Wiskunde van 1ste tot 6de middelbaar - jozef aerts - paperback (9789464433494)
Jozef aerts wiskunde
Het Referentie boek voor Wiskunde in het Middelbaar Onderwijs. In totaal 469 bladzijden met meer dan 9000 oefeningen met verbetersleutel van alle leerstof Wiskunde van het Middelbaar Onderwijs. Gaande van optellen van getallen tot de regel van bayes, integralen , kanstheorie, vectorruimten enzovoort In deze boekenreeks vind je duizenden oefeningen voor je wiskunde lessen. Je vindt steeds een QR code naar een video op Youtube die je meer uitleg geeft over het onderwerp. Deze video duurt nooit langer dan 5 minuten. Ook vind je bij vele oefeningen een QR code naar een Bookwidgets interactieve oefening. Elke interactieve oefening bevat 6 vragen zodat je dadelijk je kennis kan testen. Daarnaast vind je 10 of meer oefeningen per onderwerp. Er is genoeg plaats voorzien om de oefening te maken in het boek. Onderaan de bladzijde vind je de antwoorden op de vragen. Dus je kunt onmiddellijk nagaan of je antwoord correct is. Hier is de inhoudsopgave III. Berekeningen met getallen 15 A. Algemene berekeningen 15 1. Optellen van getallen 15 2. Aftrekken van getallen 18 3. Vermenigvuldigen van getallen 20 4. Delen van getallen 24 5. Afronden van getallen 27 6. Onderdelen van een getal 28 7. Omgekeerde en tegengestelde van een getal 30 8. Deelbaarheid door 2, 4, 5, 10, 100, 3, 6 en 9 32 9. Uitwerken haakjes (Distributiviteit) 35 10. Volgorde van bewerkingen 38 11. Wetenschappelijke schrijfwijze 40 12. Omvormen formules 42 B. Breuken 43 1. Soorten breuken 43 2. Breuken afleiden uit figuren 44 3. Onechte breuken schrijven als gemengd getal 45 4. Gemengd getal schrijven als een onechte breuk 46 5. Breuken vereenvoudigen 47 6. Optellen en Aftrekken van Breuken : BASIS 48 7. Breuken vermenigvuldigen : BASIS 49 8. Breuken Delen : BASIS 50 9. Optellen en aftrekken breuken: gemengde oefeningen 51 10. Vermenigvuldiging / delen breuken : gemengde oefeningen 52 11. Breuken van Getallen 53 12. Breuken en percentages 54 C. Machten 55 1. Machten van getallen 55 2. Producten van machten 56 3. Delen van machten 57 4. Machten van machten 58 5. Machten met negatieve exponenten 59 6. Machten van negatieve getallen 60 7. Machten van kommagetallen 61 8. Machten van producten 62 9. Machten van Quotienten 63 10. Gecombineerde oefening met machten 64 D. Vierkantswortels en wortels 65 1. Vierkantswortels van getallen 65 2. Vierkantswortels van kommagetallen 66 3. Vereenvoudigen van vierkantswortels 67 4. Optellen van vierkantswortels 68 5. Vermenigvuldigen vierkantswortels 69 6. Delen van vierkantswortels 70 7. Vereenvoudigen machten vierkantswortels 71 8. Vereenvoudigen van 3 en 4de machtswortels 72 9. Noemers wortelvrij maken 73 III. Bewerkingen met getallen 74 A. Algemene bewerkingen 74 1. Symbolen in Wiskunde 74 2. Getallenverzameling 75 3. Decimale getallen omzetten in breuken 76 4. Breuken omzetten in decimale getallen 77 5. Decimale getallen op de getallenas 78 6. Orde bij getallen 79 7. Irrationale getallen op de getallenas 80 8. Getalwaarde eentermen veeltermen 82 9. Optellen eentermen en veeltermen 83 10. Vermenigvuldigen eentermen veeltermen 84 11. Eigenschappen optelling vermenigvuldiging 85 B. Percentages 86 1. Van Percentage naar getal 86 2. Van getallen naar Percentage 87 3. Getal van Percentage 88 C. Merkwaardige Producten 89 1. Merkwaardig product (a+b)2 89 2. Merkwaardig product (a-b)2 90 3. Merkwaardig product (a+b)(a-b) 91 4. Berekeningen met merkwaardige producten 92 D. Ontbinden in Factoren 93 1. Ontbinden in factoren door gemeenschappelijke factoren 93 2. Ontbinden in factoren door merkwaardig product 94 E. Intervallen 95 1. Open, gesloten en halfopen intervallen 95 2. Unie van intervallen 96 3. Doorsnede van intervallen 97 4. Verschil van intervallen 98 F. Grootste Gemene Deler en Kleinst Gemeen Veelvoud 99 1. Grootste Gemene Deler 99 2. Kleinst Gemeen veelvoud 100 G. Evenredigheden 101 1. Recht en Omgekeerd Evenredig: Grafieken en Tabellen 101 2. Middelevenredige 102 3. 4de evenredige 103 H. Vraagstukken met getallen 104 1. Vraagstukken regel van drie 104 2. Vraagstukken Omgekeerd evenredig 105 3. Vraagstukken verhoudingen 106 4. Vraagstukken met percentages 107 I. Omzetten van maten (lengte, oppervlakte,..) 108 1. Lengtematen 108 2. Oppervlaktematen 109 3. Inhoudsmaten 110 IV. Lineaire vergelijkingen en functies 111 A. Lineaire Vergelijkingen 111 1. Basis Lineaire Vergelijkingen 111 2. Algemene lineaire vergelijkingen 112 3. Speciale lineaire vergelijkingen 114 4. Vergelijkingen met wortels en met π 115 5. Vergelijkingen met absolute waarden 116 6. Lineaire vergelijkingen met parameters 117 B. Opstellen lineaire functies 118 1. Opstellen lineaire functie uit tabel 118 2. Opstellen lineaire functie uit grafiek 119 3. Punten op grafiek van lineaire functie 120 4. vraagstukken met lineaire functies 121 C. Ongelijkheden van de 1 ste graad 125 1. Basis Ongelijkheden 125 2. Ongelijkheden met absolute waarden 126 D. Vraagstukken van de 1ste graad 127 1. Wiskundige formule opstellen 127 2. Wiskundige vergelijkingen opstellen 128 3. Oplossen vraagstukken van de 1ste graad 129 E. Bespreking functies van 1ste graad 131 V. Kwadratische vergelijkingen en functies 135 A. Vierkantsvergelijkingen 135 1. Onvolledige Vierkantsvergelijkingen 135 2. Volledige Vierkantsvergelijkingen 136 3. Som en product Vierkantsvergelijkingen 141 4. Ontbinden factoren Vierkantsvergelijkingen 142 5. Bikwadratische Vergelijkingen 143 6. 2de Graad Vergelijkingen met parameters 144 B. Grafieken van kwadratische functies 145 1. Symmetrie As en Top van kwadratische functies 145 2. Grafieken tekenen van basis kwadratische functies 146 3. Grafieken van algemene kwadratische functies 149 4. Onderdelen van kwadratische functies 152 5. Van grafiek naar kwadratische functie 153 C. Ongelijkheden van de 2de graad 154 D. Vraagstukken met Kwadratische functies 155 VI. Veeltermfuncties 156 A. Graad van Veeltermen 156 B. Euclidische Deling 157 C. Regel van Horner : functiewaarden 158 D. Regel van Horner : nulwaarden 159 E. Ontbinden in factoren van veeltermen 160 1. Veeltermen Derde graad ontbinden met 3 nulpunten 160 2. Veeltermen Derde graad ontbinden met 2 nulpunten 161 3. Veeltermen ontbinden met 1 nulpunt 162 4. Ontbinden Hogere graadsfuncties 163 5. Gemengde Oefeningen Ontbinden Veeltermen 164 F. Ongelijkheden van veeltermfuncties 165 G. Vraagstukken met veeltermfuncties 167 VII. Rationale functies 168 A. Rationale Vergelijkingen 168 B. Rationale Ongelijkheden 170 C. Partieelbreuken 171 D. Asymptoten bij Rationale Functies 172 1. Verticale Asymptoten 172 2. Horizontale Asymptoten 173 3. Schuine Asymptoten 174 E. Homografische functies 176 1. Eigenschappen van homografische functies 176 2. Homografische functies omvormen naar basisvorm 177 F. Bespreking Rationale Functies 178 VIII. Irrationale functies 182 A. Machten en Wortels 182 B. Irrationale vergelijkingen 183 C. Domein van Irrationale functies 184 IX. Exponentiele functies 185 A. Toenamefactor Exponentiele functie 185 1. Toenamefactor via percentage 185 2. Toenamefactor berekenen uit twee waarden ( 3 cijfers na de komma ) 186 B. Exponentiele functies 187 1. Opstellen exponentiele functie 187 2. Van grafiek naar exponentiele functie 188 C. Exponentiele vergelijkingen 189 1. Omvormen exponentiele vergelijkingen naar basisvorm 189 2. Verdubbeling en halvering bij exponentiele functies 190 3. Exponentiele vergelijkingen ( zelfde grondgetal ) 191 4. Exponentiele vergelijkingen ( met verschillend grondgetal ) 192 5. Exponentiele ongelijkheden 193 D. Vraagstukken Exponentiele functie 194 X. Logaritmen 196 A. Logaritmische functies 196 B. Rekenen met logaritmen 197 C. Logaritmen met Wortels 199 D. Logaritmische vergelijkingen 200 E. Logaritmische ongelijkheden 201 XI. Rijen en Reeksen 202 A. Formules van Meetkundige en Rekenkundige Rijen 202 B. Som van Rekenkundige en Meetkundige Rijen 203 C. Rekenkundige rijen : oefeningen 204 XII. Limieten 205 A. Limieten afleiden uit een grafiek 205 B. Limieten van veeltermfuncties 206 C. Limieten van rationale functies 207 1. Limieten van rationale functies naar ∞ 207 2. Limieten van rationale functies naar a 208 D. Limieten van Goniometrische functies 209 E. Limieten van exponentiele en logaritmische functies 210 XIII. Afgeleiden 211 A. Differentiequotienten en afgeleide in een punt 211 1. Differentiequotient 211 2. Afgeleide in een punt 214 B. Basis Afgeleiden 215 1. Afgeleiden van veeltermfuncties 215 2. Afgeleiden van goniometrische functies 217 3. Afgeleiden van Exponentiele functies 218 4. Afgeleiden van Logaritmische functies 219 5. Afgeleiden van wortelfuncties of irrationale functies 220 C. Berekeningen met afgeleiden 221 1. Productregel bij afgeleiden 221 2. Quotientregel bij afgeleiden 222 3. Afgeleiden met kettingregel 224 D. Extrema met afgeleiden 225 1. Maxima /minima van veeltermfuncties 225 2. Maxima en Minima Rationale Functies 226 3. Stijgen en dalen van veeltermfuncties 227 4. Raaklijnen 228 XIV. Integraalrekenen 232 A. Onbepaalde integralen veeltermfuncties 232 B. Bepaalde Integralen van Veeltermen 234 C. Partiele Integratie 237 D. Integralen met Substitutie 238 E. Integralen met Partieelbreuken 239 F. Integralen met merkwaardige producten 241 G. Integralen van goniometrische functies 242 1. Integralen met machten van sinus en cosinus 242 2. Integralen met machten van tangens en cotangens 243 3. Integralen met formule van Simpson 244 4. Integralen die leiden naar cyclometrische functies 245 H. Integralen van wortelfuncties 246 1. Integralen met x2-a2 246 2. Integralen met x2+a2 247 3. Integralen met a2-x2 248 4. Integralen met 1ax2+bx+c 249 XV. Eigenschappen van functies 250 A. Functies Afleiden uit grafiek 250 1. Domein afleiden uit grafiek 250 2. Beeld of Bereik afleiden uit grafiek 251 3. Nulpunten afleiden uit grafiek 252 4. Positieve waarden afleiden uit grafiek 253 5. Negatieve waarden afleiden uit grafiek 254 6. Maxima afleiden uit grafiek 255 7. Minima afleiden uit grafiek 256 8. Stijgen van functie afleiden uit grafiek 257 9. Dalen van functie afleiden uit grafiek 258 B. Eigenschappen Functies 259 1. Elementaire functies 259 2. Verschuivingen elementaire functies 260 3. Samengestelde functies 261 1. Inverse functies 262 XVI. Poolcoordinaten 264 A. Van Poolcoordinaat naar Cartesische Coordinaat 264 B. Van Cartesische Coordinaat naar Poolcoordinaat 265 C. Van Cartesische vergelijking naar Poolvergelijking 266 D. Van Poolvergelijking naar Cartesische vergelijking 267 E. Parametervergelijkingen van cirkel en ellips 268 XVII. Combinatieleer 269 A. Combinaties 269 B. Variaties 270 C. Herhalingsvariaties 271 D. Permutaties 272 XVIII. Statistiek 273 A. Enkelvoudige gegevens 273 1. Gemiddelde van een aantal getallen 273 2. Mediaan van een aantal getallen 274 3. Staafdiagram : gemiddelde,Modus, Mediaan en spreidingsbreedte 275 4. DotPlot : Gemiddelde , Mediaan , Modus en Spreidingsbreedte ( Variatiebreedte ) 276 5. Frequentietabel: Gemiddelde , Mediaan , Modus , Spreidingsbreedte (of variatiebreedte ) 277 B. Gegroepeerde gegevens 278 1. Opstellen Frequentietabel 278 2. Centrummaten met enkelvoudige frequentietabel 279 XIX. Kansrekening 280 A. Formule van Laplace 280 B. Voorwaardelijke kansen 281 C. Binomiaalverdelingen 282 D. Regel van Bayes 283 E. Normaalverdelingen 68-95-99,7-regel 284 F. Normaalverdelingen ( met GRM ) 288 XX. Beschrijvende meetkunde 290 A. Meetkundige begrippen 290 1. Punten , rechten , halfrechte en lijnstuk 290 2. Soorten hoeken 291 3. Snijden, Loodrecht of evenwijdig in vlakke figuren 292 4. Vlakke figuren herkennen 293 5. Driehoeken 294 6. Veelhoeken 298 7. Cirkel 300 B. Stelling van Pythagoras 302 1. Stelling van Pythagoras in een rechthoekige driehoek 302 2. Metrische betrekkingen in een rechthoekige driehoek 303 3. Stelling van Pythagoras in de Ruimte 304 4. Vraagstukken Stelling van Pythagoras 305 C. Congruentie van Driehoeken 306 D. Schaal 307 E. Vlakke Figuren 308 1. Omtrek en Oppervlakte van vlakke figuren 308 2. Omtrek en oppervlakte van vlakke figuren: met tekeningen 315 3. Omtrek en Oppervlakte bij Cirkel Onderdelen 316 F. Ruimtelichamen 319 1. Soorten ruimtelichamen 319 2. Ontwikkeling van een kubus 320 3. Ontwikkeling BALK : verbind de ontwikkeling met de juiste balk 321 4. Loodrechte stand, evenwijdige rechten en kruisende rechten in de ruimte 322 5. Oppervlakte en inhoud van ruimtelichamen 323 6. Vraagstukken Inhoud van de ruimtefiguur 328 G. Transformaties van het vlak 330 H. Verschuivingen , spiegelingen en rotaties 338 1. Spiegeling, rotatie en verschuiving met echte beelden 338 2. Verschuivingen 339 3. Spiegelingen 340 4. Rotaties 341 I. Hoeken bij evenwijdige rechten 342 J. Gelijkvormigheid 343 1. Gelijkvormigheidskenmerken 343 2. Gelijkvormigheidsfactor 344 3. Oplossen van gelijkvormige driehoeken en figuren 345 4. Omtrek, Oppervlakte en inhoud bij gelijkvormigheid 346 K. Evenwijdige projectie 347 L. Stelling van Thales 348 XXI. Analytische vlakke meetkunde 349 A. Coordinaten van een punt 349 B. Vectoren in het vlak 350 1. Som van vectoren 350 2. Scalair product van 2 vectoren 351 3. Norm van een vector 351 C. Vergelijkingen van rechten 353 1. Berekenen RichtingsCoefficient via 2 punten 353 2. Berekenen RichtingsCoefficient via rechte 354 3. Rechte door punt en gegeven rico 355 4. Rechte door punt en evenwijdig met andere rechte 356 5. Rechte door 2 punten 357 D. Afstanden en Midden 358 1. Afstand tussen 2 punten 358 2. Midden van 2 punten 359 3. Afstand tussen punt en rechte 360 E. Vergelijkingen van cirkels 361 1. Van middelpunt en straal naar vergelijking 361 2. Van vergelijking naar middelpunt en straal 362 XXII. Analytische Ruimtemeetkunde 363 A. Vergelijkingen van vlakken en rechten 363 1. Vergelijking van vlakken 363 2. Vergelijkingen van rechten in de ruimte 364 B. Loodrechte stand in de ruimte 365 1. Normaalvector van een vlak 365 2. Loodlijn uit punt op een vlak 366 3. Loodvlak door een punt op een rechte 367 C. Afstanden in de ruimte 368 1. Afstand tussen 2 punten in de ruimte 368 2. Afstand van punt tot vlak 369 3. Afstand van een rechte tot een vlak 370 4. Afstand tussen 2 vlakken 371 XXIII. Goniometrie 372 A. Rechthoekige Driehoek 372 1. Sinus , Cosinus en Tangens 372 2. Cosinus berekenen als Sinus gegeven is 373 3. Rechthoekige driehoeken oplossen 374 B. Goniometrische cirkel 375 1. Goniometrische Cirkel (Cosinus, Sinus, Tangens, Cotangens, Kwadranten) 375 2. Teken van Sinus, Cosinus en Tangens in verschillende Kwadranten 376 C. Graden en Radialen 377 1. Van Graden naar Radialen 377 2. Van Radialen naar Graden 378 D. Hoofdwaarden 379 1. Hoofdwaarden ( in Graden ) 379 2. Hoofdwaarden ( in Radialen ) 380 3. Hoeken naar Kwadrant 381 4. Teken van Cosinus, Sinus,Tangens en Cotangens 382 E. Verwante hoeken 383 1. Supplementaire hoeken ( in graden ) 383 2. Supplementaire hoeken ( in radialen ) 384 3. AntiSupplementaire hoeken ( graden ) 385 4. Antisupplementaire hoeken ( radialen ) 386 5. Tegengestelde hoeken ( in graden ) 387 6. Tegengestelde hoeken ( in radialen ) 388 7. Complementaire hoeken ( in graden ) 389 8. Complementaire hoeken ( in radialen ) 390 F. Omvormen naar 1 ste kwadrant 391 1. Vorm om naar hoek in eerste kwadrant ( in graden ) 391 2. Vorm om naar hoek in eerste kwadrant ( radialen) 392 3. Bereken de waarden (graden en zonder gebruik van GRM ) 393 4. Bereken de waarden (in Radialen zonder gebruik van GRM ) 394 5. Vereenvoudig goniometrische waarden ( in graden) 395 6. Vereenvoudig goniometrische waarden ( in radialen) 396 7. Vereenvoudig Verwante hoeken ( met graden ) 397 G. Goniometrische formules 398 1. Hoofdformule sin2α+ cos2α = 1 398 2. Som en verschil formule 399 3. Formules van Simpson 400 H. Sinus en cosinus Regel 401 I. Goniometrische vergelijkingen 402 1. Goniometrische vergelijkingen ( Basis , oplossingen in Radialen ) 402 2. Goniometrische vergelijkingen ( Basis , oplossingen in Graden ) 403 3. Goniometrische vergelijkingen ( met periodeaanpassing , oplossingen in Radialen ) 404 4. Goniometrische vergelijkingen ( met periodeaanpassing , oplossingen in Graden ) 405 J. Algemene Sinus functie 406 K. Cyclometrische functies 407 1. Cyclometrische vergelijkingen 407 2. Eigenschappen van Cyclometrische functies 408 L. Hyperbolische functies 409 XXIV. Stelsels en Matrixrekenen 410 A. Stelsels 2 onbekenden en 2 vergelijkingen 410 1. Stelsels met gelijkstellingsmethode 410 2. Stelsels met substitutiemethode 411 3. Stelsels met combinatiemethode 412 4. Speciale Stelsels ( Geen of Oneindig veel oplossingen) 413 5. Gemengde oefeningen met stelsels 414 6. Stelsels met parameters 416 B. Matrix rekenen 417 1. Optellen van Matrix 417 2. Vermenigvuldigen van Matrix 418 3. Stelsels Methode van Gauss Jordan 419 4. Vraagstukken met matrix 421 C. Berekenen van determinanten 424 1. Determinanten van 2x2 Matrix 424 2. Determinanten van 3x3 Matrix 425 3. Determinant Vandermonde 426 D. Inverse Matrix 427 E. Eigenwaarden en Eigenvectoren 428 1. Eigenwaarden van een matrix 428 2. Eigenvectoren 429 I. Vectorruimten 430 A. Voorbeelden van Vectorruimten 430 B. Lineaire Onafhankelijke Vectoren 431 C. Dimensie van deelvectorruimten 432 D. Basis van Vectorruimten 433 E. Coordinaten bij verandering van basis 434 II. Complexe Getallen 436 A. Goniometrische vorm complexe getallen 436 B. Optellen van complexe getallen 437 C. Vermenigvuldigen van complexe getallen 438 D. Vierkantswortels van complexe getallen 439 E. Machten van complexe getallen 440 III. Verzamelingen 441 A. Element van en deel van 441 B. Unie van verzamelingen 442 C. Doorsnede van verzamelingen 443 D. Verschil van verzamelingen 444 IV. Financiele Algebra 445 A. Rente bij Enkelvoudig interest omvormen ( uitrekenen tot 3 cijfers na de komma ) 445 B. Sparen met enkelvoudig interest 446 C. Rente bij samengesteld interest omvormen ( uitrekenen tot 3 cijfers na de komma ) 449 D. Sparen met samengesteld interest 450 E. Sparen met annuiteiten 453 F. Lenen met vaste termijnbedrag 454 G. Lenen met vaste kapitaalsaflossing 456 H. Lenen met eenmalige kapitaalsaflossing 457 V. Grafentheorie 458 A. Knopen en Zijden in een graaf 458 B. Afstanden in een Graaf 459 C. Diameter van een graaf 460 D. Graad van een knoop in een Graaf 461 E. Som van graden van een graaf 462 VI. Logica 463 A. Waarheidstabellen 463 B. Logische Poorten 464 C. Logica omzetten in logische poorten 465
Examentraining wiskunde b havo met desmos-tools - jos vervoort - paperback (9789464486841)
Brave new books
Deze examenbundel bevat de examenopgaven en de uitwerkingen van het examen wiskunde B HAVO van 2018-1/ 2018-2/ 2019-1 / 2021-1/ 2021-2/ 2021-3/ 2022-1. Het bijzondere hierbij is dat de uitwerkingen ondersteund worden door tools gemaakt met het programma Desmos. Dit programma is erg gebruiksvriendelijk en zeker ook geschikt om door leerlingen gebruikt te worden. Het controleren van de uitwerking kan daardoor op een interactieve manier gedaan worden. De meest ideale leeromgeving bestaat uit deze examenbundel en een laptop met de interactieve tools. De uitwerkingen in de bundel bevatten QR-codes. Deze kun je scannen met je smartphone en via bijvoorbeeld Whatsapp doorsturen naar je laptop of de laptop van je medeleerling(en).
Bloeddruk logboek tweejarig - voor het noteren van bloeddruk waarden en hartslag - pub publishing - paperback (9789464486209)
Brave new books
In dit tweejarig logboek kun je dagelijks je bloeddrukwaarden en je hartslag noteren. Op de eerste pagina van dit notitieboek kun je je persoonlijke gegevens noteren. Op de volgende 106 pagina'ss (=106 weken) kun je dagelijks je waarden noteren. Voor elke week van het jaar: een pagina met daarop de zeven dagen van de week. Per dag kun je van vier gemeten tijdstippen de waardes opschrijven. Per dag is er tevens een notitieveld, bijvoorbeeld voor het noteren van medische informatie. Specificaties: Formaat: A5, Matte soft cover / paperback, 108 pagina'ss / 54 vellen (zwart/wit).
Ontzitten - paul akkermans - paperback (9789464488036)
Brave new books
Zitten, een van de normaalste zaken ter wereld. In Nederland zitten we met gemiddeld 9 uur per dag het meest van alle Europeanen. Het is zelfs in onze taal verweven; 'ga zitten', 'waar zit je op school?', 'waar gaan we vanavond zitten?' Maar het is niet zo onschuldig als het lijkt: we zitten langzaam dood te gaan. Al dat zitten heeft namelijk serieuze gevolgen voor onze gezondheid: het is een belangrijke oorzaak van diverse welvaartsziekten zoals verschillende soorten kanker, hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Daarnaast vergroot het de kans op vroegtijdig overlijden. Comfort en technologie zijn de moderne vijand van onze gezondheid. Het houdt ons de hele dag op onze kont. Gelukkig is het nog niet te laat. De manier van zitten en vooral de hoeveelheid is namelijk niet altijd zo vanzelfsprekend geweest. Niet alleen de mens als soort, maar ook jijzelf hebt niet altijd gezeten zoals nu. Het is dus tijd om te gaan ontzitten. Dit boek gaat daarbij helpen door je zitbewustzijn te vergroten en je met tips, tricks en tools naar gezonder zitgedrag te leiden.
Onteigenen in vlaanderen na het onteigeningsdecreet - paperback (9789464511017)
Boom juridisch antwerpen
In 2017 heeft Vlaanderen het onteigeningscontentieux naar zich toegetrokken: 'Wat we zelf doen, doen we beter'. Is dit louter een politieke slogan of zit er een grond van waarheid in? Na vier jaar toepassing van het Decreet van 24 februari 2017 betreffende onteigening voor het algemeen nut is dit de centrale vraag van dit boek. De auteurs evalueren vanuit hun praktijkervaring of het Decreet aan de verwachtingen voldoet en ze toetsen of er sprake is van een vereenvoudiging of dat het net nog wat ingewikkelder is geworden. Na een vergelijkende toelichting van de verschillende onteigeningswetten besteedt dit boek aandacht aan: - de grondvesten van de eigendomsrechten en het onteigeningsrecht (artikel 1 EP bij het EVRM en artikel 16 Grondwet); - de praktische toepassing van onteigeningsbesluiten; - onderhandelingen als instrument om niet te moeten onteigenen; - de gedeeltelijke onteigening en de gedwongen overname; - de functie van de vrederechter ter zake; - het deskundigenonderzoek als basis voor de bepaling van de provisionele en definitieve onteigeningsvergoeding; - het recht van wederoverdracht. Onteigenen in Vlaanderen na het Onteigeningsdecreet is onmisbare lectuur voor iedereen die zich professioneel met vastgoed en onteigeningen bezighoudt: advocaten, notarissen, magistraten, Vlaamse en federale ambtenaren, vastgoedmakelaars en landmeters. Met bijdragen van Céline Bimbenet, Claire Buggenhoudt, Isabelle Cooreman, Jan Ghysels, Joeri Leten, Robert Palmans, Jannick Poets, Wim Rasschaert, Yves Sacreas, Reiner Tijs, John Toury en Matthias Valkeniers.
In deze Boom Beknopt staat het internationaal recht centraal. Het internationaal publiekrecht wordt op bevattelijke wijze beschreven. Komen o.a. aan bod: - de definitie en historische ontwikkeling van het internationaal publiekrecht, - de plaats van het internationale recht in de Belgische rechtsorde, - internationale rechtspersoonlijkheid, - de internationale rechtsbronnen en de rechtsmacht, - immuniteiten en staatsaansprakelijkheid, - internationale geschillenbeslechting en rechtshandhaving, en - de internationale en regionale organisaties. Daarnaast worden een aantal internationale rechtsgebieden nader besproken: de mensenrechten, het internationaal strafrecht, het internationaal economisch recht en het internationaal milieurecht. Boom Beknopt geeft je snel inzicht in een rechtsgebied. Door de duidelijke schema's, de puntsgewijze uitleg en de sprekende voorbeelden kom je direct tot de kern van de zaak. Perfect voor examenvoorbereiding of een snelle opfrissing van je kennis! Boom Beknopt is in de eerste plaats bestemd voor studenten die een juridische opleiding volgen aan een universiteit of hogeschool, maar is ook nuttig voor iedereen die snel tot de kern van een vakgebied wil doordringen.
Ervaringsdeskundigen met andere ogen - leendert van de merbel - paperback (9789464653779)
Brave new books
In de periode 2015-2017 verrichtte Leendert van de Merbel samen met vele belanghebbenden participatief handelingsonderzoek, eerst in Vlaanderen en vervolgens in Nederland. Dit was een onderzoek naar de betekenis van 'sinzet van ervaringsdeskundigheid door blinden en slechtzienden's. Concreet maakten zij in beide gevallen gebruik van de wetenschappelijke methode responsief evalueren. In dit boek doet hij verslag van het onderzoek. Leendert van de Merbel heeft zelf een visuele beperking sinds 1979 en wil aan zijn jongere ik een dienst bewijzen. Zijn jongere ik had destijds grote behoefte aan inzet van ervaringsdeskundigheid, omdat hij geen idee had wat hem te wachten stond met een visuele beperking. Dit boek is met name bestemd voor diegenen die belangstelling hebben voor professionalisering van ervaringsdeskundigen.
Het multidimensionale pensioenbegrip - jakob markus werbrouck - hardcover (9789464511048)
Boom juridisch antwerpen
De manier waarop de wetgever over het pensioen denkt, bepaalt in belangrijke mate de inhoud van pensioenwetten. De tijdsgeest en context sturen zijn ideeën telkens in een bepaalde richting. Het resultaat is dat binnen het pensioenrecht het gehanteerde pensioenbegrip soms aanzienlijk verschilt tussen wetten onderling. We spreken van het multidimensionale karakter van het pensioenbegrip. Het doel van dit boek is dubbel. Eerst gaat de auteur op zoek naar verklaringen waarom het pensioenbegrip zich doorheen de jaren heeft uitgesplitst in meerdere dimensies. Welke historische redenen gaven aanleiding tot het wettelijk verankeren van nieuwe pensioenopvattingen en het daarmee vertakken van het pensioenbegrip in verschillende dimensies? Daarnaast analyseert de auteur in welke mate de verschillende pensioenopvattingen een effect hebben gehad op de pensioenwetten. Hoe hebben de diverse pensioenopvattingen het wettelijk pensioenkader telkens weer in een bepaalde richting gestuurd? Het multidimensionale pensioenbegrip biedt een rijke bron aan informatie over het Belgische pensioenstelsel. Het is niet alleen relevant voor wie zich bezighoudt met pensioenen, maar ook meer algemeen voor wie interesse heeft in de oorsprong en evolutie van de sociale zekerheid.
Energie in overvloed - karsten van asdonk - paperback (9789464610642)
Obelisk boeken
Energie houdt de wereld in beweging. In onze samenleving verkeert de energiehuishouding echter in totale crisis. De vraag naar energie groeit, de prijzen rijzen de pan uit en dat terwijl de planeet grondig wordt vervuild. Zogenaamde 'duurzame' energietechnologieën leggen het nog altijd af tegen fossiele brandstoffen en blijken bovendien op hun eigen manier de natuur grote schade toe te brengen. De beschikbaarheid van voldoende energie voor iedereen wordt een steeds groter probleem. Echte oplossingen voor het energievraagstuk zijn echter in technische zin al lang geleden uitgevonden. Sinds de tijd van Nikola Tesla (1856-1943) zijn er door hem en vele anderen al baanbrekende energietechnologieën ontwikkeld die continu en overal ter wereld een ware overvloed aan schone energie kunnen genereren. Deze technologieën zijn volledig vrij van vervuiling, vrij van beperkingen en vrij van woekerwinsten; reden waarom we deze energie heel toepasselijk vrije energie noemen. Waar komt die energie vandaan? Hoe werken vrije energie-technologieën? Wie hebben eraan gewerkt? Hoever staat het ermee? Waarom horen we er niets over? Deze en nog meer vragen komen in dit boek aan bod met onder andere een algemene introductie in vrije energie, de rijke geschiedenis erachter, de pioniers die hun leven eraan wijdden en de weerstand die zij ondervonden. Gaandeweg wordt duidelijk dat de belangrijkste factor niet slechts een kwestie is van techniek, maar vooral te maken heeft met ons bewustzijn. Een nieuw tijdperk van ongekende mogelijkheden breekt aan, waarin ieder aspect van ons menselijk bestaan zal evolueren. Zijn wij er als mensheid en als individu klaar voor om ons open te stellen voor een wereld van energie in overvloed? "Een verfrissende en gedurfde blik op een van de meest urgente thema'ss van nu: energie. Het boek biedt prima oplossingen voor het energievraagstuk en wijst de weg naar een samenleving die deze oplossingen kan dragen. Onmisbare input voor de nieuwe generatie techneuten en beleidsmakers". - prof.dr. Bob de Wit - Nyenrode Universiteit
Kees Toorenaar heeft prachtige filosofielessen geschreven voor de basisschool. Als (wetenschaps)filosoof heeft Kees Toorenaar concrete lessen ontwikkeld met, voor de kinderen, herkenbare situaties. Filosofie krijgt nu een andere benaderingswijze. De auteur laat leerlingen een reis maken door een denkwereld die misschien zelfs voor u als volwassene onbekend is. Wegwijzers daarbij zijn de talloze concrete opdrachten, die allemaal starten vanuit de leefwereld van alledag, maar die ongetwijfeld zullen leiden tot nieuwe inzichten. De opdrachten bieden oefeningen in het kritisch denken en het analytisch/wetenschappelijk filosoferen en zijn gebaseerd op concrete voorbeelden uit de dagelijkse leefwereld van leerlingen. Het materiaal biedt een inleiding in het filosofisch denken. De werkboeken bevatten 13-15 hoofdstukken. Overdenken denklessen biedt leuke en uitdagende denkopdrachten. Het zet leerlingen aan het denken over alledaagse gebeurtenissen en leert ze kritisch te zijn. Kwalitatief en écht uitdagend verrijkingsmateriaal waar slimmeriken in groep 7 en 8 de handen meer dan vol aan hebben: Wat is de betekenis van 'betekenis'? Waardeoordelen. Een kwestie van smaak? Alle culturen gelijkwaardig!? Mag je nooit liegen? Hoe kennen we de werkelijkheid? Kun je alles betwijfelen?
Het grote deugdenboek voor het onderwijs - linda kavelin popov - paperback (9789492094179)
Act on virtues
Het Grote Deugdenboek voor het onderwijs geeft een heldere uitleg van de vijf strategieën van The Virtues Project™, eenvoudige manieren om actief en bewust aandacht te schenken aan de positieve eigenschappen waarover iedereen beschikt. Het is een must have voor leerkrachten die de positieve basis(houding) zuiver willen leren kennen en toepassen. Hoewel het boek primair gericht is op het basisonderwijs, kan het vanzelfsprekend ook goed gebruikt worden op alle plaatsen waar men te maken heeft met opgroeiende kinderen. Deel één is gewijd aan de vijf strategieën. Deze worden stuk voor stuk toegelicht, ook met praktijkvoorbeelden. Aan het eind van elk hoofdstuk staan activiteiten voor leerlingen en activiteiten voor de hele school. In het tweede deel staan 52 deugden beschreven, volgens een vast patroon, bijvoorbeeld: Wat is geduld? Waarom is geduld belangrijk? Hoe pas je geduld toe? (met aantal herkenbare situaties) Reflectievragen Tekens van succes Activiteiten met de betreffende deugd en citaten The Virtues Project is in 1994 is het door de Verenigde Naties uitgeroepen als beste opvoedprogramma ooit, geschikt voor alle culturen en religies. Het heeft inmiddels z'n weg gevonden naar meer dan 140 landen. Het wordt toegepast in gezinnen, in de kinderopvang, op scholen en in organisaties. De boeken en de kaarten bieden in principe voldoende houvast om met de deugden aan de slag te gaan. Wereldwijd, ook in Nederland en België, geven gecertificeerde Virtues Project Facilitators inspirerende deugdentrainingen die de toepassing van het gedachtegoed gemakkelijker en effectiever maakt. In het boek vind je een link naar de website van de uitgever. Die biedt een pakketje werkbladen aan (een pdf die je kunt downloaden) en andere educatieve materialen en trainingen rondom deugdenonderwijs.
Begrijpen wat je leest, is de essentie van lezen en daarmee een van de belangrijkste vaardigheden die leerlingen moeten ontwikkelen op school.
Om een tekst goed begrijpend te kunnen lezen, is het belangrijk dat de lezer het technisch lezen onder de knie heeft, beschikt over een goede woordenschat en enige 'kennis van de wereld' heeft. Door veel te oefenen ontstaat er een actieve leeshouding, een uitbreiding van de taalvaardigheid en de algemene kennis. Het is belangrijk dat er ruimte is voor verschillende type teksten met een verschillende moeilijkheidsgraad. Het oefenen op eigen niveau zorgt voor succeservaringen, wat leidt tot meer leesplezier.
Leesstrategieën
In dit Begrijpend lezen Oefenboek wordt er gebruikgemaakt van verschillende leesstrategieën. Deze leesstrategieën zijn algemeen inzetbaar bij allerlei type teksten en kunnen zowel voor, tijdens als na het lezen gebruikt worden.
Opbouw
De opgaven in dit Oefenboek zijn telkens op eenzelfde wijze opgebouwd. Er wordt begonnen met het activeren van de voorkennis: de tekst wordt hier kort ingeleid, er wordt aangegeven aan welke doelen gewerkt gaat worden en er wordt gewerkt aan de woordenschat om tot een beter begrip van een tekst te komen. Op deze bladzijde staat tevens de leesvraag. Deze leesvraag dwingt de lezer als het ware om een tekst nauwkeuriger te lezen. Als de voorkennis van de lezer geactiveerd is, volgt de tekst. Tot slot worden er vragen gemaakt, die aansluiten bij de gestelde doelen en die toetsen of de tekst daadwerkelijk begrepen is.
Dit boek is het derde deel van een set van drie. Alle boeken samen vormen een gedegen oefening om de vaardigheden voor begrijpend lezen verder te ontwikkelen. Wil je méér oefenen dan wat de Oefenboeken je bieden, dan heeft Junior Einstein ook een uitgebreide online oefen- en leeromgeving. Je vindt deze op onze website www.junioreinstein.nl.
Inhoud
Dit boek bevat zeven verschillende begrijpend lezen teksten met gemiddeld twee hoofddoelen per tekst. De vragen die na afloop van een tekst gesteld worden, hebben betrekking op deze doelen. Achter in de boeken zijn alle goede antwoorden terug te vinden.
Leesstrategieën | Stappen voor, tijdens en na het lezen
Hoofddoelen | Belangrijke leerdoelen per tekst
Woordenschat | Uitleg moeilijke woorden, inclusief woordhulp
Anna sophie - marijn krijger - paperback (9789492261687)
Saam uitgeverij
Marijn neemt je mee in de dagelijkse realiteit van een vader van een dochter met een ernstig meervoudige verstandelijke beperking. Anna Sophie is twaalf als de zorgvraag te groot wordt. Ze heeft de ontwikkeling van een kind van anderhalf. Het onvermijdelijke gebeurt: ze gaat uit huis en verhuist naar een zorginstelling. Anna Sophie woont nog geen jaar uit huis als de coronacrisis uitbreekt. De dagbesteding gaat op slot, alle bezoek is ineens verboden. Hoe kan dan toch contact worden gehouden? Anna Sophie snapt het niet. Haar structuur verandert en videobellen is het enige contact met haar ouders, broer en zus. In het eerste deel van dit boek vertelt Marijn over hoe Anna Sophie uit huis gaat. In het tweede deel staat de coronacrisis centraal. Leer hoe Anna Sophie van elk moment een feestje maakt. Anna Sophie is een inspirerend boek waarin Marijn liefdevol over zijn dochter schrijft, van frustratie over de maatregelen tot de zoektocht naar mogelijkheden en de leef-vandaag-mentaliteit van zijn dochter. Een lach en een traan. Voorwoord Het voorwoord is geschreven door Paul Willems, bestuurder Amerpoort waar Anna Sophie woont. 'Het is een indrukwekkend verhaal dat bestaat uit twee delen die goed op elkaar aansluiten: het dilemma van het loslaten van je dochter wanneer ze van thuis verhuist naar een 'nieuw thuis'. Vervolgens worden Marijn en zijn gezin geconfronteerd met opnieuw dilemma's en verdriet bij het uitbreken van de Coronacrisis. De dagbesteding moet sluiten en bezoek is niet mogelijk. Hij ervaart machteloosheid en bureaucratie. Over de auteur: Marijn is marketing- en communicatieadviseur. Met Loes heeft hij drie kinderen: Anna Sophie (2006), Olivier (2007) en Fréderique (2009). Zij wonen in Hilversum, Anna Sophie in Bosch en Duin.
Ik ben - friedrich rittelmeyer - paperback (9789492326065)
Nearchus
”Friedrich Rittelmeyer heeft zich zijn hele leven beziggehouden met het Johannes-evangelie, het was een 'sconstante's in zijn leven. Hij is ook degene die er nadrukkelijk op wees dat de 'sIk ben's-woorden in dit evangelie een uit zeven delen bestaand stelsel vormen. De door hem beschreven 'sIk ben's-woorden zijn: Ik ben het brood van het leven, Ik ben het licht van de wereld, Ik ben de deur, Ik ben de goede herder, Ik ben de opstanding en het leven, Ik ben de weg en de waarheid en het leven, Ik ben de ware wijnstok. In dit zeer lezenswaardige boekje voert Rittelmeyer de lezer in beeldende bewoordingen op een inspirerende ontdekkingstocht naar het hogere 'sIk's, het 'sIk's zoals we zijn bedoeld en waarvan Christus het voorbeeld is.”
Autocad 2023 - ronald boeklagen - paperback (9789492250513)
Tec cad college, uitgeverij
In het basisboek AutoCAD 2023 leert u stapsgewijs de belangrijkste CAD-tekentechnieken voor het 2D-tekenen. De CAD-functies worden uitgebreid behandeld in een prettig leesbare stijl en met veel voorbeelden geïllustreerd. De van oorsprong Nederlandse teksten en tekennormen zorgen ervoor dat u de juiste kennis opdoet (millimeters, lagenindeling en kleuren). Naast deze vertrouwde onderwerpen wordt het werken met nieuwe technieken zoals het parametrisch tekenen en dynamische blokken behandeld. Het handboek bevat een mix van theorie, geleide instructie en oefeningen en is daarom uitermate geschikt voor zelfstudie. Het leerboek 2023 is speciaal samengesteld voor MBO-opleidingen die lesgeven in CAD-tekenen. Dit boek bevat daarom de eenvoudigste 2D-tekentechnieken uit deel I van het boek AutoCAD 2023 Computer Ondersteund Ontwerpen (ISBN 978-94-92250-51-3). Het complete boek bestaat uit vijf delen, het gaat dieper in op het 2D-tekenen, het behandelt ook het 3D-ontwerpen, het samenwerken met andere programma's en het aanpassen van AutoCAD. Het volledige AutoCAD 2023 boek is een compleet naslagwerk en zelfstudieboek. De nieuwe uitgave over AutoCAD 2023 is, zoals altijd, verzorgd door Ronald Boeklagen en maakt deel uit van zijn serie Computer Ondersteund Ontwerpen. De ervaren auteur leidt bij het CAD College van TEC in Nijmegen tekenaars en constructeurs op. Tevens verzorgt hij de HBO-opleidingen voor AutoCAD, Inventor, Revit en 3ds Max. Hij ontving de Autodesk-award 'Best ATC Instructor of the Benelux'. AutoCAD 2023 | Basisboek | auteur ir. R. Boeklagen Dit Nederlandstalige handboek leert u stap voor stap de meest eenvoudige tekentechnieken in het 2D-tekenen met AutoCAD 2023. Het boek gebruikt Nederlandse tekennormen. - Nederlandse tekst - Nederlandse tekennormen - Beginnende gebruiker - Voor Windows - Uitgewerkte opgaven op cadcollege.nl - CAD College tools op cadcollege.nl Titel: AutoCAD 2023, Basisboek MBO Auteur: Ir. R. Boeklagen , NUR 174 , gebrocheerd, 520 pagina's
Begrijpen wat je leest, is de essentie van lezen en daarmee een van de belangrijkste vaardigheden die leerlingen moeten ontwikkelen op school. Om een tekst goed begrijpend te kunnen lezen, is het belangrijk dat de lezer het technisch lezen onder de knie heeft, beschikt over een goede woordenschat en enige 'skennis van de wereld's heeft. Door veel te oefenen ontstaat er een actieve leeshouding, een uitbreiding van de taalvaardigheid en de algemene kennis. Het is belangrijk dat er ruimte is voor verschillende type teksten met een verschillende moeilijkheidsgraad. Het oefenen op eigen niveau zorgt voor succeservaringen, wat leidt tot meer leesplezier. In deze Begrijpend lezen Oefenboeken wordt er gebruikgemaakt van verschillende leesstrategieën. Deze leesstrategieën zijn algemeen inzetbaar bij allerlei type teksten en kunnen zowel voor, tijdens als na het lezen gebruikt worden. De opgaven in deze Oefenboeken zijn telkens op eenzelfde wijze opgebouwd. Er wordt begonnen met het activeren van de voorkennis: de tekst wordt hier kort ingeleid, er wordt aangegeven aan welke doelen gewerkt gaat worden en er wordt gewerkt aan de woordenschat om tot een beter begrip van een tekst te komen. Op deze bladzijde staat tevens de leesvraag. Deze leesvraag dwingt de lezer als het ware om een tekst nauwkeuriger te lezen. Als de voorkennis van de lezer geactiveerd is, volgt de tekst. Tot slot worden er vragen gemaakt, die aansluiten bij de gestelde doelen en die toetsen of de tekst daadwerkelijk begrepen is. Dit pakket bevat alle drie de delen van de set. Alle boeken samen vormen een gedegen oefening om de vaardigheden voor begrijpend lezen verder te ontwikkelen. Wil je méér oefenen dan wat de Oefenboeken je bieden, dan heeft Junior Einstein ook een uitgebreide online oefen- en leeromgeving. Je vindt deze op onze website www.junioreinstein.nl. Inhoud Deze Oefenboeken bevatten meer dan twintig verschillende begrijpend lezen teksten met gemiddeld twee hoofddoelen per tekst. De vragen die na afloop van een tekst gesteld worden, hebben betrekking op deze doelen. Achterin de boeken zijn alle goede antwoorden terug te vinden. Leesstrategieën | Stappen voor, tijdens en na het lezen Hoofddoelen | Belangrijke leerdoelen per tekst Woordenschat | Uitleg moeilijke woorden, inclusief woordhulp
Harde stad, zachte stad - leeke reinders - paperback (9789492516312)
Bk books
Dit boek biedt een fijnmazig inzicht in de stedelijke ruimte van een naoorlogse wijk als object van politiek beleid en als alledaagse leefwereld. In hoofdstuk 2 wordt naar aanleiding van populaire representaties van de naoorlogse buitenwijken een aanzet gegeven voor een middle-ground perspectief, waarbij een discursieve benadering (aandacht voor beelden, verhalen en symbolen) gecombineerd wordt met een politieke benadering die de sociaalruimtelijke praktijken van bewoners en professionals plaatst in de context van de micro-politieke strijd om ruimte. Aan een dergelijke interdisciplinaire zoektocht zitten uiteraard haken en ogen. Sociologische, antropologische, politiek-economische, architectonische en geografische wetenschappers vormen immers aparte onderzoekgemeenschappen, ieder met hun eigen aartsvaders, congressen, tijdschriften, instituties en onderzoekstradities. Het is echter, zo wil ik betogen, juist in het overschrijden van de grenzen tussen paradigma'ss en disciplines waar vruchtbare aanknopingspunten liggen om het vraagstuk van de geplande en alledaagse stad te doorgronden. Hoofdstuk 3 analyseert verschuivingen in de discoursvorming en normatieve grondslagen die aan de herontwikkeling van Nieuwland ten grondslag liggen. Het proces van stedelijke vernieuwing wordt hierbij beschouwd als een vorm van culturele politiek: een set van discursieve en materiële praktijken waarbij beelden, verhalen en symbolen worden ingezet om de stedelijke ruimte van een wijk te herstructureren. Aan de hand van interviews met lokale professionals wordt getoond hoe in het beleidsveld van corporaties en lokale overheid een managerialist discours zijn intrede doet dat op gespannen voet staat met de collectivistische ideologie die de stedelijke politiek in Schiedam lange tijd domineerde. Het hoofdstuk toont hiermee hoe de herstructurering van Nieuwland is opgenomen in een ambivalent discours waarbij interpretaties van het verleden van de wijk ingezet worden om de vernieuwing van een gebied te sturen en legitimeren. In hoofdstuk 4 wordt onderzocht hoe dergelijke discursieve formaties vorm krijgen in branding, een strategie die de laatste jaren in tal van Nederlandse stadswijken is ingezet. Het hoofdstuk betoogt dat de beelden en symbolen die in brandingprocessen worden ingezet verweven zijn met de politiek van stedelijke vernieuwing. Symbolische representaties zoals public brands, een onderbelicht aspect van place-makingstrategieën, worden in het hoofdstuk geanalyseerd als 'sprojectieve herinneringen's, selectieve en normatieve representaties van het verleden van een wijk die ingezet worden om een lokale gemeenschap te identificeren en te committeren aan het vernieuwingsprogramma. In branding is een opmerkelijk proces te zien waarbij interpretaties van de geschiedenis van de wijk een specifiek begrip van het heden legitimeren en projecties van de toekomstige wijk voorschrijven. Het beeldmerk vormt wat de Franse filosoof Henri Lefebvre 'sconceptuele ruimte's noemt, waarin ervaringen en observaties worden gecodeerd, in een script verwerkt en geprojecteerd in een ideaalbeeld over hoe de wijk er in de toekomst uit moet gaan zien. In hoofdstuk 5 verschuift het perspectief van de 'sharde's stad van planning en beleid naar de 'szachte's stad van de alledaagse ruimte. Aan de hand van de residentiële geschiedenissen van bewoners wordt getoond hoe veranderingen in de leefomgeving mensen dwingen om hun persoonlijke en sociale relatie met een plek te herzien. De verhalen van bewoners zijn relationele voorstellingen waarmee zij verbindingen leggen tussen heden en verleden en tussen zichzelf en de omgeving waarin zij wonen. Mensen maken een wijk tot thuis in praktijken van gebruik en betekenisgeving waarbij zij grenzen optrekken tussen henzelf en de buitenwereld, en tussen wat als dichtbij en veraf wordt gezien. Noties van binding en thuis zijn, die in het hoofdstuk onderzocht worden, hangen samen met het streven van mensen om een mate van continuïteit tussen heden en verleden te verkrijgen, maar hebben ook betrekking op transities in persoonlijke levenssferen en de vorming van sociale identiteiten. De alledaagse ruimte van de wijk wordt in dit hoofdstuk verkend aan de hand van 'snarratieve kaarten's, waarbij bewoners gevraagd werd een kaart van hun dagelijkse leefomgeving te tekenen. Deze methode is geïnspireerd door het concept van mental mapping, dat sinds de jaren zestig is toegepast in de geografie en omgevingspsychologie om mentale aspecten van ruimte in kaart te brengen, maar wijkt er op een belangrijk punt ook vanaf. In de getekende kaarten verhalen bewoners in grafische vorm over hoe persoonlijke en collectieve identiteiten zijn verbonden zijn met micro-lokale verbanden in de wijk. De in het hoofdstuk behandelde kaarten laten, in al hun kronkelingen en vervormingen, zien hoe mensen de stedelijke ruimte verbinden met gedeelde verhalen, ervaringen en betekenissen. Het boek sluit af met een concluderend hoofdstuk waarin de geplande en alledaagse ruimte op elkaar betrokken worden en de implicaties van het onderzoek voor de kennisvorming over stedelijke ruimte, als politiek object van beleid en planning en als alledaagse leefwereld, geëxpliciteerd worden.
Waar gaat het over in het leven? Vanuit de contextuele benadering gaat het vooral over de dynamiek tussen geven en ontvangen. Wanneer er sprake is van een evenwicht tussen wederzijds geven en ontvangen gaat het vaak goed met ons. Zodra deze balans verstoord raakt, lopen relaties stuk; zowel in de persoonlijke als in de werk/school-omgeving. Ook in de zoektocht naar volwassenheid speelt de dynamiek van geven en ontvangen een belangrijke rol. Een verstoring in deze balans uit zich bij jongeren bijvoorbeeld in te veel geven of geven op een manier die niet passend is. Soms kunnen zij zelfs onbewust besluiten op te houden met geven of ontvangen. Als het evenwicht tussen geven en ontvangen weer gevonden kan worden, vindt er herstel plaats en is er ruimte voor groei. Het begeleiden van jongeren vraagt daarom om permanente aandacht voor deze relationeelethische dynamiek. Het is van essentieel belang inzicht te krijgen in verstoringen en op basis van deze kennis mogelijkheden te vinden het evenwicht weer te herstellen. Zo versterken we het individu en investeren we in de toekomst. Dit boek heeft een praktische insteek. Naast de broodnodige theorie gaat het natuurlijk altijd om de zichtbare vertaling naar de praktijk van alledag. Het boek sluit daarom af met vier casussen, waarbij je als lezer wordt uitgedaagd zelf in actie te komen. Ard Nieuwenbroek is trainer, therapeut en supervisor bij Ortho Hulp in Sint- Oedenrode. Hij is orthopedagoog en sociaal pedagoog. Hij volgde de opleiding contextuele hulpverlening bij 'Leren over Leven'. Judith Kimenai is tekstschrijver en opgeleid tot contextueel werker. Ze stond jarenlang voor de klas in het voortgezet onderwijs. In die periode was ze niet alleen docent, maar ook een bevlogen mentor en leerlingbegeleider. Tegenwoordig richt ze zich voornamelijk op publicaties in de educatieve sector.
Zomertopboek - jules plus - paperback (9789492131157)
Eduforce
Het ZomerTOPboek is geschikt voor kinderen van 7 tot 10 jaar. Een leuk en goed taal)boek voor alle kinderen en ouders om mee aan de slag te gaan in de zomervakantie en om mee te nemen op vakantie. Ook uitermate geschikt voor ouders om aan hun eigen kind te geven! Wat is het ZomerTOPboek? Een prachtig, full colour en rijk geïllustreerd vakantieboek met 26 pagina'ss vol leuke leesteksten, mopjes, weetjes, puzzels, gedichten, proefjes en tips. Waarom? Met name kinderen die lezen moeilijk vinden, verliezen in de vakantie leesvaardigheid doordat ze niet of nauwelijks lezen. Dat leidt soms zelfs tot een terugval in AVI-niveau. Met dit ZomerTOPboek hebben de leerkracht, de dyslexiebehandelaar of de bibliothecaris een aantrekkelijk instrument om kinderen en hun ouders uit te dagen om te blijven lezen. Voor de ouders zijn tips opgenomen om samen met hun kind leuke activiteiten uit te voeren. Het leesniveau van de tekst varieert van E3 tot en met E5. De opdrachten zijn voor alle kinderen leuk om te lezen en uit te voeren, voor alle kinderen met de basisschoolleeftijd. Help de kinderen de zomerdip te voorkomen... Geef de taalontwikkeling en het lezen een kans in de zomervakantie. 84% van de ouders geeft aan dat ze van de school graag handvatten willen krijgen om hun kind thuis te kunnen ondersteunen als educatief partner. 53% zoekt zelf oefenstof op internet.
De abele spelen nemen in de canon van de Nederlandse literatuur een onverwoestbare plek in. De toneelstukken uit het rijke Hulthemse handschrift hebben een centraal thema gemeen: de hoofse liefde. De toneelstukken Esmoreit, Gloriant, Lanseloet van Denemerken en Vanden Winter ende vanden Somer werden gevolgd door de kluchten Lippijn, Die buskenblaser, Die hexe en Rubben. Gerrit Komrij vertaalde deze stukken met de taalvirtuositeit die we van hem kennen. In deze uitgave staat de oorspronkelijke tekst op de linkerpagina en de toegankelijke vertaling van Komrij op de rechterpagina.
Dit boek is speciaal samengesteld door experts uit het onderwijs voor alle leerlingen uit groep 7. Wij hanteren de landelijke richtlijnen van de overheid en hebben in onze boeken tussendoelen geïmplementeerd van het landelijk expertisecentrum voor het curriculum (het SLO). Hierdoor kan de leerling op een verantwoorde manier aan de slag gaan met het voorbereiden op de Cito-toetsen, maar ook op andere toetsen zoals de LVS en de IEP. Deze toetsen houden immers dezelfde richtlijnen aan van de overheid. Het boek bevat de juiste oefeningen, zodat geleerd kan worden om zelfstandig leesstrategieën toe te passen. De leerling leert zich op de juiste manier te oriënteren om gericht informatie uit een tekst te halen. Zo zal de leerling kennis maken met signaalwoorden die oorzaak en gevolg weergeven. Door toepassing van verschillende soorten teksten kan de leerling feiten, meningen en argumenten van elkaar onderscheiden. Met de oefenopgaven verkrijgt de leerling bovendien een beter tekstbegrip, zodat de tekst in eigen woorden samengevat kan worden. Aangezien de tussendoelen van het SLO worden gehanteerd wordt ook bereikt dat de leerling op verantwoorde wijze verdere kennis kan opdoen. Bovendien wordt dezelfde vraagstelling aangehouden als van het Cito, waardoor de leerling vertrouwd raakt met de stof op een eindtoets. Hierdoor krijgt de leerling een goed beeld van wat verwacht wordt tijdens de Cito-toets, maar ook andere eindtoetsen. Dit boek is daarom de juiste toevoeging en geeft de voldoening voor de ontwikkeling van de leerling. Veel succes met oefenen!
Jurisprudentie Aansprakelijkheidsrecht bevat een selectie arresten die betrekking hebben op het Aansprakelijkheidsrecht, chronologisch geordend van 1958 tot en met 2021. De arresten zijn speciaal geselecteerd voor gebruik in het onderwijs. Daarnaast biedt deze bundel natuurlijk ook een handzame verzameling voor de praktijkjurist.
In 10 stappen je perfectionisme omarmen - carol bailleul - paperback (9789493222205)
Expertboek
Ben jij perfectionistisch en ondervind je daarvan hinder in je dagelijkse leven en in je werk? Verdwijnt hierdoor alle plezier en ontspanning in je leven? Lees dan in dit boek hoe je het positieve van je perfectionisme behoudt en toch van het leven kunt genieten, zodat je je weer vrij voelt om jezelf te zijn. Carol geeft je in dit boek 10 stappen waarmee je je perfectionisme tot je bondgenoot maakt. Ze leert hoe je je patronen doorbreekt en je perfectionisme omarmt. Hierbij maakt ze gebruik van de metafoor van het herstel van een theekopje, volgens de authentieke Japanse kintsugimethode. Aan de hand van deze metafoor krijg je tips over hoe jij ook stapsgewijs kunt herstellen. Dit boek is niet theoretisch, maar juist erg praktisch. Elke stap is voorzien van een duidelijke uitleg en enkele praktijkvoorbeelden. Aan het eind van elke stap vind je een opdracht. Je krijgt dus handvatten waarmee je direct aan de slag kunt. Na het lezen van dit boek kun je weer voluit genieten, ook al is je leven niet perfect! OVER DE AUTEUR: Carol Bailleul is ondernemer, trainer en coach. Vanuit haar fascinatie voor Japan integreert ze Japanse wijsheden in haar westerse coachingspraktijk. Nadat ze zelf twee keer een burn-out heeft gehad als gevolg van haar perfectionisme, besloot ze haar leven een andere wending te geven. Ze weet dus als geen ander hoe je je perfectionisme loslaat, zodat je weer volop kunt leven. RECENSIE: 'Carol heeft in dit boek een helder stappenplan neergezet en heeft beschreven hoe je kan afrekenen met jouw perfectionisme. Ze moedigt je aan om hier eindelijk mee af te rekenen en je oude patronen te doorbreken.' Ofkje Teekens, Talentencoach/trainer, Jungiaans psychologe en auteur
Law extra - covid-19 en recht - paperback (9789493199453)
Ars aequi libri pod
COVID-19 en recht: de coronacrisis bezien vanuit verschillende juridische perspectieven is een project van Law Extra, het talentenprogramma van de rechtenfaculteit van de Radboud Universiteit. Twaalf rechtenstudenten doen in deze bundel verslag van hun onderzoek naar de werking van het Nederlandse recht in coronatijd.
Mentor van nu - herberd prinsen, klaas jan terpstra - paperback (9789493171527)
Pienter publishers
Mentoren en coaches zijn de spil in de begeleiding van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Voor alle leerlingen die zij onder hun hoede hebben en ook voor hun ouders vormen zij het vaste aanspreekpunt. Mentoren en coaches kunnen hun leerlingen helpen inzicht te verwerven in wie ze zijn en wat ze kunnen. Dat is een bijzonder proces. Een proces waarin jij en je leerlingen vele emoties zullen ervaren en dat dikwijls niet makkelijk verloopt. Leerlingen begeleiden in hun groeiproces is niet alleen een vak maar vooral een kunst. Aan de hand van praktijkvoorbeelden beschrijven de auteurs (beiden counselor, trainer-coach en opleider) in dit boek talloze mogelijkheden om je perspectief als mentor en coach te verbreden, verschillende mogelijkheden te onderzoeken en die in je eigen praktijk uit te proberen. Mentor van nu bevestigt je in wat je al goed doet en helpt je nieuwe wegen te vinden om nog beter te worden. Zo kun je optimaal vorm geven aan een leven lang leren en zoveel mogelijk te genieten van het groeiproces van de leerlingen die aan jou zijn toevertrouwd.
Spelend leren is de leukste en meest krachtige manier van leren. Toch maken docenten, trainers en opleidingsprofessionals maar weinig gebruik van spelelementen. En dat terwijl de mensen die zij opleiden in hun vrije tijd zoveel plezier beleven aan spelletjes op hun mobiel, sportwedstrijden bordspellen of escaperooms. Dit boek laat je zien hoe je hoe je game-based learning gemakkelijk kunt toepassen. In een complete training, een opleidingsprogramma of in één enkele werkvorm. Voor meer fun, meer interactie en meer motivatie. Met een concreet stappenplan, inspirerende voorbeelden, theorieën en modellen. Karen Sikkema en Michiel van Eunen zijn pioniers van het eerste uur in game-based learning en gamification. Ze helpen organisaties om leren avontuurlijk en interactief te maken. Met hun Game-based Learning Design Wheel kun je gemakkelijk spelelementen meenemen in het ontwerp van elke training.