praktijk - bas schulten, remco bakker - paperback (9789492790392)
Nubiz
De meeste plannen zijn te dik en te vaag en ontberen draagvlak - ze stranden al tijdens de uitvoering. Met OGSM maak je een overzichtelijk plan op één pagina. Dan zie je in één oogopslag wat je wilt bereiken, welke keuzes je maakt, hoe je onderweg de voortgang bewaakt en welke acties je moet uitvoeren. Je krijgt weer grip op je plan en de resultaten. OGSM is simpel, maar niet eenvoudig. Daarom introduceert dit boek een praktische aanpak om in 4 stappen een OGSM te creëren, een levend plan dat je onderweg systematisch kunt bijstellen. Het boek beantwoordt gangbare praktijkvragen en bevat veel slimme tips en voorbeelden. OGSM is geschikt voor allerlei soorten plannen in kleine en grote organisaties, maar ook voor persoonlijke ambities. Je leest meer over de verschillende rollen en verantwoordelijkheden in een OGSM-team en de samenhang met eventuele andere OGSM's in de organisatie. Talloze organisaties werken al jarenlang succesvol met OGSM, waaronder Procter & Gamble, Mars, Bol.com, KPN en Coca-Cola. Houd je van wollig taalgebruik en durf je niet te kiezen, dan is dit boek niet voor jou. Maar wil je voortaan een scherp plan met meer impact en minder gedoe? Start dan met lezen en ga snel aan de slag! Over de auteurs: Remco Bakker helpt als consultant al meer dan 15 jaar ondernemers en organisaties bij het maken en uitvoeren van strategische plannen. Hij geeft leiding aan de ontwikkeling van een online OGSM-platform en is medeoprichter van OGSM Leaders en Toolsfactory. Bas Schulten is een bevlogen strateeg en ervaren organisatieadviseur. Zijn passie ligt op het snijvlak van strategieontwikkeling en -implementatie. Als partner bij Jester Strategy heeft hij de OGSM-methodiek in vele tientallen projecten met organisaties verfijnd en geoptimaliseerd.
Een zaak jezelf - ellen de lange-ros - paperback (9789492967015)
Faxion
Wat doe je als je gevoel iets anders zegt dan je verstand? Of als je gevoel je dingen laat doen die zakelijk totaal niet relevant zijn? Hoe vind je je eigen pad in je werk, en maak je van je werk jouw zaak? Anna, Joris, Orlando en David zijn vrienden en professionals met een belangrijke uitdaging in hun werk. Anna wil niet meer werken voor grote saaie opdrachtgevers. Joris krijgt als lid van de raad van bestuur een vertrouwelijk document onder ogen dat de toekomst van een strategisch project in gevaar brengt. En Orlando, de creatieve hoedenmaker en kledingontwerper, volgt zijn inspiratie maar daar kan hij zakelijk helemaal niets mee. De vrienden besluiten om zelf én samen deze uitdagingen aan te gaan, zonder hulp van goeroes. Het meeslepende verhaal wordt afgewisseld met concrete opdrachten voor je eigen werk en bevat belangrijke lessen voor alle professionals. Of je nou werkt in loondienst, een leidinggevende functie hebt, of je eigen bedrijf runt: jouw werk vraagt om jouw inbreng. Een zaak van jezelf is het vijfde deel in de zaak-van-serie. Elk boek kan zelfstandig worden gelezen. Alle voorgaande delen uit de serie bereikten de top-100 van bestverkochte boeken bij managementboek.nl. De boeken zijn verkrijgbaar via elke Nederlandse boekhandel, bol.com en op de Kindle van Amazon. Dr. Ir. Ellen de Lange-Ros is auteur en businesscoach. Ze promoveerde aan de Technische Universiteit Twente en werkte in verschillende functies bij KPN. Sinds 2006 heeft ze haar eigen bedrijf, ze helpt professionals meer te bereiken met zacht werken. Op haar websites geeft ze hierover gratis tips: www.faxion.nl en www.zachtwerken.nl.
Professioneel beïnvloeden van gedrag - jan de vuijst - paperback (9789055163526)
Concept uitgeefgroep
In dit boek staat de praktijk centraal van professionals die het gedrag van mensen in organisaties respectvol willen beïnvloeden. Professionals zijn er in vele maten en soorten, en in de loop van de jaren zijn de taken en rollen van diverse professionals deels ineen gevloeid. Leidinggevenden die coach-opleidingen volgen, scrum masters die adviesmodellen volgen, adviseurs die mandaat krijgen als interimmanager, coördinatoren, counsellors, executive coaches, mentoren, product owners, facilitatoren - er lijkt geen eind te komen aan de mogelijke benamingen van professionals die allemaal één ding gemeen hebben: zij proberen in organisaties veranderingen teweeg te brengen door beïnvloeding van gedrag. Gedrag van individuen, van groepen, van teams, van afdelingen en hele organisaties, maar ook van klanten, van netwerken, van systemen, en daarnaast, vaak, van zichzelf. De opbouw van dit boek is gestructureerd en overzichtelijk. Allereerst wordt de positie en de rol van de professional behandeld. Vervolgens geeft het boek inzicht in gedrag en hoe de professional hiermee kan omgaan. Aparte hoofdstukken zijn gewijd aan weerstand en leiderschap, en aan moderne technieken als geleide zelfreflectie en business story telling. Omdat iedere professional te maken heeft met veranderingen komen het aanpakken van een verandertraject en de verschillende fases daarin uitgebreid aan de orde. Het belang van zelfreflectie loopt als een rode draad door dit boek. Daarvoor wordt een breed scala aan bekende en bewezen modellen en technieken aangeboden, met een praktische uitleg en oefenmateriaal om deze zelf te kunnen gebruiken. Dit boek behandelt theoretische concepten en verwijst naar wetenschappelijke literatuur, maar de praktijk staat voorop, en wordt geïllustreerd met vele voorbeelden van avonturen die professionals in organisaties zoal kunnen meemaken. Dit boek is een revisie van het boek Professioneel adviseren, uit 2014. Het is gemoderniseerd, van recente literatuur en een aantal nieuwe technieken en teksten voorzien, maar de hoofdstukindeling is grotendeels bewaard gebleven. Het boek is geschreven voor alle professionals die dag in dag uit in velerlei vormen van organisaties aan het werk zijn met menselijk gedrag.