Studeren met succes voor studenten - paul a. kirschner, tim surma, tine hoof - paperback (9789077866733)
Ten brink uitgevers
Studeren met succes kwam tot stand met de steun van het voorgezet algemeen volwassenenon- derwijs (vavo) en vormt samen met het boek (Leer studenten) studeren met succes een tweeluik. Over het vavo Het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs biedt jongvolwassenen de kans om diploma's en/of certificaten te halen op mavo-, havo- of vwo-niveau. Het vavo kent een breed aanbod aan onderwijstrajecten en biedt veel ondersteuningsmogelijkheden waarbij aandacht voor de student vooropstaat. Hierdoor voelen studenten zich gekend en gezien binnen het vavo. Over het auteurstrio De drie auteurs van dit boek combineren de wetenschap van het leren en studeren met de klaspraktijk. Alles samen zijn ze goed voor meer dan 15.000 lesuren voor de klas en meer dan 500 wetenschappelijke publicaties. Tine Hoof heeft twaalf jaar ervaring als leerkracht en studiecoach in het secundair en hoger onderwijs. Bij het ExpertiseCentrum voor Effectief Leren, ExCEL, van Thomas More-hogeschool, coördineert ze projecten en professionaliseringstrajecten rond effectieve studeerstrategieën. Tim Surma is research manager van het ExCEL. Hij kan putten uit 20 jaar ervaring in het les- geven in het secundair onderwijs, aan de lerarenopleiding en in de masteropleiding Onderwijs- wetenschappen. Hij doet promotieonderzoek omtrent effectieve leer- en instructiestrategieën en is auteur van het boek Wijze Lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Hij is een veelgevraagd spreker in België en Nederland rond effectieve instructie- en leerstrategieën. Prof. dr. Paul A. Kirschner, dr.h.c. is emeritus hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit (Nederland) en doctor honoris causa (eredoctor) aan de Universiteit van Oulu (Finland). Paul is ook research fellow van de American Educational Research Association, de International Society of the Learning Sciences en het Netherlands Institute for Advanced Studies in the Social Sciences and Humanities. Hij is een internationaal erkend expert in zijn vakgebied en is gastprofessor aan Thomas More-hogeschool in België. Paul is ook co-auteur van Wijze Lessen.
Eerste deel (les 1 t/m 18) van de leermethode Fortuna, bestemd voor de onderbouw.
De belangrijkste punten van de herziening van deel 1 zijn de volgende:
-Het tempo waarin de grammatica wordt aangeboden wordt enigszins
versneld.
-Er worden iets minder teksten aangeboden, wat het tempo bevordert.[br]
- Teksten die door hun onderwerp (bijv. Lucretia) minder geschikt zijn voor
jonge leerlingen of door de verhaallijn langdradig werden gevonden zijn
geschrapt. Er zijn tevens enkele nieuwe teksten geschreven.
-Teksten die moeilijk worden gevonden zijn aangepast
-Op verzoek van vele docenten is het dagelijks leven meer door het boek verspreid.
-De historische lijn blijft gehandhaafd, maar er wordt minder aandacht
besteed aan de Etrusken en de militaire geschiedenis
-Naast de gebruikelijke taaloefeningen worden ook andersoortige oefeningen
aangeboden. Vragen over de inhoud van de tekst en de grammatica van de tekst worden gesplitst.
De nieuwe, [u]herziene[/u] druk is half augustus 2005 verschenen. [br][br] [b]Werkboek[/b][br] Het werkboek bevat: - Grammaticale oefeningen. - Vragen en opdrachten over de Nederlandse teksten en de illustraties. - Extra Latijnse teksten. - Woorden per les. - Grammaticale overzichten en extra illustraties. De leerling wordt getraind in lees- en vertaalstrategieen, begripsvragen en het herhalen van de woorden.
Directeur of rector van een middelbare school zijn: niet eenvoudig, maar wel heel boeiend. Een goede schoolleider is er voor alle betrokken, zowel in de school als in de directe omgeving daarvan. Het beroep heeft vele kanten en er zijn veel manieren waarop de schoolleider met leraren, ouders en leerlingen in de school om kan gaan. Het doel? Niet alleen een gezonde school neerzetten, maar ook met veel plezier aan het roer kunnen staan van deze organisatie. Door te zorgen voor een gezonde wisselwerking tussen alle betrokkenen, een prettige schoolomgeving en inzicht in de mogelijkheden en invloed van een schoolleider, is de kans op slagen van deze missie het grootst. Rector biedt een goede handleiding om het werk van een beginnende én gevorderde schoolleider in goede banen te leiden. Het bevat geen gezwollen managementjargon, maar een eerlijke inkijk in de dagelijkse praktijk van een rector met hier en daar een vleugje humor. Ook in andere beroepsgroepen zijn de veelbesproken aspecten over dienend leiderschap goed toepasbaar. Roel Schoonveld was vele jaren rector van Het Amsterdams Lyceum en heeft daarna als interim schoolleider van andere scholen gefunctioneerd. Zijn specialisme is het leiden en ondersteunen van directeuren of rectoren waarvan het voortbestaan van hun scholen in gevaar is. Daarnaast heeft hij zich verdiept in de oorzaken van het vaak onvrijwillig vertrek van schoolleiders. Roel Schoonveld biedt op basis van zijn jarenlange ervaring praktisch advies om schoolleiders meer ruggensteun te bieden bij de boeiende en veeleisende taken waarvoor ze staan.
De verbindende schoolleider - joanne quinn, michael fullan - hardcover (9789079336197)
Uitgeverij omjs bv
Complexe tijden vragen om heldere oplossingen. Als een veelheid aan initiatieven en versnipperde (deel)oplossingen de verwezenlijking van de meest effectieve plannen tegenhouden, dan is het tijd om op een andere manier te gaan leiden. Maar hoe kun je succesvolle en duurzame verandering tot stand brengen? De oplossing ligt in het Coherentie-raamwerk, een dynamische, aanpasbare routekaart, die uit vier essentiële onderdelen bestaat: - focussen in de goede richting om een collectief doel te bereiken - samenwerkingsculturen creëren en individuele rollen en teamrollen verduidelijken - verdiepend leren om verbeteringen te versnellen en innovatie te cultiveren - verzekeren van verantwoordelijkheid van binnenuit De verbindende schoolleider voorziet in de inzichten en middelen om effectief leiderschap aan te zwengelen.
Tadjwiedregels is een boek voor alle beginners om de vele verschillende klankvormen in de Arabische taal en de articulatieplaatsen te leren. In dit boek is getracht de Tadjwiedregels uit te leggen, in de hoop dat dit boek voor de Nederlandstaligen een alternatief biedt om woorden in het Arabisch zo goed mogelijk te kunnen reciteren. By Azzedine Karrat - Oem Moedjahid
Waarom waarderen? Waarom zou je als manager of als medewerker in een bedrijf de moeite nemen om positief, waarderend naar de organisatie en naar de mensen om je heen te kijken? Waarderend organiseren (appreciative inquiry) gaat verder dan alleen jezelf of een ander een plezier willen doen. Het gaat niet om de ontkenning van tekortkomingen, omdat je niet eerlijk naar problemen zou willen kijken... Het gaat erom dat je voor de voortgang, de ontwikkeling en vernieuwing van je bedrijf een aanpak kiest die écht werkt. Een aanpak die zo goed werkt omdat hij optimaal aansluit bij de manier waarop individuele en groepen mensen functioneren. Appreciative Inquiry Wat is appreciative inquiry? In goed Nederlands vertaald praten we over waarderend onderzoeken. Het is een zienswijze en een methode om mensen actief te laten deelnemen aan het samen onderzoeken van praktijksituaties en verandermogelijkheden. De benaderingvan Appreciative Inquiry is positief waarderend met aandacht voor wat werkt en wat door mensen wordt gewaardeerd. Met appreciative inquiry doorloop je een proces waarbij je samen met anderen op een open en onderzoekende manier een thema, onderwerp of situatie onderzoekt. Daarbij focus je op wat er werkt, wat mensen belangrijk vinden en wat door hen wordt gewaardeerd. Je ontwikkelt een toekomstvisie waarin groei, verandering en verbetering besloten liggen en formuleert acties om deze toekomstvisie te realiseren. Wat maakt Appreciative Inquiry zo krachtig en populair in de praktijk? * De principes en de methode zijn simpel te begrijpen en door iedereen toe te passen; * Het proces van Appreciative Inquiry spreekt meerdere kwaliteiten in mensen aan: participeren, samenwerken, verbeelden, denken en doen; * Appreciative Inquiry richt zich op hoop en perspectief voor de toekomst en niet op problemen in het nu; * De aanpak genereert in korte tijd veel enthousiasme en energie in (groepen) mensen en stimuleert hen in actie te komen en verantwoordelijkheid te nemen voor wat ze belangrijk vinden. Iedereen kan op een waarderende manier situaties onderzoeken, alleen of met anderen. Appreciative Inquiry wordt op vele terreinen en onderwerpen toegepast en er komen dagelijks nieuwe bij. Om er enkele te noemen: verandermanagement, wijkvernieuwing, coaching en counseling, onderwijs, ontwikkelingswerk, auditing, kwaliteit, strategieontwikkeling, leiderschap, kerk en samenleving, innovatie en gezondheid. Handboek Appreciative Inquiry In 2009 kwam het boek Waarderend Organiseren (Robbert Masselink en Rombout van den Nieuwenhuis) uit, een boek dat momenteel wordt beschouwd als het standaardwerk over Appreciative Inquiry. De theorie van Appreciative Inquiry wordt er uitgelegd, en ook worden er veel praktijk-ervaringen met appreciative inquiry in beschreven. Twee jaar later verscheen het Waarderend Werkboek, (Robbert Masselink en Jelmer IJbema) waarin veel oefeningen staan die tijdens het Appreciative Inquiry-proces kunnen worden gebruikt. In december 2013 is daar het vervolg op Waarderend Organiseren en het Waarderend Werkboek: het Handboek Appreciative Inquiry. Vol met nieuwe, actuele praktijkverhalen over de toepassing van Appreciative Inquiry, opgetekend door AI-specialisten uit veel verschillende werkvelden. Robbert Masselink nam opnieuw het hoofdredacteurschap voor zijn rekening, samen met Joep de Jong.
Het klimaat is hot, of in ieder geval de meningsverschillen over klimaatverandering. Toch zien we dat er van een open discussie nauwelijks meer sprake is. De aanhangers van het idee dat het klimaat verandert door toedoen van menselijk handelen, zijn veelal verzand geraakt in de stelling dat 'shet gewoon zo is's, en dat discussie hierover dus niet meer mogelijk is. Het 'sklimaatdenken's is voor hen een soort religie geworden: wie niet gelooft, is een ketter. Dit boekje is niet bedoeld om mensen tegen elkaar op te zetten, maar om de discussie open te houden en geeft op 25 veelgehoorde stellingen van klimaatfanatici een steekhoudend tegenargument. Om te voorkomen dat we als samenleving in paniek honderden miljarden gaan uitgeven aan maatregelen die achteraf gezien wellicht niet noodzakelijk waren of hun doel volledig voorbij zijn geschoten, is het goed om vooral naar elkaar te blijven luisteren. Ook als de boodschap van de ander je niet bevalt.
Dit boek is voor iedereen die, nu of later, te maken krijgt met digitalisatie in een werkomgeving. Oftewel iedereen, omdat in meer of mindere mate iedere organisatie met digitalisatie te maken krijgt. Dit gaat zo ver dat door digitalisatie banen of zelfs complete functies verdwijnen. Al in 2020 voorspelde het World Economic Forum dat bijna 40% van de banen binnen vijf jaar zou kunnen verdwijnen door digitalisatie. Er wordt daarom ook vol ingezet op het zogeheten “reskillen” van mensen. Mensen die nu werken in banen die gaan verdwijnen moeten worden omgeschoold om aan de slag te gaan in functies die opkomen vanwege de steeds verdergaande digitalisatie. Het boek is opgebouwd uit vier delen: digitalisatie, technologische mogelijkheden, tech gebieden en digitalisatie in de praktijk. Het eerste deel gaat over het concept digitalisatie, digitale transformatie en digitale strategie. De technologie die kan worden ingezet bij digitalisatie, zoals blockchain, AI en IoT, is het thema van het tweede deel. De toepassing van digitalisatie in verschillende bedrijfstakken heeft geleid tot een stroom aan zogeheten tech gebieden die in het derde deel aan bod komen. Het laatste deel gaat in op de digitalisatie praktijk met onderwerpen als digitale business modellen, digitalisatie projecten, security, privacy en ethiek. Paul Aertsen en Wanda Saabeel zijn onderzoekers, docenten en auteurs op het gebied van ICT en de volgende stap van verdergaande digitalisatie. Daarnaast zijn ze betrokken bij Europese projecten die moeten zorgen voor voldoende, goed opgeleide mensen om de digitale transformatie binnen organisaties in goede banen te leiden. Ze hebben in de praktijk gezien dat studenten, maar zeker ook managers, in alle vakgebieden en sectoren te weinig kennis hebben over de impact van digitalisatie nu en in de nabije toekomst. Met dit boek willen ze dat veranderen.
Antropologie van de architectuur - jan bleyen - paperback (9789464671667)
Acco belgië
Antropologie van de architectuur, een taalgids biedt aan de hand van begrippen uit de sociale wetenschappen houvast aan al wie te maken krijgt met de gebouwde omgeving, niet het minst als ontwerper. De taal van antropologen-met woorden als agency, identiteit, ritueel of traditie-biedt verrassend veel inspiratie om scherper en bewuster na te denken over de vele, diverse manieren waarop we architectuur ervaren. Zo wapenen de concepten in dit boekje, vergezeld van beschouwingen en concrete voorbeelden, jou in de praktijk om relevant en op mensenmaat werk te leveren. De antropologische taal kan je immers helpen oog te hebben voor de minder zichtbare kant van architectuur: voor het landschap van betekenissen, verhalen en praktijken.
De fiscale procedure - jef van ayndhoven, mark delanote, sylvie de raedt - paperback (9789464759242)
Owl press
Dit boek biedt een uitgebreid overzicht van de fiscale procedure in België. In de eerste hoofdstukken bakenen de auteurs de procedure af, behandelen ze de normeringsbevoegdheid en duiden ze begrippen zoals aanslagjaar en belastbaar feit. Ook de algemene beginselen, waaronder grondrechten en beginselen van behoorlijk bestuur, komen aan bod. Daarna gaan de auteurs dieper in op de aangifte, waarbij ze het niet alleen hebben over de algemene reden voor het indienen van een aangifte, maar over ook het belang ervan in de strijd tegen fraude en belastingontwijking. Aan de controle wordt een volgend hoofdstuk gewijd, met onder andere een bespreking van onderzoeksbevoegdheden, onderzoekstermijnen en enkele bijzondere onderzoeksbevoegdheden. En als het tot een fiscale zaak komt, is bewijs onontbeerlijk: onderwerpen als bewijslastverdeling, bewijsmiddelen en enkele bijzondere bewijsmiddelen komen hier aan bod. Ten slotte wordt de vestiging van de aanslag behandeld, met een algemene duiding van het formaliseren en bespreking van bijzondere gevallen. Bij elk hoofdstuk wordt een overzichtelijke tabel gegeven met verwijzing naar de juridische bronnen per soort belasting en linken naar de websites van de bevoegde overheden voor nadere praktische informatie. Het boek biedt een brede kijk op de wijze waarop fiscale procedures verlopen, zonder exhaustief te zijn. De fiscale procedure is geschikt voor zowel studenten als voor professionals.
Sleutelboek netwerktechniek (b&w) - marc goris - paperback (9789464856637)
Maak je eigen onderwijsboek
Dit cursusboek werd ontwikkeld voor gebruik in de studierichting Datacommunicatie en Netwerkinstallaties in alle schoolnetten van het Vlaamse secundair onderwijs. Toch vindt dit boek een veel ruimere verspreiding: het sluit immers ook perfect aan bij het programma van bepaalde opleidingsonderdelen in sommige opleidingen het volwassenenonderwijs. Ook in Nederland vindt dit boek zijn weg in het MBO-onderwijs. Dit boek behandelt de technische aspecten van computernetwerken. Alles werd in een zo eenvoudig mogelijke taal geschreven en vaktermen worden uitvoerig verklaard. Dit boek heet niet zomaar “Sleutelboek”. Die naam betekent echt wel iets. Enerzijds vormt dit boek voor studenten en hobbyisten de sleutel tot meer inzicht in de bouw en de werking van computernetwerken. Ze veronderstelt geen voorkennis - dit in tegenstelling tot veel gespecialiseerde werken. Dat betekent ook dat nergens in het boek onnodig gedetailleerd op theoretische details wordt ingegaan. In zijn tweede betekenis verwijst het begrip “Sleutelboek” naar praktijkwerk. Er is uitgebreide aandacht voor praktijkoefeningen waarbij er daadwerkelijk gesleuteld zal worden aan computernetwerken.
Geïntegreerde veiligheid in de 21° eeuw. - robert verhulst - paperback (9789464657678)
Brave new books
Een nieuw of een modernisering van Uw elektronische beveiliging vraagt een studie van huidige risico's en aanwending van hedendaagse technologie in de uitwerking. Nieuwe methodes en systeem architectuur maken het mogelijk schade te vermijden of te beperken en efficiëntie van veiligheidspersoneel drastisch te verhogen. Maak zelf Uw analyse vraag indien nodig consultatie maar laat Uw installateur niet installeren wat hij het liefst installeert. Gebruik een “Operating Technology” model en maak het onderscheid met Uw IT infrastructuur. Een veiligheidssysteem is trouwens niets anders dan een industrieel proces die door bevoegd personeel behandeld wordt. Op deze wijze wordt een fundamentele stap gezet naar conformiteit met GDPR regeling. Uitgave revisie 14.0 November 2020
Mainport Rotterdam is met afstand de grootste haven van Europa. Jaarlijks worden vele miljoenen containers overgeslagen. Deze positie wordt door velen geaccepteerd als een gegeven. Maar is dat terecht? Rotterdamse Containerkopstukken geeft een uniek kijkje in de opkomst van de containerlogistiek in de Maasstad. Dit aan de hand van een aantal interessante portretten. Deze veertien personen hebben in de afgelopen jaren een beslissende rol gespeeld in het behouden van de marktleidende positie. rotterdamsecontainerkopstukken.nl
"Het achterland van Rotterdam staat onder druk." Met die kop kwam het proefschrift van Klara Paardenkooper in de zomer van 2014 in veel landelijke media. Teureka! is een vertaling van dit proefschrift én een visie op de toekomst. In het eerste deel krijgt u een scherp beeld van de Rotterdamse haven en het achterland. Het omschrijft de opkomst van de zeecontainer, de ontwikkeling van de transportmodaliteiten en de Rotterdamse achterlandstromen. In deel twee geven boegbeelden, waaronder Erich Staake, Emile Hoogsteden en Ronald Lugthart, hun visie op het veranderde achterland én de toekomst van de Rotterdamse haven. Klara Paardenkooper is docent en onderzoeker aan de Rotterdam Mainport University. In 2014 promoveerde ze op het proefschrift: 'sThe Port of Rotterdam and the maritime container The Rise and fall of Rotterdam'ss hinterland (1966-2010)'s. Teureka! wordt ingeleid met een voorwoord van Hein A.M. Klemann, hoogleraar Sociale en Economische Geschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Dit tafel oefenboek bestaat uit talrijke oefeningen om samen met jouw kind de tafels prima onder de knie te krijgen.
In het eerste deel van het oefenboek starten we met het kort schetsen wat een tafel precies is. Het is namelijk belangrijk voor jouw kind om te weten hoe die tafel nu precies in elkaar zit. Daarna kan je de oefeningen vinden, we starten met de tafels van 2, 5 en 10. Vervolgens vind je de oefeningen van de tafels 3, 4, 6, 7, 8 en 9.
Dit komt overeen met de aanbreng van de tafels in het schoolgebeuren.
Wij kozen om een zeer gevarieerd aanbod te geven van oefeningen.
Je kan er volgende zaken terugvinden:
● 100-veld
● Getallenlijnen
● Snelrekenen
● Pijloefeningen
● Enz.
Wij wensen jou veel succes!
Dis-functioneel is het ervaringsverhaal van een vrouw die al jaren een trauma met zich meedraagt en als veertiger voor het eerst met wanen te kampen heeft. In dit beklemmende boek deelt de auteur haar ervaringen met die wanen; vanaf de trigger tot het volledig ontsporen: dé psychose. Daarnaast geeft ze de lezer een kijkje in het hoofd van iemand met DIS (dissociatieve identiteitsstoornis). Deze ervaringen maken van Dis-functioneel een ontluisterende belevenis waarbij je als lezer bijna mee verdrinkt in de (waan)zin.