Een goede articulatie is belangrijk, zowel in het beroepsleven als privé. Net zoals je houding en je stem, bepaalt je uitspraak mee hoe je door je omgeving wordt gepercipieerd. Voor sommigen betekent dat het perfectioneren van de uitspraak, anderen hebben behoefte aan correctie van een aantal klanken of moeten zelfs bepaalde klanken van de Nederlandse taal nog aanleren. Daarnaast word je al logopedist/spraaktherapeut dagelijks geconfronteerd met kinderen die tijdens hun spraakontwikkeling bepaalde klanken verkeerd of niet uitspreken, of met patiënten die om medische redenen problemen hebben met uitspraak. Dit oefenboek is een hulpmiddel bij het inoefenen, bijschaven of verbeteren van de uitspraak van consonanten. In deel 1 komen alle medeklinkers aan bod, in alle posities en op alle niveaus. Per medeklinker worden de meest voorkomende fouten en hun oorzaak besproken. Deel 2 bevat oefeningen voor medeklinkerverbindingen op woord- en zinsniveau. Ten slotte komen ook discriminatieoefeningen aan bod voor klanken die vaak met elkaar worden verward. Via het digitale platform Sofia heb je toegang tot talloze oefeningen met beeld- en fotomateriaal om het inoefenen aangenamer en makkelijker te maken.
Sterke leerlingen in de klas - leticia vandemeersche - paperback (9789463712590)
Gompel & svacina
Wat doe jij voor de sterkere leerlingen in je klas? Steeds vaker ondervind je als leerkracht grote verschillen tussen je leerlingen. De kans bestaat dan dat sterke leerlingen - onder wie hoogbegaafden - niet genoeg uitgedaagd worden, zich beginnen te vervelen of gaan onderpresteren. Meestal start je een zoektocht naar nieuw lesmateriaal, terwijl het antwoord gewoon in de inhoud van je eigen lessen ligt. In slechts enkele stappen kan jij je les zo verrijken dat je niet alleen de sterkste, maar álle leerlingen in je klas laat groeien. Dit boek toont aan waarom en hoe het verrijken van je les het verschil maakt. Aan de hand van enkele theoretische modellen en de Taxonomie van Bloom beschrijft het welke kleine en haalbare ingrepen voor een groter leerrendement zorgen en hoe je de sterktes van je leerlingen kan ontdekken en inzetten. Uitgebreide praktijkvoorbeelden uit verschillende vakken maken de modellen in dit boek voor elke leerkracht concreet, herkenbaar en dus makkelijk toepasbaar. Kortom, met dit boek heb jij de tools in handen om alle leerlingen in je klas - en dus ook de sterksten - leerstof op maat te geven. 'Dit werkboek kan nuttig zijn voor leerkrachten in het voortgezet onderwijs en ouders, voor wie een aantal bekende feiten en modellen weer eens netjes op een rijtje zijn gezet.' - Recensie van Drs. Ben Daeter voor NBD Biblion, februari 2021 Leticia Vandemeersche is leerkracht Klassieke Talen. In haar coachingspraktijk Oida begeleidt ze hoogbegaafde jongeren en hun ouders. Daarnaast is ze partner bij Hoogbloeier, het Vlaams expertisenetwerk voor hoogbegaafdheid. De tekeningen in kleur zijn van de hand van visual facilitator Kristof Braekeleire van jixso.com.
Utopia: naar ander onderwijs - dolf van den berg - paperback (9789463710183)
Gompel & svacina
“Dit boek is geschreven vanuit een diepgaande betrokkenheid bij onze schoolgaande kinderen en jongeren, liefde voor onderwijs en grote eruditie. Dolf van den Berg brengt hier zijn idealen, kennis, ervaring en wijsheid samen in een evenwichtige compositie van een nieuwe school. Niet één die utopisch zal blijven, nee, ze ligt binnen handbereik. Dat is het kenmerk van elk ideaal typisch beeld, het ideale kunnen we niet bereiken, maar het typische wel. Voor de auteur is het typische dat onze scholen mensenscholen worden. Het gaat hem om 'het hervinden van de leerling als mens', zoals hij schrijft, in diep respect voor de uniciteit en het potentieel van ieder kind. Dit pedagogische motief brengt hem bij een school als 'gemeenschap van waarheid en waardigheid', die hij vervolgens onderwijskundig vorm geeft. Dat is het belangwekkende van dit boek: een modern, goed gefundeerd pedagogisch concept wordt onderwijskundig vorm gegeven. Dan ontstaat een school die niet meer uit is op 'standaardisatie en beheersing', maar een school die zin geeft. Een school waarin de leerling geen afgeleide is van het curriculum, maar omgekeerd, leraar en leerling in interactie een curriculum tot leven brengen. Een bijzonder waardevol boek voor wie streeft naar een leerling- en leraarwaardige school en een stevig fundament voor de praktijk zoekt.” Luc Stevens, emeritus hoogleraar Orthopedagogiek aan de Universiteit van Utrecht en 'founding father' van het NIVOZ - Nederlands Instituut voor Onderwijs- en Opvoedingszaken. Dolf van den Berg is emeritus hoogleraar aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Centraal in zijn wetenschappelijk werk staat de zoektocht naar opvoeding en onderwijs dat meer in overeenstemming is met de kenmerken van menselijke en professionele ontwikkeling.
Wie een psychische kwetsbaarheid heeft en zichzelf of anderen in gevaar brengt, kan tot opname in een psychiatrische afdeling gedwongen worden. Deze beschermingsmaatregel komt frequent voor en kent een zorgwekkende toename. Bij een gedwongen opname zijn heel wat personen en actoren betrokken: huisartsen, psychiaters, personeel van een psychiatrisch ziekenhuis, ervaringsdeskundigen, naasten, advocaten, vrederechters en procureurs en politieambtenaren. Allen hebben eigen perspectieven en ervaringen. Opvallend genoeg is onderzoek vanuit die verschillende perspectieven bijzonder beperkt. Dit boek brengt daarom allereerst de ervaringen van verschillende actoren bij een gedwongen opname in kaart. Vervolgens formuleert het concrete en haalbare aanbevelingen voor beleid en praktijk. Deze aanbevelingen - op basis van wetenschappelijke, ervarings- en praktijkkennis - vormen een ideale aanzet om snel mee aan de slag te gaan voor mogelijke verbetering. Dit boek helpt het lot van mensen met een psychische kwetsbaarheid (al dan niet onder gedwongen statuut) positief te beïnvloeden en verdient daardoor alle aandacht. Freya Vander Laenen, criminoloog en maatschappelijk werker, is hoofddocent aan de Vakgroep Criminologie, Strafrecht en Sociaal Recht van de Faculteit Recht en Criminologie van de Universiteit Gent. Haar onderzoek spitst zich toe op kwetsbare groepen in contact met politie en justitie en op de ervaringen van mensen met ervaringskennis.
The quality of life in youth services scale (qolyss) - chris swerts - paperback (9789463714167)
Gompel & svacina
Individual quality of life has been widely used as a frame of reference guiding service provision in social and health services, as well as a critical objective or outcome of these services. Yet, the topic of quality of life in the context of child and youth care remains a relatively uncharted territory. This dissertation is based on a practice-oriented project that focuses on bridging the gap between research and practice on the topic of quality of life of adolescents in youth care. This work concentrates on the development, validation, and application of a new self-report tool, grounded in youngsters' experiences and perceptions, to methodically and systematically assess the quality of life of adolescents in youth care from their own perspectives: the Quality of Life in Youth Services Scale (QOLYSS). The QOLYSS aims to help understand how youngsters perceive, evaluate, and make sense of varying discrete aspects and circumstances of their lives. This line of work offers valuable insights to develop person-centered planning and implement individualized support, tailored to youngsters' characteristics, perceptions of life, wishes, and expectations. It further helps unveil critical opportunities and barriers regarding a life of quality on the different layers of everyday life of youngsters. The work presented here provides a concrete tool and a number of cross-cutting implications for research, practice and policy when aiming to build quality of life-enhancing environments for youngsters in youth care that help them (re-)claim ownership of their lives and care pathways. Chris Swerts has a background in Social-Educational Care Work and in Educational Sciences. He is a lecturer at HOGENT University of Applied Sciences and Arts and senior researcher at the EQUALITY//ResearchCollective (HOGENT). Orthopedagogische reeks Gent, nr. 69
Bordschema's - han berghs - paperback (9789463867788)
Boeken uit limburg
Bordschema'ss zijn heel verhelderend. Ze geven houvast en tonen de werkelijkheid of een deel daarvan op een bepaalde 'suitgeklede's manier, zodat je iets snel begrijpt. Je ziet in één oogopslag de samenhang tussen de elementen van het schema en je kunt vervolgens gericht verder studeren. Aan de orde komen een reeks van onderwerpen: evolutie, geschiedenis, psychologie, organisatie, opvoeding, onderwijs, creativiteit en het bluesschema. Speciaal aanbevolen voor (toekomstige) juffen en meesters.
Tot voorbij de atoombom - martin hinoul - paperback (9789463712453)
Gompel & svacina
Dit boek vertelt het boeiende verhaal van het uiterst geheime Manhattan Project, de ontwikkeling van de eerste atoombom in de staat New Mexico. Het is een inzichtelijk relaas van de talrijke geniale, voornamelijk Europese wetenschappers die bijdroegen tot de ontwikkeling van 'de atoombom' onder leiding van fysicus Robert 'Oppie' Oppenheimer. Ook de minder bekende bijdrage die België leverde, hoe het basisingrediënt uranium werd geleverd door de Union Minière du Haut-Katanga, komt aan bod. Vervolgens belicht de auteur de daaropvolgende nucleaire wapenwedloop en hoe aan deze koude oorlog pas een einde zou komen in de jaren tachtig. Naast de destructie leverde het Manhattan Project ironischerwijze een enorme bijdrage aan de technologische vooruitgang van de twintigste eeuw. Zo voorzien kernsplijtingreactoren tot op vandaag nog steeds tien procent van onze energievoorziening. Het boek kijkt hierop terug, maar blikt ook naar de toekomst en hoe de ontwikkeling van fusiereactoren onuitputbare hoeveelheden propere energie zullen leveren in de eenentwintigste eeuw. Martin Hinoul behaalde een doctoraat en een postdoctoraat in de fysica en een postgraduaat bedrijfskunde aan de KU Leuven. Hij werkte bij Bell Telephone, waar hij nauw betrokken was bij de ontwikkeling van de digitale switch System 12 en bij de Bell-uitbouw in China. Hij was ook als technologisch attaché verbonden aan het Belgisch Consulaat Generaal in Los Angeles en aan de Belgische ambassade in Washington D.C. Daarna werd hij business development manager bij de KU Leuven Research & Development. Hij is nu zelfstandig adviseur voor overheden en bedrijven, met onder meer vele internationale lezingen aan universiteiten en wetenschappelijke instellingen.
Mens, organisatie en samenleving - alex vanderstraeten - paperback (9789463933858)
Owl press
Hoe werkt een mens, een organisatie of een samenleving? Dat zijn vragen waarover managers en economen zich het hoofd breken en waarbij sociologie ontbrekende antwoorden kan bieden. Sociologie leert ons dat mensen worden beïnvloed door wederzijdse persoonlijke interactie, in kleine groepen, maar evengoed binnen complexe organisaties. Ook in het kader van onze maatschappij wordt het gedrag van individuen tot op zekere hoogte gestuurd door sociale structuren, instituties en culturele normen en waarden. Het zijn de menselijke interacties die aan de basis liggen van het maken van groepen, organisaties en samenlevingen. In het boek Mens, organisatie en samenleving gaan we in op sociologie als wetenschap van het sociaal handelen van mensen. Het sociologisch denken wordt uitvoerig uitgewerkt aan de hand van de bestaande sociologische theorieën en benaderingen. We bestuderen de sociale interactie tussen mensen als een eerste aanzet tot coöperatief handelen, om daarna de sociale realiteit van organisaties en samenlevingen te bekijken. Daarbij ligt de nadruk op samenlevings- en samenwerkingsverbanden tussen mensen als sociale systemen, op zoek naar een hogere mate van sociale complexiteit, efficiëntie en maatschappelijke meerwaarde.
Wat is literatuur? Wat moeten we verstaan onder 'fictie'? Hoe belangrijk is het om te weten wat een schrijver bedoelt met zijn of haar teksten? En hoe vrij is een lezer om te interpreteren? Hoe doe je dat, overigens, interpreteren? Welke instrumenten bestaan er om verhalen te analyseren? En hoe pak je een gedicht aan? In Leeskwesties staan vragen centraal die bij de studie van literaire teksten onvermijdelijk aan de orde komen. Het boek maakt duidelijk dat we op die vragen verschillende antwoorden kunnen geven, al was het maar omdat bij elk van onze leeskwesties verschillende perspectieven mogelijk zijn. Dit werk bevat voorbeeldfragmenten uit de rijke geschiedenis van de westerse literatuur. Het wil de lezer warm maken voor wat de essentie van goede literatuur is: een uitnodiging tot lezen en interpreteren, een oproep tot het gebruiken van de verbeelding. Daarmee is Leeskwesties geschikt voor iedereen met een hart voor literatuur.
'sMoeiteloos's neemt je mee naar het Intuïtieve Tijdperk. Het nieuwe bewustzijn van de 21ste eeuw, een tijdperk waarin de verbondenheid van alle dingen centraal staat en het intuïtieve weten de lineaire manier van informatie verwerken gaat vervangen. Door afstemming op de universele beginselen van het leven leren we om de natuurlijke energiestromen niet langer te blokkeren en tegen te werken, maar ermee samen te werken, wat direct tot een veel plezieriger, creatiever en succesvoller leven leidt. Angst en afgescheidenheid maken plaats voor plezier en verbondenheid, en dat maakt een groot verschil in alles wat we doen en wat op ons afkomt in de wereld. Hiervoor zijn twee dingen van belang: - inzicht in de onderliggende beginselen, - opheffen van onze onderbewuste blokkades en remmende overtuigingen. De inzichten komen uit de nieuwe biologie, de quantum principes, de universele beginselen van het leven en de werking van ons bewustzijn en onderbewustzijn die zo bepalend zijn voor ons beeld van de werkelijkheid. Inclusief een volledige beschrijving en instructie van de PMA methodiek. Ontdek de Beginselen van Leven, maak je weg vrij met PMA en betreedt het Intuïtieve Tijdperk.
Professionele cultuur in ontwikkeling - gerard drs. van den hoven - paperback (9789463678131)
Maak je eigen onderwijsboek
In het onderwijs wordt veel gepraat over de ontwikkeling van een professionele cultuur en een lerende organisatie. Heb je beide nodig om je school te ontwikkelen? En hoe breng je die twee bij elkaar? Dat leest u in dit boek dat schoolleiders, bestuurders en toezichthouders handvatten geeft voor het werken aan een professionele cultuur vanuit een duidelijke visie op samen leren. In een lerende organisatie is iedere medewerker gericht op leren. Het resultaat daarvan is dat de organisatie als geheel ook leert en het onderwijs steeds beter wordt. Maar dit houdt alleen stand in een professionele cultuur. Dit boek reikt de taal aan om met het team het gesprek te voeren over het ontwikkelingstraject van een traditionele uitvoeringsorganisatie richting een moderne, flexibele organisatie en dat proces op gang te brengen en te houden. Dit boek maakt de lezer wegwijs in het gedachtegoed van auteurs als Peter Senge, Mathieu Weggeman en Frederic Laloux over het ontwikkelen van een professionele cultuur en een lerende organisatie. De auteurs schetsen een aanpak om aan de slag te gaan met het eigen schoolteam en reiken tools om aan om zeven veelvoorkomende stagnaties op te lossen.
Strijd om de ziel - koen hilberdink - hardcover (9789028231108)
Uitgeverij g.a. van oorschot
Strijd om de ziel is een biografie van psychiater en psychoanalyticus P.C. Kuiper (1919-2002). Kuiper werd aan het eind van de twintigste eeuw bekend als de psychiater die zelf depressief werd. Hij publiceerde daarover Ver heen. Verslag van een depressie, dat een bestseller werd. In Ver heen was Kuiper echter minder open over de oorzaken van zijn depressie dan hij deed voorkomen. In Strijd om de ziel vertelt Hilberdink het verhaal dat voor de lezers van zijn boek verborgen moest blijven. Rode draden daarin zijn de worsteling met het geloof en zijn seksuele identiteit, en de terugkerende depressies. Kuiper was een van de boegbeelden van de psychiatrie en psychoanalyse in Nederland. Strijd om de ziel is ook een geschiedenis van de twintigste-eeuwse psychiatrie, door de ogen van een van de hoofdrolspelers. Hilberdink laat zien hoe in Kuipers tijd psychiaters naar homoseksualiteit keken en hoe zij depressies behandelden. Daarbij gaat het ook over opvattingen over mannelijkheid en vrouwelijkheid die nog steeds relevant zijn voor hedendaagse discussies over gender en identiteit
Meertalig - viorica marian - paperback (9789026362538)
Ambo|anthos
IIn het toegankelijk en meeslepend geschreven Meertalig laat Viorica Marian vol enthousiasme zien wat meertalig zijn is en betekenen kan.
In Meertalig deelt dr. Viorica Marian revolutionaire inzichten over de relatie tussen onze taal en ons denken. Op basis van haar eigen onderzoek en dat van anderen beschrijft ze verrassende ideeën en taalexperimenten, die ons iets leren over de werking van de menselijke geest. Meertaligheid blijkt grote voordelen te hebben in het dagelijks leven: je kunt je beter concentreren, je denkt creatiever en kritischer en houdt je brein fitter. Wie zelf een nieuwe taal wil leren of kinderen meertalig wil opvoeden vindt in dit boek praktische tips die zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Meertalig van dr. Viorica Marian staat vol waanzinnig interessante feiten met verstrekkende implicaties en is een onmisbaar boek voor iedereen met liefde, interesse of aanleg voor talen. Speciaal voor de Nederlandse editie schreef Viorica Marian een voorwoord over meertaligheid in ons taalgebied.
Fabelachtige getallen en waar ze te vinden - antonio padilla - paperback (9789026353505)
Ambo|anthos
Fabelachtige getallen en waar ze te vinden van Antonio Padilla is een levendig en duidelijk relaas over de wonderbaarlijke verhalen achter grote en kleine getallen, voor de lezers van Stephen Hawking.
Op 16 augustus 2009 verbrak Usain Bolt het wereldrecord op de 100 meter en vertraagde daarbij de tijd met een factor 1,000000000000000858. Nooit rende iemand sneller dan hij, en nooit beleefde een atleet de tijd langzamer. Fabelachtige getallen als dit overstijgen ons bevattingsvermogen welhaast en kunnen fundamentele waarheden blootleggen over de aard van onze werkelijkheid.
Hoogleraar Antonio Padilla, bekend van zijn briljante YouTubevideo's, neemt ons in dit boek mee op een reis langs de negen uitzonderlijkste getallen in de natuurkunde. Hij laat zien dat deze getallen de sleutel zijn tot het begrijpen van verbazing wekkende verschijnselen als zwarte gaten en entropie.
In Fabelachtige getallen en waar ze te vinden weet Padilla de ingewikkeldste natuurkundige en wiskundige waarheden helder en duidelijk uit te leggen - en altijd met een vleugje humor. Het mooiste van alles: je begrip doet niet af aan de magie, maar maakt je alleen nog maar nieuwsgieriger naar ons onwaarschijnlijke universum.
'Padilla is de ideale gids door de wereld van de getallen. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk.' Publishers Weekly
'Deze levendige geschiedenis laat je anders kijken naar het universum.' Kirkus Reviews
Antonio Padilla is hoogleraar theoretische natuurkunde en kosmologie aan de universiteit van Nottingham. Hij is tevens een van de sterren van het populaire YouTubekanaal Numberphile.
Schrijven leer je zo! - werkbladen plus 3 - henk schweitzer - paperback (9789036819589)
Bohn stafleu van loghum
In Werkbladen Plus 3 oefenen de kinderen achtereenvolgens: voorbereidende vormen, cijfers, kleine letters en tweeklankletters. Elke letter of cijfer wordt in een setje werkbladen aangeboden. Elke set bestaat uit zes bladen die als volgt zijn opgebouwd:
1. het woordweb, met ruimte voor het maken van een regenboogletter of tekening van iets met de aangeboden letter;2. het letterblad met een verkeerslichtletter en een bewegingstussendoortje;3. het schrijfspel, voor de oriëntatie op groot-klein, zwaar-licht en langzaam-snel schrijven;4. de zithouding met kijkpunten;5. het oefenblad met kleurenraster;6. herhaling van de zithouding en het bewegingstussendoortje.
De Werkbladen worden bewaard in de blauwe Bewaarmap. In de oranje Werkmap zitten de bladen van de letter waaraan het kind werkt.
Nodig: 1 set werkbladen per leerlingIn Werkbladen Plus 3 oefenen de kinderen achtereenvolgens: voorbereidende vormen, cijfers, kleine letters en tweeklankletters. Elke letter of cijfer wordt in een setje werkbladen aangeboden. Elke set bestaat uit zes bladen die als volgt zijn opgebouwd:
1. het woordweb, met ruimte voor het maken van een regenboogletter of tekening van iets met de aangeboden letter;2. het letterblad met een verkeerslichtletter en een bewegingstussendoortje;3. het schrijfspel, voor de oriëntatie op groot-klein, zwaar-licht en langzaam-snel schrijven;4. de zithouding met kijkpunten;5. het oefenblad met kleurenraster;6. herhaling van de zithouding en het bewegingstussendoortje.
De Werkbladen worden bewaard in de blauwe Bewaarmap. In de oranje Werkmap zitten de bladen van de letter waaraan het kind werkt.
Nodig: 1 set werkbladen per leerlingIn Werkbladen Plus 3 oefenen de kinderen achtereenvolgens: voorbereidende vormen, cijfers, kleine letters en tweeklankletters. Elke letter of cijfer wordt in een setje werkbladen aangeboden. Elke set bestaat uit zes bladen die als volgt zijn opgebouwd:
1. het woordweb, met ruimte voor het maken van een regenboogletter of tekening van iets met de aangeboden letter;2. het letterblad met een verkeerslichtletter en een bewegingstussendoortje;3. het schrijfspel, voor de oriëntatie op groot-klein, zwaar-licht en langzaam-snel schrijven;4. de zithouding met kijkpunten;5. het oefenblad met kleurenraster;6. herhaling van de zithouding en het bewegingstussendoortje.
De Werkbladen worden bewaard in de blauwe Bewaarmap. In de oranje Werkmap zitten de bladen van de letter waaraan het kind werkt.
Nodig: 1 set werkbladen per leerlingIn Werkbladen Plus 3 oefenen de kinderen achtereenvolgens: voorbereidende vormen, cijfers, kleine letters en tweeklankletters. Elke letter of cijfer wordt in een setje werkbladen aangeboden. Elke set bestaat uit zes bladen die als volgt zijn opgebouwd:
1. het woordweb, met ruimte voor het maken van een regenboogletter of tekening van iets met de aangeboden letter;2. het letterblad met een verkeerslichtletter en een bewegingstussendoortje;3. het schrijfspel, voor de oriëntatie op groot-klein, zwaar-licht en langzaam-snel schrijven;4. de zithouding met kijkpunten;5. het oefenblad met kleurenraster;6. herhaling van de zithouding en het bewegingstussendoortje.
De Werkbladen worden bewaard in de blauwe Bewaarmap. In de oranje Werkmap zitten de bladen van de letter waaraan het kind werkt.
Nodig: 1 set werkbladen per leerlingIn Werkbladen Plus 3 oefenen de kinderen achtereenvolgens: voorbereidende vormen, cijfers, kleine letters en tweeklankletters. Elke letter of cijfer wordt in een setje werkbladen aangeboden. Elke set bestaat uit zes bladen die als volgt zijn opgebouwd:
1. het woordweb, met ruimte voor het maken van een regenboogletter of tekening van iets met de aangeboden letter;2. het letterblad met een verkeerslichtletter en een bewegingstussendoortje;3. het schrijfspel, voor de oriëntatie op groot-klein, zwaar-licht en langzaam-snel schrijven;4. de zithouding met kijkpunten;5. het oefenblad met kleurenraster;6. herhaling van de zithouding en het bewegingstussendoortje.
De Werkbladen worden bewaard in de blauwe Bewaarmap. In de oranje Werkmap zitten de bladen van de letter waaraan het kind werkt.
Nodig: 1 set werkbladen per leerling