Menselijke vrijheid en spirituele wetmatigheid - rob gruben - paperback (9789492326720)
Nearchus
Wie zich met geesteswetenschap bezighoudt stuit onvermijdelijk al vanaf het prilste begin op de begrippen VRIJHEID en LIEFDE. Samen met WAARHEID zijn het de drie meest misbruikte woorden in onze samenleving. In dit boek wordt duidelijk gemaakt waarom de juiste ontwikkeling van vrijheid en liefde essentieel is voor zowel de mens als alle engelenhiërarchieën boven hem. Getoond wordt hoe de wetmatigheden die in de geestelijke wereld heersen langzamerhand, door toedoen van de spiritueel strevende mens, worden vervangen door met individuele Ik-kracht doordrongen vrijheid en liefde. Alleen op die wijze kunnen mens en complete engelenhiërarchie zich opwerken tot de nagestreefde Godgelijkheid. De wetmatigheden die thans heersen in de geestelijke wereld en die ten dele ook het karma van de mens bestemmen, zijn dus niet eeuwigdurend. Dit boek doet verslag van deze beide aspecten, van de wetmatigheden die thans heersen in de geestelijke wereld, én van de elementen van vrijheid en liefde die de mens daarin binnenbrengt. De diversiteit van de verschillende hoofdstukken laat zien dat dit proces zich over werkelijk alle aspecten van het aardse en geestelijke leven uitstrekt.
Natuurkind - nesibe balta - paperback (9789402178371)
Brave new books
Elk kind wilt leren. Dat is de basis van de leermethode Natuurkind. Natuurkind werkt voor elk kind, maar richt zich voornamelijk op kinderen die hun draai niet vinden in het huidig onderwijsaanbod. Waarom willen deze kinderen niet leren en hoe kunnen we ze motiveren zodat ze hun volle potentieel bereiken? Dit boek is een verkennend werk dat een beeld schetst van de methode en de voorwaarden. Het wordt aangevuld met themaboekjes. Actuele informatie vindt u op www.natuurkind.org www.NesibeBalta.be
Theory of mind - anke van der meijde, evelie wesselink - paperback (9789492398529)
Acco nederland
Door verminderd 'incidenteel leren' missen dove en slechthorende kinderen sociale leermomenten, die bijdragen aan de ontwikkeling van een Theory of Mind. Dat maakt het voor hen moeilijker om zich te verplaatsen in gevoelens, gedachten en intenties van de ander. Een vertraging in Theory of Mind-vaardigheden is van invloed op de sociaalemotionele ontwikkeling van kinderen. In de leeftijd waarop zij naar de basisschool gaan, wordt hier toenemend een beroep op gedaan. Denk aan het aangaan en onderhouden van vriendschappen, het samenspelen en samenwerken. Vroegtijdige begeleiding en interventie kan de kans op problemen in de toekomst verkleinen. Het is dus van groot belang om kinderen met een auditieve beperking al op jonge leeftijd te ondersteunen in de ontwikkeling van de ToM-vaardigheden. Dit boek bevat een ToMmie-training voor kinderen met een auditieve beperking in de leeftijdscategorie van de groepen 3, 4 en 5 in het primair onderwijs. Het biedt een kinderprogramma en parallel hieraan een ouderprogramma. De training richt zich op het vergroten van het inzicht in jezelf en in de ander. Daardoor begrijp je gevoelens, gedachten en intenties van anderen beter. Het kinderprogramma bevat per bijeenkomst een grote variatie aan speelse en aansprekende oefeningen. In het ouderprogramma leren ouders op welke manier zij hun kind in de dagelijkse situatie gericht kunnen ondersteunen. Thema's en activiteiten van het kinder- en ouderprogramma zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd. Dat bevordert de transfer naar de dagelijkse situatie.
Plezante, pakkende, prachtige teksten uit het oude griekenland - ls coronalis - paperback (9789402182736)
Brave new books
In dit boekje komen een aantal Griekse schrijvers voorbij, elk met hun eigen stijl en hun eigen verhaal. Vertalen is verraden. Om die reden wordt vooraf de Griekse versie gegeven en dan de Nederlandse vertaling. Op die manier kan de liefhebber onder u zijn of haar Grieks nog wat bijschaven of hij of zij kan de vertaler verguizen.
Aspecten van ruimtelijke grammatica - dhara de nobel, heleen bos - paperback (9789492333421)
Tricht, uitgeverij van
Met een ten geleide van Roland Pfau, universitair hoofddocent Gebarentaalwetenschap verbonden aan de vakgroep Taalwetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Roland Pfau doet onderzoek naar de grammatica van gebarentalen. In dit boek gaan Bos en De Nobel in op de ruimtelijke modificatie van werkwoordgebaren in de Nederlandse Gebarentaal (NGT), een vormverandering die door veel taalkundigen als een manifestatie van congruentie wordt beschouwd, vergelijkbaar met werkwoordcongruentie in gesproken talen. Ook bespreken de auteurs de interactie tussen het markeren van congruentie en het gebruiken of juist weglaten van pronomina. En dat maakt dit boek zo uniek, aldus Roland Pfau in het ten geleide: dat het die twee domeinen combineert, waardoor de lezer een gedetailleerd beeld krijgt van deze belangrijke aspecten van de grammatica van de NGT. De NGT-voorbeelden in dit boek worden veelvuldig geïllustreerd met afbeeldingen. Bovendien zijn veel NGT-voorbeeldzinnen ook te zien in filmpjes. Deze zijn te bekijken middels QR-codes en ook rechtstreeks via de bij dit boek behorende website. www.avrg.nl Dit boek is in de eerste plaats geschreven voor studenten van het Instituut voor Gebaren, Taal & Dovenstudies aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast is het ook interessant voor wetenschappers die zich bezighouden met de grammatica van gebarentalen, studenten van universitaire gebarentaalopleidingen en van vergelijkbare opleidingen in Vlaanderen, gebarentaaldocenten en -tolken, docenten aan scholen voor leerlingen met een auditieve beperking, Dove NGT-gebruikers die meer willen weten over dit onderdeel van de grammatica van hun eigen taal en andere geïnteresseerden en betrokkenen. Bij dit boek is een opdrachtenboek verkrijgbaar. Heleen Bos deed van 1990 tot 2000 bij het Instituut voor Algemene Taalwetenschap van de Universiteit van Amsterdam onderzoek naar de grammatica van de Nederlandse Gebarentaal, in het bijzonder op het gebied van de onderwerpen die in dit boek aan bod komen. Ook gaf zij bij verschillende opleidingen les over de grammatica van de NGT. Dhara de Nobel is sinds 1999 werkzaam als docent taalkunde, taalverwerving, grammatica NGT en notatiesystemen bij het Instituut voor Gebaren, Taal & Dovenstudies aan de Hogeschool Utrecht. Bij de Nederlandse Stichting voor het Dove en Slechthorende Kind heeft zij onder andere meegewerkt aan het ontwikkelen van NGT-woordenboeken en NGT-lessen. Met leeswijzer en terminologie, trefwoordenregister en uitgebreide literatuurlijst. Bij dit boek hoort een website waarop NGT-filmpjes staan: www.avgr.nl. De website is onderverdeeld in twee secties: een sectie met de voorbeeldfilmpjes behorende bij het theorieboek, en een sectie met filmpjes behorende bij opdrachten in het opdrachtenboek. Een groot deel van de NGT-voorbeelden in het theorieboek is te bekijken in een filmpje.
Uit de praktijk blijkt dat (intern) begeleiders zoeken naar hoe ze hun werkzaamheden kunnen invullen en op welke manier ze van meerwaarde kunnen zijn voor het onderwijs. Dit boek gaat in op de taken en de verantwoordelijkheden van de intern begeleider en op posities die een intern begeleider kan innemen binnen het schoolteam. Van belang zijn de visie op zorg, de plek van de intern begeleider in de school, wie jij bent als intern begeleider, de intern begeleider als nieuwsgierige onderzoeker, als begeleider en als aanjager van teamleren. De auteurs dagen je uit om je eigen visie als uitgangspunt te nemen voor de praktische invulling van jouw rol als intern begeleider binnen de school waar je werkt. Ze geven veel voorbeelden uit de praktijk, waaraan je je eigen praktijksituatie kunt spiegelen. Onder meer de volgende vragen komen aan bod: - Hoe zet je als intern begeleider de kwaliteit van het onderwijs op de kaart? - Welke begeleiding past bij jou en je collega's? - Waar vind je, in het belang van het kind, de leerkracht en de school, invalshoeken die minder voor de hand liggen? - Hoe help je iemand verder in zijn ontwikkeling en hoe benut je de diversiteit van het team? - Hoe inspireer je je team om te streven naar constante verbetering? Dit boek laat je anders denken, anders kijken naar wat je misschien vanzelfsprekend vond en geeft je antwoorden. Het biedt stof tot nadenken en laat je onderzoeken wat jij belangrijk vindt samen met je team. Gebruik dit boek met veel plezier en neem de ruimte om een Inspirerend Begeleider te zijn.
Beelden van gene zijde - ivar römer - paperback (9789492326690)
Nearchus
"De overledenen zijn niet opgehouden er te zijn; slechts onze ogen zijn opgehouden ze te zien." Rudolf Steiner Afstemmen op de gestorvenen kunnen we allemaal. Vaak doen we dat ook al door aan hen te denken. Natuurlijk is ons verdriet ook reëel, maar vasthouden eraan kan voor de overledenen een hindernis op hun weg vormen. Wanneer we echter in warme herinnering aan onze geliefden terugdenken, schenkt hen dat vleugelslag en draagkracht in het bovenzinnelijke leven. Deze uitgave bevat zestien taferelen, dichterlijke vertellingen die op een kunstzinnige manier en in afstemming met een aantal overledenen tot stand zijn gekomen. "Totdat je zien moest, Dat áchter de schaduw, Het licht van de tuin, In al zijn heerlijkheid schijnt."
Rekentijger is een serie met vrolijke werkboekjes voor de betere en snellere rekenaars. Rekentijger daagt hen uit met creatieve rekenuitdagingen en echte breinkrakers. De kleurrijke boekjes bieden stof die niet vooruit loopt op het leerstofaanbod in de methoden, maar oefent andere denkmethoden. Pittige, creatieve en innovatieve reken- en wiskundeproblemen en puzzels waar rekentijgers hun tanden in kunnen zetten.
Wil je weten of je kind de rekenopdrachten uit het werkboek goed heeft opgelost? Controleer de uitkomsten met dit antwoordenboek. Omdat nakijken ook een vorm van oefenen en leren is, kun je je kind ook alles zelfstandig na laten kijken! Dit is het antwoordenboek dat hoort bij het werkboekje Rekentijger groep 8A.
Rekentijger is een serie met vrolijke werkboekjes voor de betere en snellere rekenaars. Rekentijger daagt hen uit met creatieve rekenuitdagingen en echte breinkrakers. De kleurrijke boekjes bieden stof die niet vooruit loopt op het leerstofaanbod in de methoden, maar oefent andere denkmethoden. Pittige, creatieve en innovatieve reken- en wiskundeproblemen en puzzels waar rekentijgers hun tanden in kunnen zetten.
Dit boek is bedoeld voor kinderen in groep 6.
De Russische president Vladimir Poetin tekende in juni 2013 een wetsvoorstel dat elke propaganda van de zogenoemde niet-traditionele relaties verbiedt. In de maanden die volgden nam het geweld tegen homoseksuelen en transgenders door heel Rusland extreme vormen aan. De homofobe overheidscampagne gaat echter onverminderd door.
Gay Propaganda: liefdesverhalen uit Rusland is een tegengeluid, een provocatief verweer tegen het verbod op `homoseksuele propaganda in Rusland. Het boek bevat verhalen van mannen en vrouwen die al jaren een relatie hebben met iemand van hetzelfde geslacht. Mensen die de liefde hebben gevonden of er nog altijd naar op zoek zijn en de uitdaging aangaan om hun leven in Rusland voort te zetten of noodgedwongen hun heil ergens anders proberen te zoeken.
Masha Gessen is schrijfster, journaliste en fervent voorvechtster van de rechten van seksuele minderheden. Ze schreef onder meer De man zonder gezicht, een onthullende biografie over Poetin die in meer dan vijftig landen verscheen. Joseph Huff-Hannon is schrijver, journalist en campaigner bij Avaaz.org, een internationale mensenrechtenorganisatie.
Rekentijger is een serie met vrolijke werkboekjes voor de betere en snellere rekenaars. Rekentijger daagt hen uit met creatieve rekenuitdagingen en echte breinkrakers. De kleurrijke boekjes bieden stof die niet vooruit loopt op het leerstofaanbod in de methoden, maar oefent andere denkmethoden. Pittige, creatieve en innovatieve reken- en wiskundeproblemen en puzzels waar rekentijgers hun tanden in kunnen zetten.
Wil je weten of je kind de rekenopdrachten uit het werkboek goed heeft opgelost? Controleer de uitkomsten met dit antwoordenboek. Omdat nakijken ook een vorm van oefenen en leren is, kun je je kind ook alles zelfstandig na laten kijken! Dit is het antwoordenboek dat hoort bij het werkboekje Rekentijger groep 6B.
L & M Educatief-examentrainingen maken examenvoorbereiding een stuk gemakkelijker Al meer dan 30 jaar. Ze leren je de fijne kneepjes van het examens maken en door er regelmatig mee te oefenen kun je rekenen op een hoger cijfer. De bundels bevatten de laatste complete examens, duidelijke en heldere uitwerkingen en handige extra'ss zoals woordenlijsten en stappenplannen. Voor een geslaagd 2021-2022! Examentraining Vwo Duits 2022 bevat acht examens (inclusief 2021), uitwerkingen die je stap-voor-stap naar het goede antwoord leiden, woordenlijsten ('swoordkennis's) en extra'ss zoals stappenplannen en scoresleutels. En is ideaal voor zelfstudie.
Ken je leerling - bea ros - paperback (9789077866788)
Ten brink uitgevers
Lesgeven is meer dan louter lesstof uitdragen. Het vraagt om voortdurend een vinger aan de pols houden: Komt de stof over en maakt elke leerling zich die eigen? En wat hebben ze nodig om verder te groeien? Leraren blijken dat soms moeilijk te vinden. Ze zien en signaleren veel, maar hebben behoefte aan een kader om ook gericht te handelen. De meeste methodetoetsen of leerlingvolgsystemen bieden daarvoor te weinig handvatten. Leerlingen in beeld krijgen is geen administratieve klus, het vraagt om gericht informatie verzamelen, duiden, en vervolgens zo handelen dat het leerlingen verder helpt. Het vraagt ook om inzicht in (concepten over) toetsing en de plek daarvan in onderwijs. Dit boek ondersteunt leraren en schoolleiders om observaties, data en toetsen gericht in te zetten en daarmee het leerproces en de kansen van alle leerlingen te bevorderen. Onderzoekers Judith Gulikers, Desiree Joosten-ten Brinke en Kim Schildkamp selecteerden twintig kernpublicaties uit de (inter)nationale literatuur over het thema toetsen en beoordelen. Onderwijsjournalist Bea Ros van Didactief beschrijft deze in toegankelijke taal voor leraren in het basisonderwijs. Daarbij ligt de focus op inzichten die het dagelijks handelen van leraren kunnen ondersteunen. Aan bod komen onder meer verschillende vormen van observeren en toetsen (formatief, summatief, portfolio's, rubrics, peerfeedback). Daarnaast tonen vijftien basisscholen hoe zij de theorie vertalen naar de praktijk van het klaslokaal. Praktische tips en verder lezen-tips met handige qr-codes maken het boek compleet.
De laatste jaren zijn er uiteenlopende ontwikkelingen gaande op het terrein van de (controle van) financiële verslaggeving die met name voortkomen uit de wens om te komen tot een betere regulering van de bestaande controlesystemen en (voor zover nodig verbetering van de) kwaliteitswaarborgen.
Deze uitgave voorziet in de bundeling van twee relevante wetten op het gebied van de (controle van) financiële verslaggeving te weten de Wet toezicht accountantsorganisaties alsmede de Wet toezicht financiële verslaggeving. Daar voorafgaand wordt in een algemene toelichting de belangrijkste achtergronden en hoofdlijnen van beide wetten geschetst.
Ook het Besluit toezicht accountantsorganisaties en het Besluit toezicht financiële verslaggeving zijn integraal opgenomen inclusief de artikelsgewijze toelichting zoals verschenen in het Staatsblad. Het geheel wordt gecompleteerd met de relevante lagere (uitvoeringstechnische) regelingen.
Deze bundel zal met name zijn waarde hebben in de financiële praktijk van accountants, bedrijfsjuristen en advocaten. Daarnaast kan het gebruikt worden in het specifieke onderwijs voor onder andere accountants.
Over de auteurs
Mr. T.C.B. Homan is Hoofd Wetenschappelijk Bureau bij Lawton Advocaten & Belastingsadviseurs.
Geborgenheid - dick den bakker - paperback (9789077866658)
Ten brink uitgevers
Wat geeft de school mee aan jonge mensen om als volwassenen in het leven staande te kunnen blijven en een waardevolle bijdrage te kunnen geven aan de samenleving en de verbinding tussen al die verschillende mensen? Speelt Geborgenheid daarin - meer en anders dan het nemen van maatregelen om veiligheid te garanderen - een rol en is het bieden van geborgenheid een taak van de school? In dertig essays wordt het thema Geborgenheid van verschillende kanten bekeken en beschreven. We lezen over de betekenis ervan in het leven van alledag van mensen in en buiten het onderwijs, die vaak hun hart openen om een blik te gunnen in hun eigen levensverhaal. We vernemen wat levensbeschouwelijke tradities als jodendom, christendom en islam over dit onderwerp zeggen. We bestuderen wetenschappelijke invalshoeken vanuit de ontwikkelingspsychologie, pedagogie, religie en filosofie. En horen wat mensen, die met hun voeten in de klei van het onderwijs staan, ervan vinden. Het boek eindigt met Tien noties bij Geborgenheid, waarin geprobeerd wordt de pedagogische opdracht van de school op het spoor te komen. Samengevat komt deze opdracht op het volgende neer: jongeren helpen thuis te komen in de wereld. Dit boek wil mensen in en buiten het onderwijs inspireren en een handreiking bieden om zelf het gesprek over Geborgenheid te voeren en na te gaan wat dit voor henzelf betekent en hoe dit in het onderwijs vorm kan krijgen. Dick den Bakker (red.), de samensteller van deze essaybundel en met ruime ervaring in het onderwijs, speelde al langer met de gedachte om over Geborgenheid te schrijven. Hij deelde deze gedachte met mensen uit zijn netwerk in en buiten het onderwijs en dat leverde direct enthousiaste reacties op: het thema blijkt mensen persoonlijk en professioneel te raken. Het levert een gevarieerde essaybundel op die zijn weg in en buiten het onderwijs zeker zal vinden vanwege de menselijke snaar die ermee geraakt wordt en het belang daarvan voor de persoonsvorming van jongeren… en volwassenen! Essayisten die hebben bijgedragen aan Geborgenheid: Gerdien Bertram-Troost, Ellen Bondam, Erik Borgman, Arie de Bruin, Guido de Bruin, Fred Delhaas, Casper van Dorp, Dave Ensberg-Kleijkers, Anne Christine Girardot, Erik Harinck, Hanneke Henneveld-van Drogen, Jan Hol, Jan Hoogland, Klaas Koffeman, Maartje Janssens, Wim Kuiper, Naïma Lafrarchi, Herman Langhorst, Birgit Pfeifer, Rens Rottier, Nabil Sahhar, Awraham Soetendorp, Luc Stevens, Taco Visser, Marianne Vorthoren, Hartger Wassink, Antoinette van der Wel, Hade Wouters.
De groene spelen voor jong en oud - h. van den einden, r. pecht - paperback (9789072594235)
Albert sickler
De groene spelen voor jong en oudAuteurs: H. van den Einden, R. PechtGroene spelen zijn coöperatieve spelen. Het zijn speelse bewegingsvormen waarbij winnen en verliezen niet voorkomen. Dit boek is de nieuwste versie. Er is een belangrijke uitbreiding voor de onderbouw in opgenomen. Het speldoel ligt in de activiteit zelf. Niet het winnen maar het samen speels bewegen staat centraal. Het spel slaagt als iedereen meedoet. En iedereen doet graag mee omdat het beslist leuk is om mee te doen. Het speldoel kan slechts bereikt worden door een gezamenlijke inspanning van alle deelnemers.